• Erika83

Barnfritt

Vi har tänkt oss ett barnfritt bröllop och undrar nu om någon har tips på hur man formulerar det snyggt i en inbjudan... Vill ju inte att föräldrar tar illa upp.

• Svar på tråden Barnfritt
  • Erika83
    Niini skrev 2013-01-07 10:54:22 följande:
    Vi skickade med en "presentlista" i inbjudan och längst ner skrev vi följande:"Barn är en gudagåvamen denna kväll får se stanna hemma och sova"Ingen tog illa upp av de 4-5 par som hade barn :)

Det var ju klockrent! Tack!! :)
  • Erika83

Tack för tipsen! Det hör ju till saken att vår son och min systerdotter ska vara med då dessa ska vara "näbbar". Men jag tycker ju inte att folk kan tycka något om det, det är ju vårt bröllop och vi som bestämmer hur vi vill ha det. Lite dumt då bara att skriva att det bara är för vuxna kanske, jag vet inte...

• Erika83
    Chicita skrev 2013-01-07 11:08:54 följande:
    Det bästa är att vara rakt på sak. Det Niini skrev är en populär variant. Andra skriver:- Vi älskar barn, men den här kvällen älskar vi din barnvakt. - 16 års åldersgräns för middag och fest  (valfri åldersgräns givetvis, men för exemplets skull) - Denna kväll vill vi fira med våra vuxna vänner.osv, finns många varianter.Det finns alltid någon som kan ta illa upp. Och det finns alltid någon som kan ifrågasätta varför inte dom får ta med barnen och några kan hota med att dom ju inte kan komma om inte deras barn får följa eftersom dom inte har någon barnvakt osv osv...Det har man sett i alla trådar som kommer upp här angående det här ämnet.Ock om man väljer den sista versionen jag skrev så är det alltid någon som "missförstår" och tycker att dom kan ta med barnen ändå, för det var ju bara en önskan och deras barn är ju så stora och snälla osv osv...Ni måste hur som helst dra en gräns och sen hålla er till den.Är ammande barn välkomna om det finns några? (sätt en övre gräns så ingen kommer dragandes med sin treåring och säger att dom fortfarande ammar)  Vad räknas som barn? Är man barn när man är 14, 16, 18?Ibland går det smidigt, alla har tillgång till barnvakt och dom är bara glada för att få en barnfri kväll. Men ibland är det någon som sätter sig på tvären.Förbered er på det, och kom ihåg att det inte är för att jävlas med er som dom ringer och frågar om ni kan göra ett undantag för dom. Utan det är för att dom kanske inte har barnvakt eller inte kan lämna barnen flera dagar om dom har långt att åka och måste övernatta. Dom frågar för att dom vill kunna komma och fira er. Och då är det bättre att fråga om undantag än att säga på en gång att dom inte vill komma.  

Mycket bra skrivet, tack! Vi har tänkt barnfritt även i kyrkan, med undantag för "näbbarna" som jag skrev. Jag tror inte att någon tar illa upp... Vill inte ha barn som inte kan sitta stilla och som kanske skriker i kyrkan, även som sonen kanske gör det men ska någon få göra det på hans mamma o pappas bröllop så är det ju han. Vi kommer inte att ha några gäster som har barn som har långt att köra så det kommer de inte undan med. ;) Vi kommer nog bara att ha en gäst som ev. ammar då och det är min syster, även tärna. Hon ska försöka hitta någon som passar deras minsta men då de flesta de känner kommer att vara på bröllopet så får ju denna vara ett undantag isf. Men vad jag har förstått så får syskonbarn lov att vara undantag. Min blivande man har inga syskonbarn än så det behöver vi inte tänka på.
  • Erika83
    PimPim83 skrev 2013-01-07 11:06:47 följande:
    Här är några förslag: "Vi önskar fira vårt bröllop med våra vuxna vänner" ?Barn är en gudagåva, men denna kväll får de stanna hemma och sova?. ?Vi tycker mycket om barn, men denna dag vill vi fira endast med vuxna.??Barn är underbara men det här är en fest för oss vuxna.??Barn är jättevälkomna till kyrkan men festen vill vi fira tillsammans med våra vuxna vänner.? ?Vi önskar fira vår bröllopsdag med våra vuxna vänner och ber er därför att lämna era små charmtroll hemma.?

