Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
Överallt ser jag massa som klagar på brudpar som önskar sig pengar i present och tycker att det är girigt och snålt. Jag tycker snarare att den som inte kan tänka sig att ge pengar till brudparet är den som är girig och snål. Ett typiskt exempel på den "svenska svartsjukan". "Tänk om brudparet får massa pengar i present och slipper lägga alla sina besparingar på bröllopet eller har råd med en jättefin bröllopsresa. Då får de det bättre än vad jag har det".
En bröllopspresent ska vara en lyckönskning i framtiden. Om jag kan hjälpa brudparet till att få ekonomin att hålla och så de slipper spendera tiden efter bröllopet med att äta nudlar, vatten och bröd så gör jag gärna det för jag önskar dem lycka på riktigt.
Värden ändras. Nu för tiden så behöver man oftast inte längre en massa prylar i present för dessa har man redan köpt själv. Däremot så har priserna för allt som har med bröllop stigit ordentligt och folk måste spara ibland i flera år för att få råd till sitt bröllop. Därmed tycker jag nästan att pengar är den enda rätta bröllopspresenten.
Om du jämför med södra Europa så har det i större utsträckning alltid varit kutym att ge brudparet ett kuvert med pengar.
Om jag en dag gifter mig så skulle jag mycket hellre ha en stor rolig fest för all min släkt och alla mina vänner för typ 100 000 kr och be om pengar i bidrag för att finansiera festen än att ha en halvdan fest med sämre mat, lokal mm för 50 000 kr och få en massa prylar i present.
Det är väl roligare om man har råd att ha en ordentlig bröllopsfest eftersom alla får vara med och ta del av den??