En sak som en väninna till oss hade på vårt bröllop var ganska kul och då involverar man gästerna även om de vill eller ej :)
Hon hade ett fint inslaget paket med en symbolisk liten gåva i..och började hålla sitt tal så här.
Ett paket har anlänt innehållet i det är ej ännu känt men innan brudparet paketet får lite hemligheter med paketet vi får. Så jag tycker vi till brudens mamma ger paketet och ett litet roligt minne vi får höra.
( vet ej om din mormor är i livet annars så kan du ju välja en annan betydelsefull person för bruden)
Efter detta minne jag tycker paketet ska gå vidare låt paketet ges till mannen som sitter längst bort från dig- mamman då alltså.
Ni min bästa herre ska få göra ett trevligt val, se er omkring i denna sal. Ett minne om brudparet vi vill höra medan du gör detta.
Nu min bästa herre lämna paketet vidare till den som har vackrast klänning.
Er klänning är verkligen vacker och fin, men paketet är tyvärr inte din, säg gärna ett minne medan du lämnar paketet till en pojke som ogift är.
Du som forfarande livets gåtor försöker lösa hitta säkert någon som du med kärlek kan överösa, Säg ett kort minne innan din nästa uppgift som du säkert klarar bäst. Paketet ska du ge till den med vackraste ögon på denna fest
Vackra ögon är en tillgång som kan va bra att ha. Med dom du ska hitta den mest bredaxlade killen här och sedan överlämna paketet men först ett litet minne
Lämna nu vidare med en försiktig puss. Inte togs det här några mått, så börja se dig omkring så smått och ett litet minne vi får höra. Vill du med din sportiga look vara så snäll att lämna vidare till kvinnan du helst vill dansa med denna kväll.
Paketets resa närmar sig sitt slut. Målet finns hos brudparet, hur skulle det annars se ut. Så dkynda dig ett litet minne vi vill höra samt en sång medan du lämnar paketet till brudparet.
Nu kära brudpar har paketet äntligen gått i mål och innehållet är massa goa minnen vi hört idag samt något litet som kan vara bra att ha .
Detta var väldigt uppskattat och du kan ju anpassa talet lite efter vilka gäster det är på festen. Hoppas det kan vara till hjälp :)