Den sista tyckte jag var bra... charmtrollen! Den gillade blivande mannen med. :)
  • Erika83
    Chicita skrev 2013-01-07 19:23:54 följande:
    Tja rent tekniskt sett kan ni inte hindra folk att ta med sina barn till kyrkan.Ni kan inte hindra någon att komma in och titta på när ni gifter er, ni kan ha önskemål till era gäster om att lämna barnen hemma ja, men i kyrkan får dom vara med oavsett vad ni vill (egentligen).På vårt bröllop kom det lite folk vi inte känner och tittade på. Det var vänner eller släktingar till en del av dom som var bjudna. Och dom blev nyfikna på vårt tema så dom kom och kollade dom också.Kyrkan är en allmän plats så om man går förbi och ser att någon ska gifta sig och vill titta, så får man det.Inte så många som gör en sån sak, men det händer  Ett tips är att försöka hitta något nytt som han kan leka med. Något han inte har sett förut och som kan hålla hans intresse ett tag. Även en påse med något gott att tugga på kan hjälpa en hel del också. Och att den han sitter med är någon som han litar på och trivs med så klart  

Jo jag vet att jag inte kan hindra dem men som våra gäster så tror jag inte att de går emot vår önskan. Frågan är egentligen bara hur jag ska skriva det på ett snyggt sätt i inbjudan. Jag har kollegor som säkert kommer att komma till kyrkan och kolla, de som är i tjänst just då. Jodå vår son kommer att vara ett år då och både mina och sambons föräldrar kommer ju att vara där så det är jag inte orolig för. Bara charmigt om han "busar" lite i kyrkan. Men det är ju skillnad på brudparets barn och gästernas barn. Tycker jag...
  • Erika83
    Chicita skrev 2013-01-07 19:23:54 följande:
    Tja rent tekniskt sett kan ni inte hindra folk att ta med sina barn till kyrkan.Ni kan inte hindra någon att komma in och titta på när ni gifter er, ni kan ha önskemål till era gäster om att lämna barnen hemma ja, men i kyrkan får dom vara med oavsett vad ni vill (egentligen).På vårt bröllop kom det lite folk vi inte känner och tittade på. Det var vänner eller släktingar till en del av dom som var bjudna. Och dom blev nyfikna på vårt tema så dom kom och kollade dom också.Kyrkan är en allmän plats så om man går förbi och ser att någon ska gifta sig och vill titta, så får man det.Inte så många som gör en sån sak, men det händer  Ett tips är att försöka hitta något nytt som han kan leka med. Något han inte har sett förut och som kan hålla hans intresse ett tag. Även en påse med något gott att tugga på kan hjälpa en hel del också. Och att den han sitter med är någon som han litar på och trivs med så klart  

Men tack för tipsen! :)
  • Erika83
    Grodprinsens brud skrev 2013-01-07 19:33:23 följande:
    Vi skriver inbjudan vanlig på vänster sida och hela inbjudan på rim på höger sida av kortet. Eftersom vi har turen att hålla festen på en kvarn blir en av meningarna:Mat och dryck får du på Trollabo Kvarn,vi önskar då att ni kommer utan barn... 

:)) Det var fyndigt!
  • Erika83
    Chicita skrev 2013-01-07 19:44:28 följande:
    En av våra näbbar tyckte det var så här kul i kyrkan... Och sen somnade han Så även det kan vara ett kul minne  Bara man har en präst som inte blir arg eller irriterad när barnen leker så går det jättebra att dom springer runt och tittar och klättrar lite För gästernas skull så tror jag egentligen inte att det spelar någon större roll vilket barn som för liv (om det låter mycket om barnen). För dom är det ju ändå ett besvär om dom inte hör vad som sägs framme vid präst/brudpar.Vi hade barntillåtet både i kyrkan och till middag/fest. Vi resonerade som så att det för det första inte skulle bli något fylleslag. Och om gästerna inte ville att deras barn skulle vara i närheten av någon som drack ett eller två glas vin eller två öl så fick dom lämna barnen hemma på eget bevåg. Vi anpassade inte middagen efter barnen, men vi hade ett rum med en tjej som höll lite koll och lekte lite med dom dit barnen kunde gå om dom tröttnade på oss vuxna (Det var den bästa lösningen för oss)   

