• Grodprinsens brud

Ringfundering

Jag läser i alla möjliga trådar och bloggar men blir inte riktigt klok på detta. Det känns som om ALLA (jag vet att det inte är så men..) planerar att förlova sig och SAMTIDIGT planerar bröllopet eftersom disskussionerna runt förlovnings-/vigselringer rör sig så.. Är det bara vi som köpte varsina släta guldringar vid förlovningen för 6 år sedan och först nu när vi tar steget mot bröllop börjar titta på en vigselring? När jag letar hittar jag massor av "set" med förlovnings- och vigselring men hur många är det EGENTLIGEN som kör gammaldags standard så att de vet vid förlovningen att bröllopet kommer ske inom ett år och därför köper båda? Nu hittar jag istället inte så rasande många som passar ihop med en vanlig slät på ett snyggt sätt till rimligt pris.. 

• Svar på tråden Ringfundering
  • Thea

Håller med dig ... Känner precis lika nu när jag letar vigselring. Känns som att man skulle planerat steget längre än att bara köpa den fina rundade guldringen för 5 år sen ^^

• SofiaMagdalena

Vi förlovade oss i september och har vara köpt släta förlovningsringar även om vi visste att bröllopet skulle stå ett år senare.

Nu när jag börjat titta på vigselring så har jag gått till olika butiker och provat med min förlovningsring

Det postivia är ju att du redan har en ring du älskar och skall köpa en till som du också älskar :) Det behöver inte vara så matchat mer än att dem skall vara bekväma att bära båda två tillsammans.

Kika runt i butikerna hemma och notera vilka modeller som passar om du sedan vill beställa en på nätet.

Mitt val blev denna:

:

• Längtandsfull

Vi förlovade oss för 8 årsen och dom ringarna vi köpte då passar inte ihop med en till ring som jag tänkt ha..

så nu vet vi inte hur vi ska göra... kanke köpa nya förlovningsringar nu och skriva förlovningsdatumet i dom och ta på dom nu (gifter oss 10 augusti) och sen bara köpa en extra ring till mig samt skriva in vigseldatum i ringarna.

hur funderar ni??

• TheD

Hade det passat in så skulle vi ha gift oss inom ett år men det blev 4 år senare. Min tanke har alltid varit att från förlovning så är giftermål inom ett år :)

• Chicita

Vi förlovade oss ca 6,5 år innan vi gifte oss. Och vi hade inga planer alls på bröllop när vi förlovade oss.

Nu hade vi ju använt en enkel vanlig skena i förlovningsringarna, men fått dom graverade utvändigt på ett sätt som var speciellt för oss
    Så det gällde "bara" att hitta en skena med ungefär samma rundning, bredd och höjd som våra förlovningsringar och få samma typ av gravyr på min vigselring också. Och så monterade vi 2 diamanter i min vigselring också.

Så det finns alternativ. Hitta en skena som passar med din förlovningsring. Sen kan du lägga till gravyr, diamanter osv.
    Min ring slutade på ca 7500:- om jag inte minns helt fel. 

• Niini

Vi gifte oss 3 dar för 5-årsdagen för vår förlovning. Jag bara bara 18 när vi förlovade oss och visst var tanken att vi ska gifta oss några år senare men inte tusan hade jag nån som helst tanke på vigselringen då. Vi valde precis som ni släta guldringar vid förlovningen och det gjorde det väldigt enkelt när vi letade vigselring då nästan allt passade :)

• filibustern

vi förlovade oss för 3 år sen, men inte letade vi efter vigselringar eller nåt, inte en tanke på bröllop förrän i framtiden.. nu är ju jag jättesugen, men jag kollar ju bara. 

• drömprinsensfru

Men nu måste jag fråga TS,  vad det är för ring du har? Har du bild så kanske vi kan hjälpa till och leta? Vad är det för höjd, kupning och bredd på förlovningsringen? Vad är det för typ av vigselring du vill ha?

Om ni har en klassisk slät förlovningsring så är det väl ett jättebra utgångsläge för att hitta en vigselring?
    Eller är det jag som tänker tokigt?
    Det gäller väl "bara" att hitta en vigselring med samma rundning och höjd på skenan?
    Vigselringen behöver ju inte samma bredd som förlovningsringen, tänker jag.

