Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
Själv skulle jag hellre välja att bjuda på hemmagjord smörgåstårta eller liknande om budgeten tryter än att låta gästerna betala för maten. Som gäst uppskattar jag mer när värdparet har en tanke och känsla bakom maten än att det är en dyr middag som jag och sambon får betala 500 kr för att äta. Själva ska vi ha restaurangmat men vi hade aldrig valt det om budgeten inte räckte. Man måste ha i baktanke ifall det finns arbetslösa eller andra som kan ha det knapert nog att över huvudtaget ta sig till festen utan att köpa mer än kanske nya strumpbyxor och samåka.. Det är fler än många tror och det brukar ju finnas någon i varje släkt.. Det känns djupt i själen att behöva tacka nej till en älskad släktings bröllop bara för att man inte har råd. Till saken hör också att många inte säger det riktiga skälet i sådana lägen utan hittar på någon annan ursäkt för att dölja sina ekonomiska problem.
Förlåt om jag lägger sordi på stämningen men jag tycker inte att man ska behöva betala för att gå på ett glädjens kalas. 200 kr är mycket för en del människor...