• ALW

    Brudar 2016 här kan vi följas åt :)

    Hej alla 2016-brudar!


    Här kommer en till! Skrattande Gud vad kul att jag hittade denna tråd!
    Jag har inte läst alla inlägg, men sett att det finns några fler som också satt 6 augusti 2016 Skrattande


    Min fästman och jag har våran drömlokal och vi väntar nu på en offert för vad vårt drömbröllop skulle kunna kosta. Jag skickade mailet i måndags (men först jagade jag personen på telefon i en vecka. Till slut svarade han och bad mig maila istället), men ännu har jag inte fått något svar på mailet. Jag blir toookig! Tungan ute Kan han inte snabba på lite? Flört Jag vill ju veta om vårt drömbröllop ens är möjligt!


     


    Vi planerar ett lite "annorlunda" bröllop. Först middag med våra absolut närmaste, vilket blir 37 personer. Därefter blir det vigsel, brudskål och fest med ca 140-150 pers. "Festgästerna" bjuder vi på vickning, tårta/cupcakes och snacks/godis-buffé.
    Vi har gjort en snabb preliminär budget som nu ligger på 70.000kr, men vi skulle gärna hamna på ca 50-55.000 för att få mer till resa Glad


     


    Hur mycket betalar ni för lokal?


    Hälsningar
    ALW

  • ALW
    CamillaForsgren skrev 2015-03-12 21:15:54 följande:

    Välkommen hit!


    Som du ser här nedanför min text så har vi också valt 6 augusti 2016.


    Hoppas ni får svar snart! Att vänta sådär är ju hur jobbigt som helst. Eller har ni fått svar nu?


    Låter ju som ett superbra upplägg! Hade vi haft en massa folk vi ville bjuda så hade vi garanterat gjort på något liknande sätt, men vi kan "bara" komma på drygt 25 personer.


    Vi kommer att betala runt 1500 kr fredag till söndag. Men då är det bara för själva lokalen samt kök/porslin. Mat och efterrätt kommer vi (eller ja snarare jag, min man kan inte varken laga mat eller bara haha) göra själv hemma. Det för att dra ned på kostnader och för att jag tycker det är så roligt.


    Hej och tack Camilla! Glad


    Jätteroligt att vi har samma datum!
    Det plingade till i min inbox och jag såg att det var bokningsansvarige som mailat. Självklart gick jag upp i varv som tusan, men blev jättebesviken när svaret var "Jag hör av mig i början av nästa vecka"... Grrr Tungan ute Men den som väntar på något gott... Flört

    Kul att höra att du tycker vårt upplägg låter bra! Jag har varit lite tveksam till om det anses "acceptabelt", men då vi båda är engagerade i en förening och på så sätt fått många nära och kära vill vi ha alla där, men budgeten sätter ändå sina gränser. Glad


    Vilket bra pris ni fått! Vi kommer nog fixa tårta/cupcakes själva för att få ner den kostnaden... På tal om din fästman, ni får gå en matlagningskurs nu kommande år, så kanske han också kan laga lite mat/efterrätt sen när det närmar sigFlört


    Var du "ansvarig" för facebookgruppen, eller har jag missuppfattat? (Jag har bara läst få inlägg i denna tråd) Jag skulle hur som gärna vara med i den, men "smyger" lite om bröllopsplaner på facebook. Skrattande
    Trevlig helg!

    ALW

  • ALW
    Anonym (Millan) skrev 2015-03-13 11:51:13 följande:

    Vi kommer att ha ett enklare bröllop, blir ett överraskningsbröllop.. Sambon fyller 30 nästa år och jag 25, men eftersom våra flesta vänner/familj bor så långt ifrån oss så blir det en sommarfest där vi firar oss. Och vi bjuder in alla till 30/25-års fest, men sen kommer vi överraska alla när vi kommer till festen och skrider in till "Genom eld och vatten" och sen har vi vigsel ute på vår stora gård. En del ifrågasätter detta med överraskningsbröllop och att en del inte kommer osv. Men grejen är att med oss så vet man aldrig vad som händer, så de som känner oss väl vet att vad som helst kan hända när vi drar igång något. Festen kommer att äga rum ute och vara natten lång. 


