Anon91:
Vilket supervackert ställe! Underbar kombo du lyckats med med både lyxigt slott och stall, jag är riktigt svag för boho-bröllop och allting som känns lantligt. Samtidigt älskar jag vackra byggnader, ska se hur jag kan få ihop de båda :)
Båda våra diamanter är en vanliga briljantslipade, 0.2karat så stenen är i "minsta laget" för en solitärring kanske, men jag älskar nätta ringar och tycker det funkar perfekt. Tror att jag bara ska ha en slät, väldigt tunn silver/vitguld ring som vigselring sedan. Rätt billigt och på tal om det, din fråga om kostnaden. Jag skriver en liten lista hur jag tänkt mig att vi fördelar kostnaderna.
Lokalhyra (inte hela slottet, utan matsal och balrum): 4000
Hyra svit på slottet, en natt: 1645
Kuvertavgift per person (detta ingår: tre-rätters, 3 glas vin, 1 glas dessert vin, kaffe med avec per person, personal, städning, dukning med blommor efter önskemål, 3 timmars planering med slottsfru) vuxna 44x1095, barn 5x300 : 52 965
Bröllopsklänning, skor, hår, smink och bukett: 0 (min mamma vill stå för detta)
Hyra frack: 1500
Blommor till tärnor, brudgum: 500 (binder själv)
Injudningar, bordskort, gästbok: 1500 (inte helt planerat, men pysslar bordskorten och om vi ev. ska ha ett vigselprogram)
Hyra musikutrustning utan DJ: 500
Drink i parken, serveringsavgift 300, egen alkohol 1000kr: 1300kr
Vigselring: bara enkelt tunnt band, ca 1000kr
Presenter till tärnor och marsalker, pysllar eget: 300kr
Bar (drinkar utöver det som kommer till maten står gästerna för): 0
Fotografering (kommer bara ha en 1-timmes session i slottsparken och sedan ber jag gästerna med systemkamera fota vigsel och fest):2000
Bröllopstårta, eftersom det är trerätterna i kuvertpriset vet jag inte hur det fungerar. Knaske ingår någon enklare tårta, om inte kommer vi ändå bara ha några somriga gräddtårtor förmodligen betalade och bakade av min farmor, så : 0
Klädsel till tärnor/marsalk: Vi kommer förmodligen ge dem en färgkod, men annars får de ha på sig "vad de vill". : 0
Transport: Vi kommer bli sjussade i pappas cab. Vi velar mellan vigsel i en kyrka i närheten eller i slottsparken. Även om det är i kyrka kommer det vara nära nog för gästerna att köra : 0
Tur och retur biljetter till As mamma, pappa och mormor, 3xca7000 :21 000
Sång i kyrkan och på festen, talangfulla vänner :0
Totalt: 88210
Hoppas jag inte missat något. Vore ju optimalt om vi kunde hålla oss på denna kostnad, men vi har sagt 100 000 så vi har rum att komma på nya saker eller ändra... Jag vill ev. ha en stringkvartett till mingel och som ingångs och utgångsmusik i kyrkan, men det kostar 12 000 för 3 timmar :) Får se...
De saker vi sprat på: allt vi får gratis, att vi inte kommer ha öppen bar, ingen DJ, inga betalda sångare, ingen heldagsfotograf, ingen transport, enkel/gratis bröllopstårta, pyssla presenter och bordskort, binda egna buketter, hyra fracken och inte köpa.
Det som drar iväg för oss är ju kuvertavgiften, men det är ju också mycket dekoration som ingår och vi slipper tänka på personal och städning. Sen också flygbiljetter till As familj.
Vad är det som drar iväg mest för er?
Vi känner att det är en fin balansgång att bjuda gästerna på mycket men samtidigt inte gå helt bananas. Vi kommer absolut inte ta någon avgift för maten, men vi kände ändå att de flesta skulle vara okej med att köpa egna drinkar efter 4 glas alkohol plus avec gratis :) Dessutom köper vi inte kläder till tärnor osv, men samtidigt får de köpa något de själva väljer och kan använda igen.
Långt inlägg men nu fick jag med hela budgeten i alla fall! Säg till om ni ser något jag missat.