Inlägg från: tnoivles |Visa alla inlägg
  • tnoivles

Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013

Då var man förlovad dårå! Här är ringen, försökte fota med den på handen men det blev ju inte alls bra. Mittstenen är 0.46, River, vs1! Den ser dock grå ut på bilden men det är kanske det svarta underlaget som gör det?

• tnoivles
    Bride2b skrev 2013-12-19 15:28:04 följande:
    JÄTTE JÄTTE JÄTTE FIIIIIIIIIIIIN!!!!!!!!!! Vart har du köpt den?
    Tack! Jag har köpt den hos Michael O´Dwyer!
  • tnoivles
    Anette86 skrev 2013-12-19 20:35:01 följande:
    ÅH VAD FIN!! Håller med tidigare inlägg, var är den köpt och vad heter den? :D
    Michael O´Dwyer, ringen är en Finessé castel men med mindre mittsten än på bilden och något bredare skena än på bilden, dvs mindre "amerikansk" i sin framtoning och därmed lite mindre ömtålig osv! Väldigt nöjd!

http://odwyer.se/wedding/wedding-finesse-castel#.UrRoyfTuJUk 
  • tnoivles
    Cesia skrev 2013-12-22 10:28:15 följande:
    Jättefin, hur bred är skenan och hur stora är dom mindre diamanterna?

Grattis! Skrattande
    Tack! Skenan är 2 mm bred och stenarnas diameter är också 2 mm. 
  • tnoivles
    Cesia skrev 2013-12-22 16:36:32 följande:
    Ah, fantastiskt! Precis som jag tänkt mig, älskar när stenarna är blottade åt sidorna sådär! 😃 Vad är det för färg på dom, den stora var en River va? Försöker nämligen hitta mindre stenar i den färgen, men verkar lite svårare tycker jag!
    Aha! Ja sidostenarna är G (Top Wesselton) och den stora är en River.

Angående småstenarna så sa min guldsmed till mig att sådana småstenar bedömer man inte var för sig lika noga som de stora, och de säljs inte styckvis utan i "påse". Den påsen mina stenar är ifrån är bedömda som F-G i färg, de är alltså inte så "noga".

Kanske därför det är svårare att hitta mindre stenar som är river?

Eller så är det att efterfrågan inte är särskilt stor eftersom det är så extremt svårt att se skillnad på en river och t.ex. f-g när det handlar om så små stenar. Det är (för de flesta) inte ekonomiskt motiverat att köpa river i småstenar och därför svårare att få tag i kanske! Jaja, det är bara gissningar från min sida. Har du hittat någon som kan fixa småstenar som River eller verkar det totalt utsiktslöst?
  • tnoivles
    ellysmom skrev 2013-12-22 19:43:08 följande:
    nja nu får vi nog rätta till detta lite granna. Det går visst att se skillnad men det är ju klart svårare än vad gäller större stenar. Det gnistrar liksom bättre och ger mer "eld". Sen kanske man inte kan påstå sig se skillnad i färg på de små men själva "blinget" blir ett helt annat.

Sen tyker jag att det handlar mycket om ens egen vetskap att man har de finaste stenarna och och om man själv tycker att det är viktigt eller inte. Jag tycker det är roligt att veta att jag har så fina stenar man kan få i den storleken. (och ja, jag är en av de där fåniga brudarna med Hunter stövlar i Boa-tryck för ett par tusen oxå så jag räknas kanske som lite ytlig men va tusan. Man lever en gång. )

Självfallet handlar det oxå om huruvida guildsmeden/juveleraren i sitt arbete hellre vill stå för bästa kvalité eller kan tumma på den.
    Min guldsmed använder alltid River i den ring jag har (som alltså är en av hans signatur-designer).

Visst, man betalar mer (jag betalade kring 26 000 för min) och vänner jag har som har likande har betalat knappt hälften av det för sina alliansringar. De flesta har dock inte så stora i just alliansringarna utan mindre och färre. Oftast 11 verkar det som av någon aldening? Ingen aning om varöf rjust 11? Nån som vet?

Så här i efterhand kan jag tänka att jag kunde valt lägre på färgskalan och sparat några tusenlappar på det för nu när jag letat stor sten har det varit krångligare eftersom de stenarna lätt ser för varma ut brevid mina mindre i annan kvalité. Men, å andra sidan är det ju som sagt roligt, tycker jag, att ha toppkvalisort.

Fast jag har väl aldrig sagt att det inte går att se skillnad? Bara att de flesta guldsmeder köper dessa småstenar i påse och de levereras inte med certifikat etc. som de större stenarna, de har därför inte genomgått samma granskningsprocess som de större stenarna. Finns säkert möjlighet att få en liten sten bedömd ordentligt men då får man nog specificera det extra. Talar nu om stenar på 0.025 ct. Vore intressant att veta om du fått certifikat på dina stenar? De ser ju något större ut än de jag har som sidostenar på min ring, men är ju svårt med bilder och proportioner.

