"Unplugged" vigsel
Jag hade inte heller hört talas om fotoförbud för fotografens skull, däremot för brudparets och gästernas skull. Vi tog vår prästs förslag om att be folk att enbart fotografera under in- och utmarsch, samt det ögonblicket när man förklaras för man och hustru och vänder sig om mot församlingen. Det informerade hon om innan.
Fotografen knäppte ju på förstås, vi hade kommit överens om hur nära hon kunde gå, men jag blev faktiskt en aning störd av klickandet i början. Hon tog i stort sett inga bilder på gästerna (tyvärr!) men jag har svårt att tro att det skulle vara ett stort problem med att alla sitter med kameror framför nyllet hela vigseln. Iofs kan jag själv ha gjort mig skyldig till detta när brorsan gifte sig, hrrrrm... Men det var utomhus och jag tror inte det märktes lika mycket, förutom att jag antagligen håller i kameran på alla bilder där jag syns då.
Jag som själv är Facebooknörd och inte har några problem med att folk lägger ut bilder på mig så länge jag inte ser ut som en mupp tyckte det var ganska roligt att se efteråt att vi hade blivit både taggade vid kyrkan och avbildade som nygifta redan innan vi kom till festlokalen. De som inte kunde vara med (för att de bor för långt bort, inte kunde, eller inte var bjudna) kunde då ändå vara lite mer delaktiga i realtid liksom.