Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
Vi hade kuvertavgift, inga problem alls, och jag måste säga att det enda stället där jag hört negativa ord om saken är från vissa personer här på BT. Aldrig ute bland vänner, bekanta osv. Vi har även varit inbjudna på andra bröllop med kuvertavgift och jag tycker det är toppen!
Om ni dessutom har varit på många bröllop med kuvertavgift, så är det inget konstigt och ovanligt i era kretsar antar jag och därmed minskar ju också risken för att någon av era gäster skulle ta illa upp.
Vi valde att ta ut en summa som täckte gästerna egna mat, medan vi bjöd på fördrink, välkomstdrink, snacks, dryck till maten, kaffe till efterrätt och kaffe till tårtan samt tårta. Vi bjöd också på alkoholfria dryckesalternativ under hela kvällen, men ville gästerna dricka alkoholhaltiga drycker fick dom köpa det själva i hotellets bar. Jag kan säga att det var ingen som tyckte det var konstigt eller dåligt heller och alla handlade gladeligen. Vi spenderade ju dock betydligt mer på varje gäst än vad kuvertavgiften var på, så det var definitivt inte som så många som inte tycker om kuvertavgift säger "att gästen betalar för bröllopet".
Jag tycker definitivt att ni kan välja att ta ut en rimlig kuvertavgift och helt avstå presenter :) Vi fick dock en del presenter ändå, men det var ju helt och hållet gästerna egna val och inget vi överhuvudtaget hade förväntat oss. Vi hade sagt ifrån väldigt tydligt! Av endel som inte kunde närvara fick vi en present istället och det har jag större förståelse över, även om det inte var något vi hade förväntat oss heller :P