"Unplugged" vigsel
Jag skulle aldrig drömt om att be gästerna att låta bli att fotografera i kyrkan faktiskt.
Dom är ju där för vår skull, och det är klart att dom också måste få spara sina egna minnen från den dagen.
Om jag var gäst på ett bröllop och någon bad mig att inte fotografera, utan sa att jag kunde köpa foton från fotografen sen om jag ville. Så skulle jag blivit besviken och snopen och kanske irriterad.
Det jag vill ha på bild (om jag tar några bilder) är ju det jag ser och det jag upplever, från min sittplats och min vinkel.
Visst kanske jag kan tänkas vilja komplettera med bilder från fotografen om det är någon riktigt närstående. Men jag skulle aldrig beställa bilder från en fotograf för bara någon väns bröllop eller en avlägsen släkting och då blir jag ju alltså utan bilder helt.
Jag skulle hellre ha informerat om att vi hade en fotograf och att vi helst inte ville se kameror på bilderna som denne tar på församlingen. Och att man ber de som vill fota att kolla in om fotografen kanske riktar kameran mot en just då, och i så fall vänta med att ta bilden.
Eller så ber man fotografen att ta bilder på församlingen precis i början, vid intågandet i kyrkan och när man kommit fram till altarringen. Men att sen fokusera på de som gifter sig.
Visst är det lite kul med bilder på gästerna i kyrkan. Men det är ju bilder på mig och maken jag ville ha.
Och vi står ju faktiskt inte och fotar så där stör inte kamerorna
Vi hade amatörfotografer.
Och vi har inte en bild på någon som fotar oss inne i kyrkan. Och bilderna är inte förstörda av någon annans blixtar eftersom fotografen står för långt ifrån gästerna för att det skulle kunna påverka.
Om vår amatörfotograf kan klara av det så borde väl ett proffs fixa det?