• zero

Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013

Detta är min förlovningsring som jag tänkte matcha med:

Med denna ringen fast med en cushion cut istället för brilliant. Tror det kommer att bli en toppen kombination :)

• zero
    Kidneybönan skrev 2013-11-08 08:57:35 följande:
    Tack! Vad härliga ni är! Nu är jag också inne på att bara ha rött guld (faktiskt innan jag läste tantkommentaren!). Är också lite inne på att ha en kaffefärgad eller champangefärgad diamant istället. Herregud vad svårt det ska vara!
    Ja! Det tycker jag! Det är så sjukt fint med fancy rich brown eller champagne. Höll på att dö när jag såg denna videon:

">

• zero
    RedBride skrev 2013-12-04 20:34:10 följande:

Jag har beställt en ring från 77 diamonds, serien Vintage och modell Dauphin i vitt guld. Valde 0.5 carat mittsten och sedan är det 50 små diamanter runtom. Längtar tills jag får hem den! Känns läskigt att man beställt något så viktigt utan att ha sett det i verkligheten, men tycker man får en bra uppfattning av bilderna på deras sida och de verkar ha bra service och besvarar frågor snabbt :)
    Du får hemskt gärna visa bilder med ringen på handen när du får hem den :) Är nyfiken på hur den ser ut med en 0.5:a 
  • zero

Maid of honour: vilken fin design på ringen!

• zero
    Maid of honour skrev 2013-12-09 00:17:58 följande:
    Zero - Tack! Den är från början/mitten av 1900-talet, precis min stil!
    Definitivt min också!
  • zero
    tnoivles skrev 2013-12-19 09:40:22 följande:
    Då var man förlovad dårå! Här är ringen, försökte fota med den på handen men det blev ju inte alls bra. Mittstenen är 0.46, River, vs1! Den ser dock grå ut på bilden men det är kanske det svarta underlaget som gör det?

Hjärta skenan på den ringen alltså *vill ha*. jättefin!
  • zero

Färg har inget med "kvalitet" att göra. Det är en smaksak.
    Fire,brilliance och scintillation påverkas inte heller (mellan tex D till G som exempel ). Dvs det är alltså omöjligt att se det med det nakna ögat sålänge man inte har utomjordiska skills eller så hehe.
    Däremot är är själva slipningen samt diamantval viktigt för hur mycket "eld" en sten har och inneslutningar kan påverka negativt också beroende på hur pass stora de är och var de är placerade.

• zero

Den enda anledningen till att jag nämnde det var för att färg som sagt,inget har med kvalitet att göra. Glad

Bra att allt blev bra tillslut med ringen ellysmom.

• zero

Ja jag tror vi pratar om olika saker.
     D är självklart dyrare än tex M men vad man väljer är ju en smaksak eftersom det helt enkelt finns folk som hellre väljer M framför D. Varför D är dyrare är ju som med allt annat. Tillgång och efterfrågan. (och då pratar jag bara färg och inget annat).

• zero

Ja om man anser högst pris=kvalitet så självklart är det så. kanske mest jag som ogillar ordet kvalitet. Raritet skulle jag nog föredra hehe.e.
    Inneslutningar påverkar ju stenar på ett helt annat sätt än vad färg gör. Eftersom färg är helt enligt smak egentligen.

• zero
    ellysmom skrev 2013-12-23 16:50:18 följande:
    Hmm, intressant tänkesätt där. jag tror ändp de flesta är rätt överrens om vad som innebär kvalitet eller raritet om du hellre vill. Skulle alla tänka som du kanske det finns en finfin framtid för industriella diamanter på smyckesmarknaden. :-P
    Hur menar du nu? med sista meningen alltså?
    Det enda jag sagt är att alla inte skulle välja D framför tex M även om priset var detsamma för samma sten. Om det nu i teorin skulle ha varit så. 
  • zero

*två liknande stenar* menar jag givetvis

• zero
    tnoivles skrev 2013-12-23 18:17:27 följande:
    tnoivles skrev 2013-12-23 18:03:34 följande:
    Ja nä jag vet inte om det är annorlunda med 0.07 stenar men mina är 0.025 och därför extremt små! HAr lite svårt att förstå vad du menar med kvalitet och lyster. 

Har i likhet med zero förstått det som att lyster mest hör ihop med slipning, inneslutningar osv. Och inte med färg, såvida den inte är riktigt gul. Men somsagt, omöjligt att se skillnad på en 0.0025 ct sten i River och en i Top Wesselton skulle jag hävda. Även vad gäller lyster etc. Men här kommer vi nog ingenvart, för alla tycker vi olika! :)

Angående den exakta diametern så är jag faktiskt inte helt säker, jag mätte med tumstock för jag har bara den ursprungliga offerten kvar på mailen, sen gjorde vi en massa ändringar i efterhand. Kan vara så att caraten är 0.03, men inte mer iaf. Minns att vi diskuterade allt från 0.02 till 0.03. Hade för mig att jag beslutade mig för 0.025 men inte 100 % :) Såg ut som 2 mm med tumstocken iaf när jag mätte, haha. 
    Ah nu läste jag resten av inläggen också :)

Jag uppfattade att vi diskuterade om man kan se skillnad på en t.ex. D och t.ex. en G  med blotta ögat (som guldsmed), förstod det som att du ellysmom hävdade att så var fallet? 

Det är ju klart att en bättre färg är dyrare, men det innebär inte att den också SER dyrare ut (med blotta ögat).

Den är svårare att få tag i, och om man kollar i ett mikroskop så ser man också färgskillnader om man förstorar typ 10x, men det är ju ingen människa som gör det.

Anledningen till att de säljs är väl som du själv sa att de betingar ett dyrare pris eftersom de är mer ovanliga och att det för många är känslan som är viktig. Jag kan absolut förstå dedär med känsla.  

Men jag vidhåller fortfarande att även ett tränat öga inte ser skillnad med blotta ögat mellan exakt samma sten (som är typ 0.03 ct)  i övrigt men med olika graderingar i färg (i spannet River-TW) 
    Och det enda jag sa var att ingen färg är "bättre" än någon annan utan att det anses helt vara en smaksak :)
    Alla gillar inte färglöst i alla typer av slipningar och det var väl bara det jag ville ha sagt egentligen.
Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013