• Disa

Kuvertavgift

Jag och min blivande sitter och diskuterar budgeten. Vi har kommit fram till att istället för gåvor kommer vi be om en kuvertavgift, därför att vi vill inte ha något krimskrams samt känns det olustigt att be om pengar till bröllopsresa då det känns som att det kan sätta press på högre summor. 

Min fråga är: ska vi ta ut 250 kr/kuvert eller 300 kr/kuvert? Vi kommer bjuda på 3 rätters samt all alkohol under middagen och kvällen (tysklandsalkohol). Självklart tårta och kaffe och sådant också men det räknar jag inte riktigt in i kuvetavgiften...

Frågan är alltså inte om det är rätt eller fel med kuvertavgift, utan om vi ska ta 250 kr eller 300 kr?

• Svar på tråden Kuvertavgift
  • Disa

Är en ganska salig blandning av inkomster faktiskt. Kanske är bättre att välja den lägre (eller sänka den ännu mer) och sen får de som tycker att det är löjligt lite helt enkelt ge något mer. Är bara det att vi ej vill att folk ska ta med något överhuvudtaget - då det blir olustigt för dem som ej tagit med något. Var på ett sådant bröllop där brudparet avsade sig presenter och istället tog ut en kuvertavgift på 250, då kom ganska många med presenter och ytterliggare bidrag vilket gjorde att man kände sig lite olustig då jag tog det bokstavligt med kuvertavgift och ingen present på bröllopet. 

Går det att formulera på något sätt i inbjudningen tro? 

• Disa

Jo det är ju så, folk vill ju oftast ge presenter ändå...
    Men vad kul att så många hade klätt sig efter temat, min syster hade också medeltidstema - tyvärr var det ganska få som kom klädda därefter :( 

Tusen tack för rimmet, jag gillar också rim men har aldrig tålamod (läs fantasi) att skriva något själv! 
    Riktigt fyndig var den! :)  Jag tar med den och visar den för sambon också så får vi se om han blev lika förtjust som jag! Tack för att du tog dig tid :)

Svar på tråden Kuvertavgift