Inlägg från: Mustikka |Visa alla inlägg
  • Mustikka

Handla drickan i tyskland men varifrån

Varför Tyskland och inte Estland? mycket närmare priset på spriten är super billig och närmare Sverige. Vi ska åka dit för att handla, det kostar ju endå att åka till Tyskland så varför inte ta Båten till Tallin? 

www.viinarannasta.ee/

Man kan enkelt beställa vad man ska ha och sen åka dit för att hämta.
    Jag bor dessutom i Finland men ska ha bröllopet i Stockholm, så för mig blir det 2,5 timme med båt hämta allt och sedan med båten till Stockholm. Lätt som en plätt och kommer billigare undan! 

• Mustikka
    FrökenMäkelä skrev 2013-01-19 22:25:26 följande:

Tyskland av den enkla anledningen som jag skrev att vi bor i Skåne. Ska vi till Estland så måste vi först köra upp till stockholm för att kunna ta båten över - Nej tack!!

Tar 4timmar för oss att köra till Tyskland. Och det är samma här, bara beställa vad man vill ha via nätet köra och hämta och hem igen.

Så nä Estland är inte ett dugg närmare. Inte för oss skåningar i alla fall.

Såg inte att ni bodde i Skåne, då förstår jag absolut att Tyskland är bättre för er Skrattande
    Fick själv tippset av en vän att åka till Tyskland, många bekanta gör ju det även om de bor i Stockholm. De har lixom aldrig tänkt på att Estland också är billigt och närmare än att åka till Tyskland.
    Men nu finns det iallafall lite mera tipps för dem som bor närmare Stockholm.

Lycka till med all planering Solig 
  • Mustikka
    Saris skrev 2013-01-19 22:29:11 följande:

Vi ska till Tallin och handla :) passar på att ta en kryssning med vännerna på sammagång! Vi bor i Uppland och tyckte de blev för lång till tyskland...

Hade vi bott mer söder ut att de blivit tyskland!

Precis vad vi skall göra Tungan ute hur långt före bröllopet ska ni åka dit?
  • Mustikka
    jimsan78 skrev 2013-01-20 06:21:34 följande:

Vi ska ta färjan från Trelleborg över till Tyskland. Har inte bestämt var vi ska handla. Men vi kommer stanna i land ett antal timmar för att slippa stressen att åka tillbaka med vändande färja. Undrar om tullen kommer tro oss när vi säger att vi ska ha drickan till bröllop. Är eller var populärt bland smugglare att skylla på stora bröllop...

Om ni har ett bröllopskort att visa så kan det hjälpa än bara använda sig av ord =)
  • Mustikka
    FrökenMäkelä skrev 2013-01-20 11:48:53 följande:
    Min sambo kom faktiskt på den briljanta idén. Ta med er vigsel bokningspapper ni fått hemskickat från kyrkan, om ni nu gifter er kyrkligt men om det är borgeligt så måste man väl få någon sorts bokningsbekräftelse även därifrån.
    Riktigt smart ju! :D Då måste dem ju tro på en, Jag tänkte på bröllopskort men det där var faktiskt en briljant idé =)
  • Mustikka
    Saris skrev 2013-01-19 22:51:54 följande:

Vi ska åka redan nu i februari, har så mycket pågång sen så kommer inte kunna avvara en hel helg samt kunna skaffa barnvakt:) Gifter oss i juni.

Är några som åker så får lite bär hjällpt oxå :)
    Ni då?

Vi tänkte kanske åka i April-Maj någon gång. Då är inte vädret så hemskt heller. 
  • Mustikka
    solklart skrev 2013-01-21 09:12:15 följande:
    Ni som åker/ska åka till Estland och handla, har ni bil med er eller hur löser ni allt rent praktiskt? 
    Bilen är smidigast på alla sätt =D Du får med dig en del och kan njuta av att vara i estland en stund utan att behöva bära på allt =)
Svar på tråden Handla drickan i tyskland men varifrån