Haha, vad sött! Ja jag säger inget om att folk vill ha barn på bröllop, utan tvekan charm i det. Vi var på ett bröllop i våras där barn var med. Men vi känner för egen del att vi vill dela den dagen med enbart våra vuxna vänner och släkt. Vi vill att våra vänner ska kunna slappna av och bara njuta den dagen o ro om sig själva. Låter kanske ego men vi vill att den dagen ska handla om oss, fokus på oss. Det är ju trots allt vår stora dag. Det hör ju till saken att vi inte har så många vänner som har små barn. :)
  • Erika83

Tackar för alla tips! :) Förstår inte varför folk ska gå in och kommentera och ifrågasätta varför vissa inte vill ha barn på sitt bröllop. Det är väl iallafall upp till var och en hur man vill ha sitt bröllop! Konstigt att man inte kan förstå att man tänker olika... sluta döm ut varandra och lägg er i hur de andra vill ha just SIN dag!

• Erika83
    aerikaandersson skrev 2013-01-07 19:15:33 följande:
    Vi skrev helt enkelt "Vänligen observera att detta är en vuxenfest".
    De som vi bjuder som har barn har inte tagit illa upp utan förstår att bröllopsfest med låååång middag knappast är något barn tycker är kul ändå. 
    Jättehärliga förslag i övrigt tycker jag! :) 
    Instämmer helt! Tror att barnen hade uppskattat kvällen och vi vill att våra vuxna vänner ska kunna njuta och slappna av den kvällen och bara fira vår stora dag.
    Vi känner att vi vill att fokus ska vara på oss den dagen, så är det bara.
  • Erika83
    Chicita skrev 2013-01-07 20:04:12 följande:
    Nej det är inte ego alls Glad
    Alla väljer det dom vill och som funkar bäst för dom.
    Jag menade mest att det ju finns en charm i att er son kanske springer runt och leker under vigseln, så att ni inte behöver vara så oroliga för det.
    Men samtidigt se det från gästens synvinkel att om det blir ljudliga lekar så spelar det ingen roll om det är er son eller om det är någon annans barn Flört 
    Hör man inget så bryr man sig inte så mycket om vem som för oljud, utan bara att det låter och stör...
    Så därför kan det vara bra att hitta något att sysselsätta honom med eller kanske i värsta fall någon som kan gå ut med honom om det inte funkar. Att vara beredd på att ni kanske måste ta upp honom och låta honom vara med er kan också vara bra - även om det kanske inte alls behövs i slutänden Glad 

Mitt vanligaste (och enligt min åsikt då bästa) råd är i alla fall:
    Sikta inte på att det ska bli perfekt in i minsta detalj. För då hänger ni bara upp er på de småsaker som kan och kommer att gå fel. Utan satsa på en bra dag och försök att se saker som går fel som lite krydda till minnena Solig 
    Tack! ska ta detta med mig. Glad
  • Erika83
    maxmamma skrev 2013-01-08 00:05:10 följande:
    var bara ärlig o formulera det på ett lättförståerligt sätt att ni under middag o fest vill ha det barnfritt så slipper det bli massa missförstånd som ni måste stå o svara på sen.

jag har inga problem om jag blir bjuden på bröllop o de vill ha barnfritt, tycker snarast det kan vara skönt att få vara barnledig nångång o slappna av o njuta av bara vuxet sällskap, trots att jag har 3 barn själv.

Dock så har vi valt att låta barn vara med hela dagen på vårt kommande bröllop o känner mig nöjd med det, skulle någon vilja komma barnfri så är det helt okej bara de är införstådd med att våra barn o några andra barn kommer vara med så de får stå ut med lite barnskrik o s
    Ja precis så vill jag att våra gäster ska känna. Det handlar inte om att vi inte tycker om barn eller något sådant.
  • Erika83
    rotis86 skrev 2013-01-14 21:36:25 följande:
    Jag har lite ångest över detta jag oxå. Vi har två pojkar som vid vigseln kommer vara 2 år och 9 månader. De kommer vara med både i kyrkan och åtminstone under middagen, detta eftersom alla potentiella barnvakter är bjudna på bröllopet... Mina svärgerskor bor 30 mil bort och kommer med all säkerhet ha sina barn med sig, vid tillfället 3år, snart 4 och snart 2. Eftersom dessa berns mormor och morfar bor här så förstår jag om de följer eftersom det inte är jätteofta de träffas. Nu till dilemmat. Eftersom några barn "måste" komma så vill jag ju inte skriva i inbjudan att jag vill att barnen ska vara hemma. Jag har däremot pratat med de flesta av gästerna som har barn och de uppskattar att få gå på vuxenfest =)

