ALW skrev 2015-03-19 10:59:55 följande:
Camilla, KoA2016 och augusti, tack för era svar!
När fästmannen kom hem igår var jag fortfarande helt galet ivrig (han frågade till och med om jag var onykter, haha). Vi satte oss och pratade om offerten vi fått och han sa då att han är rädd för att gästerna ska tycka vårt bröllop är "snålt", vilket tog ner mig på jorden lite...
Nu önskar jag ärliga svar från er!
Om ni först tänker er som gäster - tycker ni att vi som brudpar bjuder på för lite?
Om ni sedan tänker er som brudpar - Tycker ni priset är toppen, rimligt, för dyrt?
(Vår tanke är att först äta middag på annat ställe med våra närmaste, sedan bjuda in släkt och vänner till vigsel vid lokalen och fest.)
Detta är "fest-offerten" vi fick, räknat på 150 gäster:
Lokalhyra: 4000 kr
Brudskål (mousserande): 70kr/glaset
Vikning (det grillas korv alt hamburgare utomhus, bord med olika sorters tillbehör står framdukat): 100kr/person
Drinkbiljetter (60kr/st, var gäst får två): 120 kr/gäst
Därefter får gästerna köpa vin, öl eller cider i baren för 60kr/st.
Bord, stolar, porslin etc, personal under kvällen samt städning av lokal ingår.
Totalt pris för 150 gäster: 47 500 kr
Vi kommer bara bjuda närmaste släkten och blir ca 35 personer så vi valde att ha middag och fest på ett ställe som fixar allt. Men för att hålla nere kostnaderna och berusningsgraden så kommer vi endast bjuda på brudskål+dricka till mat och sedan kommer festsalen ha betalbar för de som vill. När vi har pratat lite med våra föräldrar tycker de att det låter bra och rimligt att vi inte betalar mer än så.
Men hade vi velat bjuda lika många som ni kommer bjuda till festen så hade vi nog kört på ett liknande upplägg som er. Med middag för närmsta familjen och sedan fest till självkostnadspris för resten. Att bjuda så många på mer än det ni gör enligt offerten tycker jag känns ohållbart ekonomiskt och jag tror att merparten nog förstår att det inte är möjligt att bjuda hur många som helst på hur mycket som helst. Jag tror även att de uppskattar att ni bjuder dem till festen snarare än att ni är snåla som inte bjuder på allt.
Men känner ni att ni verkligen vill bjuda på mer så tycker jag ni ska diskutera om ni måste bjuda alla på listan eller om ni har råd att lägga mer på bröllopet.
Men som sagt jag tror att många blir glada av att bli bjudna till festen och det viktigaste är nog att ni är tydliga med att det kommer vara bar till självkostnadspris så att de inte lämnar pengar hemma för att de tror att de blir bjudna.