Angående lyster och sparkle så hävdar jag att det även för en guldsmed krävs ett mikroskop för att se skillnad mellan E och G (och därmed mellan TW och River) på så små stenar som jag har som sidostenar i min ring. Men du får gärna skriva om du känner till någon som sagt motsatsen. Alla jag pratat om har hävdat att så är fallet. Återigen talar jag då om diamanter på omkring 0.025 ct.

Då kändes det inte för mig personligen ekonomiskt motiverat att betala för D-E (River), men det är ju mitt beslut som jag fattat. Betyder inte att någon annan skulle göra likadant förstås :)
  • tnoivles
    ellysmom skrev 2013-12-22 23:02:24 följande:
    Du skrev att det var extremt svårt Därför förklarade utifrån mina egna stenar som är på 0,07.

"Eller så är det att efterfrågan inte är särskilt stor eftersom det är så extremt svårt att se skillnad på en river och t.ex. f-g när det handlar om så små stenar. Det är (för de flesta) inte ekonomiskt motiverat att köpa river i småstenar och därför svårare att få tag i kanske! Jaja, det är bara gissningar från min sida. Har du hittat någon som kan fixa småstenar som River eller verkar det totalt utsiktslöst?" 

Som jag skrev så är det ju svårt att se skillnad i färg på mindre stenar. Däremot inte i lyster och eld som gör en skillnad om man går upp i kvalité. Annars skulle nog ingen göra det eller hur? Jag visste dock inte att du pratade om så små stenar som 0.025 eftersom du skrev nånstans att dina stenar var 2 mm i diameter.

Det kanske blev lite missvisande eftersom dina är brilliantslipade. Prinsesser som mäter 2x2mm är ju större stenar än samma mått i brilliantslipning.
    Här kan man veckla in sig så mycket man vill och risken för missförstånd är stor verkar det. jag tror du ska läsa vad jag skrev igen så kanske det blir tydligare.

Hur som helst, det fina med alltsammans är ju att alla gör som de vill och ingen bryr sig nog särskilt mycket i varför någon gör på ändera sätt.

Ja nä jag vet inte om det är annorlunda med 0.07 stenar men mina är 0.025 och därför extremt små! HAr lite svårt att förstå vad du menar med kvalitet och lyster. 

Har i likhet med zero förstått det som att lyster mest hör ihop med slipning, inneslutningar osv. Och inte med färg, såvida den inte är riktigt gul. Men somsagt, omöjligt att se skillnad på en 0.0025 ct sten i River och en i Top Wesselton skulle jag hävda. Även vad gäller lyster etc. Men här kommer vi nog ingenvart, för alla tycker vi olika! :)

Angående den exakta diametern så är jag faktiskt inte helt säker, jag mätte med tumstock för jag har bara den ursprungliga offerten kvar på mailen, sen gjorde vi en massa ändringar i efterhand. Kan vara så att caraten är 0.03, men inte mer iaf. Minns att vi diskuterade allt från 0.02 till 0.03. Hade för mig att jag beslutade mig för 0.025 men inte 100 % :) Såg ut som 2 mm med tumstocken iaf när jag mätte, haha. 
  • tnoivles
    Bride2b skrev 2013-12-23 07:47:39 följande:
    Åhhh jag tyckte väl att det var en O´Dwyer ring! Min förlovningsring är också därifrån :D

Tycker han gör helt fantastiska ringar!  Längtar tills han ska göra min vigselring :D :D :D

Din ring är super vacker!! Woop Woop! Vad ska du ha för vigselring?
    Jasså!!! Har du varit nöjd med allt? Tycker servicen verkar superb, och han är supertrevlig! :)

Han ska nog få göra min vigselring också! Väldigt noga med att det ska bli ett enhetligt intryck osv, och så putsar han säkert upp och fixar till min förlovningsring i samma veva då också :)

Blir nog en castel halvallians som vigselring, om jag inte bestämmer mig för att flytta förlovninsringen till ett annat finger, men det tror jag nog inte. Det skulle vara om jag blev sugen på ännu en solitärring.

Men vi resonerade väl lite så att det var förlovningsringen som fick kosta mest, när man ska planera och spara till bröllop så är det så mycket annat som kostar så är skönt om ringen inte kostar så hutlöst mycket då. Tror castel halvallians går på typ 15 000.