    Detta låter helt fantastiskt Millan! Skrattande
  • ALW
    KoA2016 skrev 2015-03-12 18:16:56 följande:
    Vilket spännande upplägg! Kul - då får ni "det bästa av två världar" (enligt mig i alla fall). Det ska bli kul att höra hur det går med planerna ju närmare vi kommer.

    Jag vet inte hur mycket vi lägger på lokalen då priset är beräknat per gäst och då ingår lokal, personal, mat, dryck, dukning, etc. Men jag har för mig att jag läste någonstans på deras hemsida att det var ca. 200-300 av det totala priset per person som var för lokalen. 

    Tack snälla för dina fina ord! Glad


    Jag insåg precis att vi också kommer ha svårt att räkna på själva lokalkostnaden, då vi även önskar bartender, kockar vid grill osv från det ställe vi önskar hyra.
    Nu väntar vi spänt på offert. Jag hoppas verkligen att priset inte skenar iväg. Jag vill ha det där bröllopet precis som vi tänker oss!! Skrattande
    Min fästman har ett betydligt mycket större sparkonto än vad jag (som studerat de senaste tre åren och innan var en "slösa") har, så han säger att vi skulle kunna ha "vilket bröllop vi vill", men samtidigt känner jag att jag inte vill lägga en "galet stor summa" på bröllopet. Då ser jag faktiskt hellre att hans sparande bidrar till drömhuset eller dylikt... (Usch. Känns smådumt att skriva om sambons ekonomi, men ja... Tungan ute Jag hoppas du/ni förstår vad jag menar...)


    Jag vet inte om du i ett tidigare inlägg skrivit vilket datum ni planerat, men du får gärna berätta igen då jag inte läst alla inlägg Glad

    Ha det gott!
    /ALW

  • ALW

    Nu ääääntligen har jag fått svar och en offert! Och priset va BRA Skrattande Jag sitter som en studsboll i soffan här hemma och fästmannen kommer hem om ca en timma... Ihhh!! Längtar till han kommer hem så vi kan prata om detta!

    Min fråga till er brudar...
    Vi har fått två alternativ till brudskålen. Antingen mousserande eller champange. Det skiljer 3000kr i pris. Jag känner absolut ingen skillnad mellan mousserade och champange och lägger mycket hellre de 3000kr på någonting annat, men jag oroar mig ändå för vad gästerna kommer tycka. Tycker ni det "ska vara" champange eller funkar det med mousserande? Glad

  • ALW

    Camilla, KoA2016 och augusti, tack för era svar!


    När fästmannen kom hem igår var jag fortfarande helt galet ivrig (han frågade till och med om jag var onykter, haha). Vi satte oss och pratade om offerten vi fått och han sa då att han är rädd för att gästerna ska tycka vårt bröllop är "snålt", vilket tog ner mig på jorden lite...

    Nu önskar jag ärliga svar från er!
    Om ni först tänker er som gäster - tycker ni att vi som brudpar bjuder på för lite?
    Om ni sedan tänker er som brudpar - Tycker ni priset är toppen, rimligt, för dyrt?


    (Vår tanke är att först äta middag på annat ställe med våra närmaste, sedan bjuda in släkt och vänner till vigsel vid lokalen och fest.)


    Detta är "fest-offerten" vi fick, räknat på 150 gäster:

    Lokalhyra: 4000 kr
    Brudskål (mousserande): 70kr/glaset
    Vikning (det grillas korv alt hamburgare utomhus, bord med olika sorters tillbehör står framdukat): 100kr/person
    Drinkbiljetter (60kr/st, var gäst får två): 120 kr/gäst


    Därefter får gästerna köpa vin, öl eller cider i baren för 60kr/st.
    Bord, stolar, porslin etc, personal under kvällen samt städning av lokal ingår.
    Totalt pris för 150 gäster: 47 500 kr

    _______________________________________________________


    Det alternativ vi själva diskuterade om igår, men är rädda för "är för snålt":


    Vi bjuder gästerna på vickning, brudskål samt en drinkbiljett (dryck till vickningen). Därefter självkostnadspris i baren, 60kr/drycken.
    Räknat på de 137 personerna vi nu har på vår "preliminära gästlista" blir priset 38 500 kr.


