Inlägg från: filibustern |Visa alla inlägg
  • filibustern

Vad heter er kyrka?

om det blir i kyrkan blir det i stensele kyrka, där får du oxå svaret på vart den ligger. det är visst en av sveriges största (om inte den största?? lite osäker) träkyrka. väldigt vacker!

• filibustern

varför vi skulle välja den är nog för att den är närmast.. och som sagt, väldigt vacker. 

• filibustern
    stormhelen skrev 2013-01-12 16:29:31 följande:
    1: Vilken kyrka ska ni gifa er i?

- Vi ska vigas i Katarina Kyrka

2: Var i Sverige ligger den?

- Kyrkan ligger på Södermalm i Stockholm

3: Varför valde ni just denna?

- Från början hade vi tänkt gifta oss borgligt, men vi hade svårt att hitta en bra plats som ligger på Södermalm som skulle kunna ta emot alla gäster samt uppfyllde de kraven vi hade. Tillslut bestämde vi oss för att kolla upp kyrkorna som ligger i närheten av festlokalen, och då var Katarina Kyrka en av dem. När vi såg kyrkan kändes den bara helt rätt för oss. Vi tittade på varandra och log i samstämmighet. Vi gjorde helt om och bestämmde oss för kyrkligt bröllop istället. När vi ändå var där och inte hade något annat inplanerat passade vi på att gå och boka kyrkan, och då vi var tidigt ute så fanns alla tider för det datumet vi ska gifta oss på. Så det var bara att välja och vraka. Glad

...och så skulle man visa bilder på kyrkan. Vi tar utsidan först

och så insidan.....

wow! vad vacker!
  • filibustern
    snowstars skrev 2013-01-12 17:54:26 följande:
    Attans att jag inte vill gifta mig kyrkligt :P Den är ju så fruktansvärt vacker..
    du vill inte det? varför?  
    för mig spelar det ingen roll.. men vore trevligt.. just för att jag till viss del ändå tror på gud trots att jag inte lever som det. vill att vårt äktenskap ska välsignas. ungefär som en "turspark" :P
  • filibustern
    stormhelen skrev 2013-01-12 17:59:17 följande:

Jätte fin kyrka, speciellt insidan var super mysig och fin. Det känns nästan lite "hemmigt" = mysfaktor!

Samtidigt känns det ljust och öppet. Lagom mycket utsmyckning tycker jag. =)

Riktigt fint att det är två våningar som man kan sitta på.

vad kul att du gillar den! :D
  • filibustern
    snowstars skrev 2013-01-12 18:52:10 följande:
    Jag var på en vigsel där för några år sen och kände att det inte var något för mig, för mycket av det religiösa. Men det skulle ju lösa en del praktiskt problem att gifta sig i kyrkan då vigsellokaler känns något begränsat : P
    äsch vadå lokaler? ta vara på naturen!!  ;) fast det är klart.. regnar det eller är vinter och kallt kanske det inte är lika kul att vara ute. 
  • filibustern
    majjja skrev 2013-01-13 21:26:34 följande:
    Olaus Petri kyrka i Örebro

Den valde vi framförallt då min sambo väldigt gärna vill bli vigd där och jag är benägen att hålla med om att den är otroligt fin invändigt. Ljus och vacker med små blomstermönster målade i taket, men ändå pampig och ger verkligen en känsla av andakt, sådär som det kan göra när man kliver in i en väldigt gammal byggnad/rum. Det är nästan så man kan känna historiens vingslag.
    Min historieintresserade sambo berättade att den tydligen ska vara ovanlig då det är en korskyrka med tornet mitt i korset. Och med den infon tänkte jag att han måste ju säkerligen verkligen vilja gifta sig där, som läst på så mycket om kyrkan :) 

WOW!!! otroligt vacker!! min karl skulle älska den där
Svar på tråden Vad heter er kyrka?