• FrökenMäkelä

Hår extensions

Då mitt eget hår växer slöare än vad en snigel kryper en centimeter så behöver jag extensions i mitt hår för att kunna göra den bruduppsättning jag alltid drömt om.

Jag har ingen aning om hur detta fungerar eller vad som är bra. Har hört talas om tape, clips och kerantinwax men vad är bäst?

Någon som har erfarenhet och kan hjälpa mig på traven. Vet inte vad ni behöver veta om mitt hår för att kunna ge goda råd.

Någon som handlat sitt från Ebay och vill dela med sig av den erfarenheten.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Hår extensions
  • Chicita

Hurdan infästning du ska ha beror på vilken uppsättning du ska göra.
    Ibland räcker det med clips, ibland måste löshåret sitta fast mer eller mindre permanent så att säga.
    Mitt löshår är bara en enkel träns utan clips som virades fast i början när vi började bygga upp min knut.

Det bästa är att prata med frisören och fråga vilken typ av extention hon / han rekommenderar för din brudfrisyr. 

Jag köpte mina på Rapunsel (eller stavar dom med Z kanske?). Hyfsat pris, äkta hår som gick att färga och det längsta jag kunde hitta.
    Mitt eget hår är ju närmare metern långt, och det längsta löshår jag hittade var 60 cm så jag hade ju inte lust att sätta i det "permanent" eftersom att jag skulle behövt klippa av så mycket av mitt eget i så fall för att det inte skulle se knasigt ut.

Om du vill kunna färga håret så kolla efter Remy-hår (finns andra som går att färga också, men det brukar inte vara så stora problem med det som klassas som Remy fick jag höra) 

• lilja01

Jag har beställt clips med remyhår på ebay. Jag ska inte ha någon uppsättning, därför valde jag clips. Tyvärr har jag inte fått håret ännu, så någon recension kan jag inte ge - men mina förväntningar är inte höga då jag inte ens gav 200 kronor för det. Men jag kan skriva en rad här när det har anlänt :)

• Pyttis

jag köper alltid mitt från rapunzel, o då välger jag det som är från europa, då det blir samma "typ" av hår som vi har här i norden och smälter in bäst med ens riktiga. remyhår kan ju variera något enormt, och tycker att de flästa man ser på ebay och liknande sidor är asiatiskt hår, och det upplever jag personligen iaf som svårare att färga och arbeta med, tycker tex att lockar och sånt går ur fort,så jag peppar lite för att kolla var ifrån det kommer ;)

och vilken teknik för att fästa håller jag med de andra, beror på hur du ska  ha din frisyr :)

• FrökenMäkelä
    Pyttis skrev 2013-01-24 09:15:56 följande:
    jag köper alltid mitt från rapunzel, o då välger jag det som är från europa, då det blir samma "typ" av hår som vi har här i norden och smälter in bäst med ens riktiga. remyhår kan ju variera något enormt, och tycker att de flästa man ser på ebay och liknande sidor är asiatiskt hår, och det upplever jag personligen iaf som svårare att färga och arbeta med, tycker tex att lockar och sånt går ur fort,så jag peppar lite för att kolla var ifrån det kommer ;)

och vilken teknik för att fästa håller jag med de andra, beror på hur du ska ha din frisyr :)

Vilken teknik har du satt in ditt löshår med? Sätter du in det själv eller hos frisör?

Har kollat på Rapunzels hemsida och Nail-extensions känns som det är mest intressant.

Tycker du det kräver mycket underhållt? Förlåt om det blir många frågor :(

• Pyttis
    FrökenMäkelä skrev 2013-01-27 13:30:57 följande:

Vilken teknik har du satt in ditt löshår med? Sätter du in det själv eller hos frisör?

Har kollat på Rapunzels hemsida och Nail-extensions känns som det är mest intressant.

Tycker du det kräver mycket underhållt? Förlåt om det blir många frågor :(

jag brukar varva lite gällande tecknik, ibland syr jag in det och det gör jag hos frisör och det brukar hålla ca 2 månadr på mig, och det är ju väldigt lätt att hålla efter, bara att ta det lite lugnt när man borstar, och att du flätar det när du ska sova, annars sitter det ju där det sitter så det  tvättar du ju precis som vanligt med ditt riktiga hår.  sen ibland,kanske varannan gång så kör jag bara med clips, dels är det snällare för plånboken, och när man precis tagit ut det sydda är det rätt skönt att få "vila" hårbotten ett tag. dock får du ju lite extra moment med clipsen, du kan inte sova med det så det blir ju att ta i och ur, och sen får du borsta och tvätta det sepparat, inte för att det är så jobbigt, mer att man känner sig lite rolig när man står och tättar en lös "hårtoffs" ;) 
    tejpat och vax och microringar är jag personligen inget för alls, tycker det sliper som tusan på ens riktiga hår och gör ont att sova med, men det uppleverman ju olika.
    och jag änvänder mig inte av några av alla dessa special medel som finns just för extantions utan kör med vanligt shampoo och balsam för torrt hår och det brukar hålla runt ett år, plus minus ett par månader :)

oj vd långt det blev, hoppas det var till nån hjälp :)
  • FrökenMäkelä
    Pyttis skrev 2013-01-28 08:34:01 följande:
    jag brukar varva lite gällande tecknik, ibland syr jag in det och det gör jag hos frisör och det brukar hålla ca 2 månadr på mig, och det är ju väldigt lätt att hålla efter, bara att ta det lite lugnt när man borstar, och att du flätar det när du ska sova, annars sitter det ju där det sitter så det  tvättar du ju precis som vanligt med ditt riktiga hår.  sen ibland,kanske varannan gång så kör jag bara med clips, dels är det snällare för plånboken, och när man precis tagit ut det sydda är det rätt skönt att få "vila" hårbotten ett tag. dock får du ju lite extra moment med clipsen, du kan inte sova med det så det blir ju att ta i och ur, och sen får du borsta och tvätta det sepparat, inte för att det är så jobbigt, mer att man känner sig lite rolig när man står och tättar en lös "hårtoffs" ;) 
    tejpat och vax och microringar är jag personligen inget för alls, tycker det sliper som tusan på ens riktiga hår och gör ont att sova med, men det uppleverman ju olika.
    och jag änvänder mig inte av några av alla dessa special medel som finns just för extantions utan kör med vanligt shampoo och balsam för torrt hår och det brukar hålla runt ett år, plus minus ett par månader :)

oj vd långt det blev, hoppas det var till nån hjälp :)
    Tack detta var verkligen till stor hjälp!
    Ska börja med att fråga frisören (om jag hittar någon som kan göra bruduppsättningen jag vill ha) vad deras rekomendation är innan jag gör något själv. Då kanske clips är bästa alternativet för så länge det håller på bröllopsdagen är jag nöjd Glad
  • Pyttis
    FrökenMäkelä skrev 2013-01-28 10:11:16 följande:
    Tack detta var verkligen till stor hjälp!
    Ska börja med att fråga frisören (om jag hittar någon som kan göra bruduppsättningen jag vill ha) vad deras rekomendation är innan jag gör något själv. Då kanske clips är bästa alternativet för så länge det håller på bröllopsdagen är jag nöjd Glad
    tycker jag låter smart, lycka till! :)
Svar på tråden Hår extensions