    ________________________________________________________


    Utöver detta kommer gästerna även bli bjudna på tårta och snacks/godis-buffé.


    Snälla brudar, hjälp mig! Hjärta  Nu är jag så förvirrad!

  • ALW
    KoA2016 skrev 2015-03-19 16:57:18 följande:
    Bra skrivet - jag hade tänkt svara något liknande. Jag tänkte bara lägga till: fundera kring hur bröllopen i er bekantskapskrets "brukar" vara. Vad är det för standard? Det kanske kan hjälpa er att fatta ett bra beslut - dock är det inget som säger att ni "måste" göra som alla andra heller. Dessutom är det svårt (om inte omöjligt) att vara alla 150 personer till lags. Vissa kommer tycka att det är en supertrevlig och bra ordnad fest och andra kanske hänger läpp för ditten eller datten (men då är det väl deras problem...?). Huvudsaken är att ni hittar ett upplägg som ni båda gillar och trivs med. Hoppas ni kommer fram till någon bra lösning - berätta gärna hur det går med besluten. Lycka till!  Glad

    Varken som gäst eller som brudpar skulle jag ha någonting emot bröllopet. ...och ingen av era gäster lär väl veta prislappen för kalasen heller...?

    Tack snälla för ditt svar! Jag är så tacksam för all feedback och hjälp jag får med mina funderingar!


    Då fästmannen och jag är "först ut" i bekantskapskretsen kan jag tyvärr inte fundera kring hur andra bröllop varit. Kanske därför jag känner mig lite extra vilsen i bröllopsdjungeln Tungan ute

    Jag tror jag helt enkelt får "morska upp mig" och sluta fundera så på vad gästerna ska tycka. Det är ju jag och fästmannen som ska tycka om det, gästerna kan ju alltid tacka nej om de inte tycker det duger. Flört

  • ALW
    augusti skrev 2015-03-25 09:23:19 följande:

    Hejigen hörrni,

    Jag tittar på trycksakernu, och funderar.

    Vigsel och fest program samt meny.

    Känns inte det lite too much?

    Jag menar det är dyrt om man ska ha allt det där, ochen vigsel är ju en vigsel,det är som det är alltid är, plus eventuell solist eller nåt men det kanske inte behövs att alla vet det i förväg?

    Festprogram? Vi äter och sen festar vi...vad mer behövs, toastmaster håller ju i tal o allt sånt ändå.

    Meny? Vi har buffe så vad det är står utskrivet på lappar vid maten.

    Är det snålt att tänka så?


    Hej Augusti!


    Känner ni inte för att trycka upp fest- och menyprogram tycker jag att det skulle vara charmigt att ha en griffeltavla (alt något annat) där ni skriver menyn på någon  väl synlig plats. Vill ni ha info om varje gäst och en liten historia om brudparet lämpar sig nog ett fullaktigt festprogram sig bättre. Men menyn, med maten som finns i er buffé, tycker jag man kan sätta upp som små tavlor någonstans om man nu inte har det framför varje maträtt Glad


    Vi har verkligen inte tänkt på festprogram.. Känns lite överflödigt Flört Vi har tänkt sätta upp en tavla med de viktiga datumen för oss... Då vi träffades, då vi blev ett par, då vi flyttade ihop, då han friade osv... Jag hoppas det kan vara roligt för gästerna.


    Det enda jag kan tänka är roligt med vigselprogram är att man själv ska kunna spara det i efterhand Tungan ute Är jag gäst på bröllop så är vigselprogrammet inte så viktigt för mig, men det kanske bara är jag... Tungan ute


    Jag vet inte om mitt svar var till någon hjälp alls, men det är i alla fall så jag tänker Glad


     

  • ALW

    CamillaForsgren!


    Jag skulle gärna vara med i facebookgruppen. Heter du Camilla Forsgren på facebook? Kan jag lägga till dig som vän och du lägger in mig i gruppen? Glad

Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)