Inlägg från: FrökenMäkelä |Visa alla inlägg
  • FrökenMäkelä

Handla drickan i tyskland men varifrån

Vi ska handla våran alkohol, även läsk från tyskland till vårt bröllop. Men var ska man handla?

Calles, BorderShopen eller vad finns det mer?

Ni som handlat från Tyskland tidigare vilket ställe rekomenderar ni.

• Svar på tråden Handla drickan i tyskland men varifrån
  • FrökenMäkelä

Beställa kommer vi inte göra då vi bor i södra delarna av skåne så resan dit är det minsta problemet. Sitter nu på Calles hemsida och försöker räkna lite på vad det kostar.... ojojoj vad det rullar iväg med pengar och då har vi bestämt sen tidigare att vi inte kommer ha starksprit mer än wiskey till kaffet.

• FrökenMäkelä
    msE skrev 2013-01-19 13:39:52 följande:
    fröken mäkelä:

egentligen lite utanför tråden, men ska ni enbart erbjuda whiskey som avec till kaffet.
    med vana från restaurang så skulle jag nästan rekomendera att lägga till en sötare likör typ baileys samt kanske eventuellt en konjak också (lite överkurs). Detta gör ju inte din inhandling enklare direkt men kan vara ett bra tips Solig

Vi kommer även bjuda på Doodleys, billigare än Bailys och smakar stort sett samma. Men whiskeyn som jag skrev är den närmst starksprit vi kommer bjuda på ;)

Konjak kommer vi inte bjuda på då vi känner inte någon av vår familj/vänner som dricker det men wiskey vet vi att de finns de som dricker. Vi dricker nämligen inte det själv.

• FrökenMäkelä
    Fial8 skrev 2013-01-19 11:59:15 följande:
    Hur mycket tjänar man egentligen på att handla i Tyskland? Bilkostnad t.o.r (vi bor i Stockholm) samt ev. övernattning och tiden som går åt måste väl räknas in på ngt sätt också tänker jag. Att lägga en helg på detta jämfört med att handla på bolaget en par tre timmar? Tid är också pengar, typ. Känns inte som att det är värt det men det kanske är så billigt med vin o bubbel där nere att det är det? Prisjämförelser någon?

Tror inte det lönar sig för er att köra ner och handla. I så fall är det riktigt stora mängder som gäller för det ska väga upp tiden och kostnader för köra ner.

Nu kommer vi kombinera att åka ner och inhandla drickan med att hålla semester där nere ett par dagar. Och det är bara drickan som kommer gå på vår bröllopsbudget och inte kostnaderna för att åka dig och bo där ett par dagar.

• FrökenMäkelä
    AnnSofieS skrev 2013-01-19 17:36:26 följande:
    Jag och sambon åker till Rostock den 9 maj. Vi ska handla bla på cittimarkt. Vi räknade och det blev ungefär samma pris att åka till Tyskland som att åka till systemet. Men då blir det ingen resa och vi tänkte ta klämfredagen som en liten mini semester. Vi åker på torsdagen ner till Trelleborg, sover på båten, shoppar ca 14 timmar och sen sover vi på båten hem till sverige. På ttline kostar det 1400 kr med bilen och hytt.

Var tvungen att jämföra priserna mot systemet och det är sjuktmycket man sparar genom att åka ner. Så hur har ni räknat att det blir ungefär samma pris som på systemet.

Nu fanns inte ena ölsorten vi tänkt köpa på systemet och jag har inte räknat med läsken i sverige priser och då landar det på systembolagets priser på över 10000kr. Det vi tänkt köpa från Tyskland går på knappt 5300kr så vi får mer i Tyskland och sparar hälften mot vad det hade kostat i sverige och ändå saknas en ölsort och läsk/vatten.

• FrökenMäkelä

Ska räkna så eller inte räkna så det är ju smak sak. Nu jämförde jag bara dryckern och inget annat. Resan dit kommer ju som jag tidigare skrev inte belasta vår bröllopsbudget.

• FrökenMäkelä
    Mustikka skrev 2013-01-19 22:06:59 följande:
    Varför Tyskland och inte Estland? mycket närmare priset på spriten är super billig och närmare Sverige. Vi ska åka dit för att handla, det kostar ju endå att åka till Tyskland så varför inte ta Båten till Tallin?

www.viinarannasta.ee/

Man kan enkelt beställa vad man ska ha och sen åka dit för att hämta.
    Jag bor dessutom i Finland men ska ha bröllopet i Stockholm, så för mig blir det 2,5 timme med båt hämta allt och sedan med båten till Stockholm. Lätt som en plätt och kommer billigare undan!

