• Aniara4

Vilka sitter vid honnörsbordet?

Det beror ju på hur långt honnörsbord man har.

Vid vårt honnörsbord med 14 personer satt våra föräldrar (utom min pappa) och deras respektive, våra syskon och deras respektive, samt en morbror och prästen som var en kompis. Föräldrar var närmast, därefter syskon, och därefter respektive. Vi hade ett E-bord med fyra tungor direkt ut från honnörsbordet (inget mellanrum), så de som satt längst in på de två mittersta tungorna var ganska nära oss. Där satt våra närmaste vänner.

Vi hade inget brudfölje, men det hade nog inte påverkat placeringen så mycket eftersom de nog i så fall varit våra närmaste vänner, och vi hade nog satt dem på samma ställe då också.

• Aniara4
    Längtandsfull skrev 2013-01-19 21:17:27 följande:

tror det blir såhär..

min mammas man- vår dotter- min mamma- min pappa- jag- min sambo- min sambos mamma- min sambos pappa- vår son

men de är inte helt spikat än..

det dumma är att vi blir 4 på min sida och 3 på sambons sida.. blir ojämt.

Kan ni inte ha en traditionell placering då, så blir det inte som två sidor?

Alltså (sett som om man står mittemot er):  din sambos mamma - din pappa - du - sambon (ja, eller maken då ju!) - din mamma - och så antingen barnen tillsammans på ena sidan, eller en på vardera sidan, och din mammas man någonstans där det känns bäst? Sen hamnar ju inte ni exakt i mitten om ni har ett udda antal personer på honnörsbordet, men det är ju inte hela världen heller.
  • Aniara4
    MTB skrev 2013-01-19 20:40:52 följande:
    Men vart sätter man min mormor och min sambo´s farmor? funderar på om de ska sitta vid honörsbordet alternativt att dom sitter med folk/familj dom faktiskt känner igen, kanske blir för stimmigt annars.
    Kan ni sätta dem vid honnörsbordet är det nog fint, det finns en tradition att man ska "hedra" äldre släktingar med en fin placering. Vi hade inga mor- eller farföräldrar kvar i livet, men fick in min morbror som är äldst i släkten på honnörsbordet.

Men sen måste man ju också ta hänsyn till var man tror de skulle trivas bäst, om de vill sitta med personer de känner, och kanske om de är gamla och skröpliga, kanske hör dåligt osv. Kolla gärna om ni misstänker att någon kanske hör sämre på ena örat, så man tänker på att sätta dem med rätt sida till!
Svar på tråden Vilka sitter vid honnörsbordet?