Har du en väldigt tunn ring (alltså låg höjd) eller är det ovanligt hög? Är skenan ovanlig i kupningen?

Jag tänker som Chicita att det går ju att köpa en liknande ring och sätta i diamanter eller andra stenar och på så vis få en vigselring som passar ihop med förlovningsringen.

Vilka sidor och butiker har du kollat på? På det flesta butiker borde de ju kunna hjälpa till eller är de ovilliga att hjälpa till?

• PiaB

När vi köpte förlovningsringar trodde vi aldrig att vi skulle gifta oss, det var ett under att fästmannen öht "gängade" sig. Han har levt ungkarlsliv med olika långa och korta förhållanden, men aldrig funderat på att byta ring med någon. Så vi köpte de ringar vi ville utan en tanke på att de skulle matcha en till. Nu tog vi väldigt enkla, halva silver och halva guld som matchar det mesta. Men de är breda eftersom vi bara skulle ha en ring :-P Våra vigselringen vet jag inte om de matchar egentligen, mer än att de är lika breda som förlovningsringar och i guld och silver. Men vi jättenöjda och jag tycker det kan vara snyggt att de inte hör ihop. Det visar att man köpt dem vid olika tillfällen i livet och berättar liksom en historia

• Grodprinsens brud

Jodå visst finns det ringar att välja på men de jag tycker är snygga passar liksom inte perfekt men nu tror jag att jag har hitta rätt, jag har bara tänkt om i modeller och så.. 

Det jag funderar på är att jag aldrig skulle kunna byta ut min förlovningsring även fast den börjar bli lite småsliten efter flera års vistelse i barnomsorgen.. Jag dömer ingen, var och en gör ju som de känner, men alltså köper jag en ny ring och byter ut förlovningsringen så är det ju bara som vilken ring smom helst ändå eller? Den känns ju inte laddad med ögonblicket då vi förlovade oss. Det är därför jag funderar på hur ni andra känner om det? Det verkar ju vara ganska vanligt att man byter ut orginalförlovningsringen..  

Det är inte ett inlägg för att skapa debatt, jag tycker det är skitsnyggt med riktigt matchande ringar Skrattande (och kanske är jag lite avis på er som tänkt till från början...)

• karamell

Jag håller med dig! Jag tänkte inte alls på vigselring när jag köpte förlovningsring och hade därför jättesvårt att hitta någon som passar till.

Nu när jag äntligen har köpt min drömm-vigselring inser jag att den ser bättre ut på fingret "ensam" och inte tillsammans med förlovningsringen. Jag kommer att växla lite men för det mesta bära förlovnignsringen på en halsband och bara ha vigselringen på fingret - enkelt och stilrent.

Det finns ändå inga regler eller måsten, du gör som du själv vill och tycker blir snyggast :) Lycka till!

• CoG

Går det inte att använda samma material och göra en ny ring att kombinera med den kommande vigselringen?
    Eller välja att bara ha en vigselring och anv förlovingsringen som material till den?
    Då blir finns era förlovningsringar ändå kvar på sitt sätt.
    Eller så sätter du förlovningsringen på andra handen?

Vi har släta, raka titanringar som förlovningsringar.
    Men dom är lite stora och vi byter ut dom helt då vi gifter oss.
    Han får en helt ny ring och jag får två som sitter ihop.

Vår förlovning var också ett speciellt ögonblick,
    men det materiella är inte väldigt viktigt.
    Det är minnet i sig som är det
    och därför har vi valt vigselringar i silver också.
    Dom kanske inte håller hela livet, men jag har inget emot att göra nya likadana en dag
    eller kanske med ngn liten föränding som passar mig.

• Invincible

När maken friade så gick vi direkt till en guldsmed och valde ut förlovningsringar. Det var aldrig något tvivel om att det skulle planeras bröllop på en gång - vi var väldigt överens om att förlovning = bröllop inom max 1,5-2 år.

Vi gifte oss efter 14 månader, och jag hade definitivt en vigselring utvald när vi valde förlovningsringar.

And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • Tilda93

Har bara läst TS! Vi köpe våra förlovningsringar när vi förlovade oss för 3 år sen. Efter något år/eller så , så ritade jag upp en bild i huvudet hur jag ville ha min vigselring och så blir den :) Och jag ÄLSKAR dem båda :)

Svar på tråden Ringfundering