Tyskland av den enkla anledningen som jag skrev att vi bor i Skåne. Ska vi till Estland så måste vi först köra upp till stockholm för att kunna ta båten över - Nej tack!!

Tar 4timmar för oss att köra till Tyskland. Och det är samma här, bara beställa vad man vill ha via nätet köra och hämta och hem igen.

Så nä Estland är inte ett dugg närmare. Inte för oss skåningar i alla fall.

• FrökenMäkelä
    Mustikka skrev 2013-01-19 22:36:23 följande:
    Såg inte att ni bodde i Skåne, då förstår jag absolut att Tyskland är bättre för er Skrattande
    Fick själv tippset av en vän att åka till Tyskland, många bekanta gör ju det även om de bor i Stockholm. De har lixom aldrig tänkt på att Estland också är billigt och närmare än att åka till Tyskland.
    Men nu finns det iallafall lite mera tipps för dem som bor närmare Stockholm.

Lycka till med all planering Solig

Ja hade vi bott runt Sthlm trakten så hade vi nog absolut åkt till Estland för jag tror att det till och med är billigare där än i Tyskland.

Tack, detsamma till dig!

• FrökenMäkelä
    jimsan78 skrev 2013-01-20 06:21:34 följande:

Vi ska ta färjan från Trelleborg över till Tyskland. Har inte bestämt var vi ska handla. Men vi kommer stanna i land ett antal timmar för att slippa stressen att åka tillbaka med vändande färja. Undrar om tullen kommer tro oss när vi säger att vi ska ha drickan till bröllop. Är eller var populärt bland smugglare att skylla på stora bröllop...

Min sambo kom faktiskt på den briljanta idén. Ta med er vigsel bokningspapper ni fått hemskickat från kyrkan, om ni nu gifter er kyrkligt men om det är borgeligt så måste man väl få någon sorts bokningsbekräftelse även därifrån.
  • FrökenMäkelä
    Kakan 81 skrev 2013-01-20 13:43:52 följande:
    För er som oroliga för tullen så får man ta över mycket stora mängder så jag tror inte dom bryr sig.. Det finns människor som åker en gång i veckan dock och skyller på bröllop el en avlägsen släkting som fyller år.... Tänk istället på att inteböverlasta bilen är mitt tips. Vi bor också i Skåne och kommer självklart att köra till Tyskland för att inhandla, tjänar massor på det och en liten kul utflykt.. Sen är frågan vilket ställe, men Calle verkar ju många nöjda med. Sen är det skitsvårt att veta hur mycket som går åt....

Ja precis, överlasta inte bilen för det blir dyrt.

Hur mycket ni ska handla på du räkna på lite hur mycket ni räknar med att det går åt. Vi har räknat som så att alla får ett glas mousserande som välkomstdrink och räknat på hur mycket glasen rymmer och sen räknat ut hur många flaskor som behövs + någon extra flaska. Öl och cider har vi räknat 5st/gäst nu dricker ju inte alla öl eller cider men det finns ju dem som dricker mer än 5öl. Vin har vi räknat ett glas förrätt, två glas varmrätt per gäst. Till middagen dukar vi med flaskor och till kvällen blir det baginbox vin, lika mycket köps in här. Dooleys och wiskey har vi räknat 4cl till kaffet per gäst och wiskey köper vi en flaska extra då det är fler som dricker gärna två glas wiskey. Läsk och kolsyrat vatten köper vi 3flak av vadera sort så det blir totalt 9flak. Vår gäslista ser ut som ca. 65 vuxna och 21barn.

Alkoholfritt har jag glömt räkna men de är inte många som dricker det så blir inga stora mängder som behövs köpas in.

Vi kommer nog köra till Calles i Flensburg och göra beställning via nätet först så man slipper hålla på och böka inne i affären.

• FrökenMäkelä
    solklart skrev 2013-01-21 20:46:41 följande:
    Fast det är Tyskland? Jag tänkte på dem som tar färjan över till Estland, tar man med sig bilen då? Annars blir det ju lite svårt att bära med sig ;)
    Tror nog hon svara på min TS. Kanske göra ett eget inlägg med din fråga. Nog inte så många Estlands shoppare som kollar in i en tråd om att handla från Tyskland ;)
Svar på tråden Handla drickan i tyskland men varifrån