Jag är dessutom jättenervös inför själva vigselakten i kyrkan. Jag såg någon expert i en morgonsoffa en gång som berättade att under een vigsel hade ett barn, precis när den blivande maken eller makan skulle säga ja, utbrustit "mamma jag måste bajsa"... Inte så charmigt tycker jag faktiskt. Och tänk om mina egna pojkar lessnar ur och börjar gråta efter mamma eller pappa.
    Jag hör att jag inte låter som någon mamma precis, men jag har bara tänkt gifta mej en gång, och då vill jag att det ska vara så bra det bara kan bli.

ps. hoppas verkligen inte jag kliver någon på tårna, det är inte min mening!
    Kliver någon på tårna? Man har rätt att känna som man känner...

Jag känner precis som du att jag bara tänkt gifta mig en gång och vill att det ska vara så "perfekt" som möjligt den dagen. Solig
  • Erika83
    MiaMiniMe skrev 2013-01-14 23:20:38 följande:
    Jag tror inte att någon skulle ta illa vid sig för att festen är barnfri. Jag tog mig faktiskt friheten att fråga några som har barn vad de hade tyckt om deras barn inte var bjudna och alla höll sig positiva till det hela.  Ett litet barn förstår inte att när din far ska hålla tal så vill du faktiskt höra vad han säger, eller att i kyrkan ska man vara tyst och inte skrika på lillebror. Men om man känner sig kluven så tycker jag ovanstående om ett barnrum är perfekt. Vårt bröllop kommer vara barnfritt förutom min systers barn (3 och 5), jag skulle inte kunna tänka mig ett bröllop utan dem, deras farföräldrar finns till hands för att hämta dem när de "tröttnat". Jag vill att min syster ska kunna slappna av på kvällen och känna att hon också kan njuta av festen. I grund och botten ska du göra det som känns rätt för dig och ditt bröllop och inte det som alla andra tycker. Känns barnfritt som något för dig så finns de snälla sätt att säga det utan att någon bör ta illa vid sig :)

Kan inte mer än instämma!
  • Erika83
    Grodprinsens brud skrev 2013-01-15 19:50:35 följande:
    Jag håller med dig i detta. Jag föredrar själv en barnfri fest. När vi ska ha vår egen bröllopsfest då jag vill kunna ta ett glas vin ihop med nära släktingar och vänner utan att barnen är med och drar i mamma, spiller saft över sig och bara KRÄVER att bli roade. När jag är bjuden på fest uppskattar jag när det står att det ska vara barnfritt, då kan jag som förälder för en gångs skull slappna av utan att bli den som får äta sista eftersom jag måste följa två barn till buffébordet och sedan få äta när alla andar vuxna gäster anser sig vara klara. Det värsta jag vet är folk som låter barnen "springa lösa" i kyrkan och på kyrkogården utan respekt för vare sig de som faktiskt tror på gud (vilket jag kanske inte gör dårå) och för de avlidna som ligger begravda. Som brud skulle jag inte slappna av om gästerna av någon anledning inte har extremt väluppfostrade barn (vilket få barn är efter en dryg timmes stillasittande i kyrkan och med knorrande magar...) Stå på dig och säg som det är. Varför inte använda "giraffspråket" (används inom konfliktlösning....) och säga typ:-jag hör att du vill bjuda alla och att du skulle bli ledsen om barnen inte får komma. Stämmer det? (varpå han nästan måste svara ja när du är så förståenden)- När du säger så blir jag lite frustrerad då jag känner att våra önskningar krockar. Förstår du vad jag menar? (återigen måste han nästan svara ja...)- Jag känner att jag skulle slappna av mera och vara gladare om barnen stannar hemma. Jag kommer att vara väldigt nervös ändå den dagen så jag vill inte oroa mig extra för barnen. Samtidigt så vill jag att alla vuxna ska kunna njuta av festen. Hänger du med? (han svarar troligen ja här också...) Hur känner du nu?Här är det hans tur att prata och du bör visa samma positiva ton och svara ärligt om du förstår honom etc. Det viktiga är orden man använder... Och att ni kommer fram till ett gemensamt beslut. Vem vet, det kanske blir antingen-eller eller en kompromiss. Går man in i konflikten med en åsikt som bara ska genomföras lär det inte funka... Lycka till!  

