Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
Vi tänkter inte ta ut någon kuvertavgift, men har däremot fått uppmaningen från många kompisar att: "Ska ni inte ta en liten summa för varje person? Det vore ju bra så blir det inte lika dyrt för er!". Så i det fallet är det ju snarare vi som säger ifrån än gästerna :)
Jag skulle hellre betala en mindre summa för att kunna närvara vid en väns bröllop än att inte få komma för "vi hade inte råd att bjuda så många". Då, om något, skulle jag känna mig "mindre viktig" för brudparet. Om jag betalar 250 kr för att gå på en julfest, eller lägger 300 kr på en vanlig sketen utekväll en random lördag, varför skulle jag då inte kunna betala för att gå på en väns bröllop?
Att skala ner bröllopet för att inte folk som tycker illa om kuvertavgift ska bli upprörda verkar dumt. Blir de mindre upprörda när de inte blir bjudna för att brudparet inte hade råd? "Ja, ja, jag blev inte bjuden, men de tog i alla fall inte ut en sån där förskräcklig kuvertavgift!"
Att inte kunna ha råd att betala för att gå på festen måste göra ont, det har jag all förståelse för. Men faller det på brudparet att ha insyn i alla gästers personliga ekonomi? Ska de äventyra sin egen för att inte äventyra andras? Att gå på vigseln är ju dessutom gratis i de flesta fall.