Men har även börjat fundera på om det skulle vara snyggt med en slät guldring till istället? Vad tycker ni? Jag gillar visserligen bling, men blir det för mycket bling med dubbla ringar med diamanter?  
  • tnoivles
    tnoivles skrev 2013-12-23 18:09:13 följande:
    Jasså!!! Har du varit nöjd med allt? Tycker servicen verkar superb, och han är supertrevlig! :)

Han ska nog få göra min vigselring också! Väldigt noga med att det ska bli ett enhetligt intryck osv, och så putsar han säkert upp och fixar till min förlovningsring i samma veva då också :)

Blir nog en castel halvallians som vigselring, om jag inte bestämmer mig för att flytta förlovninsringen till ett annat finger, men det tror jag nog inte. Det skulle vara om jag blev sugen på ännu en solitärring.

Men vi resonerade väl lite så att det var förlovningsringen som fick kosta mest, när man ska planera och spara till bröllop så är det så mycket annat som kostar så är skönt om ringen inte kostar så hutlöst mycket då. Tror castel halvallians går på typ 15 000.

Men har även börjat fundera på om det skulle vara snyggt med en slät guldring till istället? Vad tycker ni? Jag gillar visserligen bling, men blir det för mycket bling med dubbla ringar med diamanter?  
    Bride 2b har du bild på din ring från honom? KAn inte komma in på ditt album!
  • tnoivles
    tnoivles skrev 2013-12-23 18:03:34 följande:
    Ja nä jag vet inte om det är annorlunda med 0.07 stenar men mina är 0.025 och därför extremt små! HAr lite svårt att förstå vad du menar med kvalitet och lyster. 

Har i likhet med zero förstått det som att lyster mest hör ihop med slipning, inneslutningar osv. Och inte med färg, såvida den inte är riktigt gul. Men somsagt, omöjligt att se skillnad på en 0.0025 ct sten i River och en i Top Wesselton skulle jag hävda. Även vad gäller lyster etc. Men här kommer vi nog ingenvart, för alla tycker vi olika! :)

Angående den exakta diametern så är jag faktiskt inte helt säker, jag mätte med tumstock för jag har bara den ursprungliga offerten kvar på mailen, sen gjorde vi en massa ändringar i efterhand. Kan vara så att caraten är 0.03, men inte mer iaf. Minns att vi diskuterade allt från 0.02 till 0.03. Hade för mig att jag beslutade mig för 0.025 men inte 100 % :) Såg ut som 2 mm med tumstocken iaf när jag mätte, haha. 
    Ah nu läste jag resten av inläggen också :)

Jag uppfattade att vi diskuterade om man kan se skillnad på en t.ex. D och t.ex. en G  med blotta ögat (som guldsmed), förstod det som att du ellysmom hävdade att så var fallet? 

Det är ju klart att en bättre färg är dyrare, men det innebär inte att den också SER dyrare ut (med blotta ögat).

Den är svårare att få tag i, och om man kollar i ett mikroskop så ser man också färgskillnader om man förstorar typ 10x, men det är ju ingen människa som gör det.

Anledningen till att de säljs är väl som du själv sa att de betingar ett dyrare pris eftersom de är mer ovanliga och att det för många är känslan som är viktig. Jag kan absolut förstå dedär med känsla.  

Men jag vidhåller fortfarande att även ett tränat öga inte ser skillnad med blotta ögat mellan exakt samma sten (som är typ 0.03 ct)  i övrigt men med olika graderingar i färg (i spannet River-TW) 
  • tnoivles
    Bride2b skrev 2013-12-26 17:09:36 följande:
    Det där med ringar är verkligen en smaksak! Den ringen som du har tycker jag passar bäst med en slät vigselring till, jag skulle tycka det var för mycket bling med en enstensring som har sidostenar OCH en hel/halvallians. MEN det kan också vara fint om det är smala skenor....så svårt att säga....vi kör lite tvärtom, så jag har en helallians som förlovningsring och kommer att ha en soliär som vigselring. Men det blir en solitär utan sidostenar, en klassisk kombination. Jag tycker, precis som du att det är viktigt med ett enhetligt intryck, därför så bestämde vi från början att köra en och samma guldsmed för våra ringar. Vi är så jätte nöjda med Michael! Han vet verkligen vad han gör och vi känner oss jätte trygga i hans händer :)

Här kommer min förlovningsring på begäran:

Det är också Castel-ringen med 0,06 stenar hela vägen runt, så 1,50 carat totalt.

Längar tills den får sällskap utav vigselringen :( men det blir först 30 Maj 2015 :(
    Ja det är det! Din ring är jättefin! 

Är också lite osäker ang om det blir för mycket bling med en halvallians brevid, samtidigt blir det nog inte så snyggt med en helt slät smal ring brevid, känns som att det kommer se väldigt "uppdelat" ut. Hade kanske varit bättre såhär i efterhand att inte ha diamanter på enstensringen tänker jag, men eftersom vi inte ska gifta oss förrän 2016 så kanske jag plockar bort stenarna i denna då och sätter in dem i en halvallians som vigselring istället, vi får se! :) Det bör väl vara möjligt att göra?
Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013