Väl skrivet!!!
  • Erika83
    baboo skrev 2013-01-21 15:31:52 följande:
    Hur gör man om släktens barn ska komma men inte vänners? Är det okej? Kan man öra olika inbjudningar och höra av sig till släkten och säga att deras barn givetvis är välkomna?
    Jag tycker faktiskt att man kan göra som man vill. Det är ER dag och ni som bestämmer, anser jag.

Båda alternativen kan väl funka. Antingen olika inbjudningar eller ringa släktingarna. Jag kan nog tycka att olika inbjudningar känns lite bättre...
  • Erika83
    jimmyojennifer skrev 2013-01-25 12:05:00 följande:
    Vi skrev "Den här dagen vill vi fira med våra vuxna vänner" och på vår bröllopshemsida har vi sedan skrivit "Alla ni nära och kära som har barn, även om våra hjärtan klappar för era små så den här dagen får småstjärnorna stanna hemma. Detta gäller även de allra minsta, den här dagen vill vi fira utan barn. Vi håller tummarna att ni kan vara delaktiga trots detta" Vi har sagt att vi inte vill ha barn på vårt bröllop. Inte ens riktigt små ammande spädbarn, då får föräldrarna ta beslutet om dom vill ha barnvakt, komma den ena eller tacka nej. Jag vill inte att min vigsel avbryts av bebis skrik. Dock kommer mina två kusiner komma som är 11 och 12 vid tillfälle. Jag kan inte föreställa mig dagen utan dom och jag känner dom och vet därför att dom kommer vara tysta i kyrkan och tycka att det är kul att vara med på middagen. Vi får se om någon har åsikter. Men hur som haver så bryr vi oss inte. Vi har bestämt vilka vi vill ha närvarande och två av mina kusiner är minderåriga (alla våra andra kusiner är mellan 18-30) så dom fick vara med ändå. Men inga andra barn.  

Jag känner PRECIS som du beskriver... Vi vill inte heller ha små barn, inte ens ammande, på bröllopet. Vi vill inte att vigseln störs av barnskrik. Vår egen son kommer vara ett vid tiden för bröllopet, men han är för oss självskriven där. Sen är det min systerdotter, som kommer vara drygt 3 år, men hon ska ju vara brudnäbb ( vår son med) så det är ju inget snack om det. Jag tycker att det är brudparet som bestämmer hur de vill ha sin bröllopsdag, så enkelt är det.
  • Erika83
    mariath skrev 2013-01-25 13:02:49 följande:
    Det verkar helt klart vara ett väldigt känsligt ämne, när jag läst igenom alla förslag och idéer och tyckande.Jag gifter mig för andra gången (hade bara tänkt att gifta mig en gång men när blir saker som man tänkt, någonsin) Första bröllopet hade vi barnfritt, sånär som på vår egen dotter, 2,5 år vid tillfället. Hon märktes inte mycket av. Lite trött och smågrinig var hon, för hon hade precis dagarna före vigseln fått magsjuka Denna gång har vi valt, jag och m2b att ha alla vänners och släkts HELA familjer med sig, om de själva vill förstås. Det är ju valbart för var och en. Vi beslutade i ett tidigt skede att vårt bröllop inte skulle vara särskilt formellt och inrutat, som mitt första var, utan löst och ledigt. De med minsta barnet är min bror som har en 5åring och de pratade om att han i vilket fall som helst nog skulle få vara med barnvakt.Så i kyrkan får barnen en liten påse var med lite tidsfördriv och i lokalen fixar vi ett eget programblad fullt med pyssel och håller på att lösa frågan med en barnvakt för alla små kottar.Vi ordnar det på det här sättet - hur alla andra vill göra är upp till dem. Jag har testat det första och nu gör vi helt annorlunda.Jag förstår er som vill ha det helt barnfritt. Det var jätteskönt och det var inte så värst många som knorrade över att inte få ha sina barn med sig, nog några förstås.Hoppas att alla, oavsett hur ni väljer att ha ert bröllop, får en underbar dag!

Tack detsamma! :)
Svar på tråden Barnfritt