Bröllopstårta!? Hur gör ni?
Nej nej nej... det blir inte dyrare generellt för att det är bröllop.
Däremot betyder bröllop oftast att man vill ha flera konsultationer med floristen eller konditorn. Det är tid, och tid är pengar.
När det gäller tårta så vill de flesta som beställer en bröllopstårta också provsmaka och se olika varianter på dekorationer osv osv vilket betyder att konditorn kan behöva ställa sig och baka 4-5 olika småtårtor som dekoreras på olika sätt bara för att man ska kunna få provsmaka och se förslag på dekor. Och så lägger man ofta extra tid på att göra fina blommor och att tårtan ska bli helt slät.
När det gäller blombuketten så blir brudbuketten dyrare om man har specifika önskemål om utseende, blommor, färg på blommorna mm. Eftersom att floristen måste lägga specialbeställningar som blir dyrare än om dom kan köpa blommor på den vanliga auktionen.
Min + tärnornas buketter + ett tillägg på en blomsterdekoration till mammas minnesplats som gjordes efter att jag lagt min beställning till floristen, blev billigare än hennes upskattade pris (alltså trots att det var ett helt arrangemang till som inte var med i den första kostnaden).
Men det här är en helt annan diskussion... Och visst, det finns rötägg inom alla brancher. Men döm inte hela branchen efter rötäggen. Gå vidare och hitta någon annan som är seriös istället.
Generellt kan jag väl säga att om man inte har några större krav på tårta eller bukett så bör skillnaden i pris inte bli särskilt stor mot en "vanlig" bukett eller tårta. Men ju mer krav man har - destå större blir skillnaden.
Jag gjorde min tårta själv. Jag gör rätt mycket tårtor och litade inte på att någon annan skulle få till den som jag ville ha den
Det finns ingen konditor här i närheten som gör såna "staplade" tårtor heller, så det var bara att kavla upp ärmarna och ställa sig och baka.
Sen blev jag ändå inte helt nöjd med den. Men det var ju en himla tur att det var min tårta som krånglade och inte bröllopstårtan jag gjorde några månader innan åt en annan tjej
Om man bara vill ha "god tårta" och inte bryr sig jättemycket om hur den ser ut eller hur den är dekorerad så är det bästa tipset att göra som många redan gjort. Köp vanliga tårtor på kondis eller någon större matbutik och ställ på en hyrd ställning eller på olika höga trälådor, stubbar eller något annat som passar ert tema