Isabelle123 skrev 2013-05-12 22:09:54 följande:
Jag tänkte fråga.. jag har en sån här klänning (bifogad bild) i chiffong.
men jag funderar på att ta bort "de vågiga" fram på klänningen.. så att klänningen blir mer rak (upplever att jag ser större ut när det är veckigt)
men vad tror du blir snyggast? ska chiffong tyg vara veckat/vågigt och kommer de se konstigt ut om jag ändrar om den så den blir rak?
Hejsan! Vilken del av det "vågiga" vill du ta bort?
Det över bysten, midjan eller överst i kjoldelen?? Jag anser personligen att chijjong borde vara veckigt/plisserat/vågat som på bilden då tyget är tunt och om det vore oveckat så skulle alla skavanker på kroppen synas och den skira känslan lätt försvinna. Duchesse är ett tjockare material som lämpar sig bättre för sådanna modeller.
Det är väll du Isabelle123 som lagt upp en tråd angående ärmar etc till klänningen?
Har du fortfarande tänkt låta en sömmerska utföra dessa (det vågiga) ändringar eller tänkte du göra det själv?
När det gäller ändringssömnad anser jag att man enbart ska ge sig på det om man själv är riktigt duktig!
Då kan det vara lönsamt att ändra plagg så att de ska passa ens nuvarande önskemål bättre.
Med det sagt så skulle jag själv aldrig ge mig på att göra en sådan ändring på klänningen på bilden. Dels för att ändringssömnad är svårt - riktigt svårt! Oftast blir det inte alls som man tänkt sig.
Jag är ganska duktig och skulle inte göra det själv.
För det andra så är det lättare att sy en ny klänning av nytt material med rätt mönsterkonstruktion etc från början än att sy om en klänning på det sättet.
Så nej jag rekomenderar det inte.
Om du tänkt be sömmerskan sy om den är det en annan sak men jag tror faktiskt att det skulle vara lätare att sy en nu klänning baserat på den estetik du egentligen är ute efter. Fråga sömmerskan du tänkt anlita och se vad hon/han tycker.
:)