Hej!
Jag har bott med min partner i Australien och vi besökte tillsammans massvis med olika guldsmeder och butiker. Det jag ville ha kostade dock hur mycket som helst men efter att ha lärt oss väldigt mycket om diamanter och hur man ska prioritera etc. kände vi oss självsäkra nog för att våga beställa en lös diamant från James Allen. Om du läser på ordentligt och ser till att köpa en GIA certified diamant så kommer du få mycket för pengarna!
Jag förstår i alla fall om du är nervös, det var vi med!
Min internet-diamant-bibel är forumet/hemsidan www.pricescope.com
Där kan man få all info i världen och dyrbara råd av folk med hur mycket kunskap som helst. Jag kan särskilt rekommendera att titta runt under kategorin "Knowledge" - där finns allt!!
Går man in på pricescope och klickar sig in till James Allen därifrån, får man även en rabatt när man handlar! Vi sparade över $200 på det. Internet i kombo med att gå till många butiker, därbland en riktigt fancy och proffisionell buik där de i stort sett gav oss en 1 h föreläsning om prinsesslipade diamanter, gav oss all info vi behövde!
Nu har vi köpt en prinsesslipad GIA diamant för 3300 USD hos James Allen som har blivit värderad till 6500 AUD- enbart för DIAMANTEN! Aussie guldsmeden kunde såklart även bekräfta att det faktiskt var en riktig GIA diamant så det kändes skönt att veta att vi inte blivit lurade :)
Diamanten:
Carat: 0.77
Colour: E
Clarity: VVS2
Total depth: 73.3%
Girlde thickness: Slightly thick
Finish polish grade: Excellent
Symmetry grade: Very good
Sen måste vi även betala för ringen vi vill skapa, så det kommer ju tillkomma pengar. Men jag kan säga att just en sån ring jag vill ha, med en sten från butiken av samma kvalitet som den vi köpt, skulle det gå på runt 9 000 AUD till 12 000 AUD i butik enligt det vi såg i Australien. Rena rama rånet! Särskilt när butiksbeträdena/guldsmedarna insisterade på att det var just mittenstenen som fick priset att fara iväg så högt, även om jag ville ha bling runt om också. Så vi kommer nog få exakt vad vi vill ha utan att tumma på storlek eller kvalitet etc. men samtidigt inte heller bli rånade, haha :) Så summan av kardemumman är jag jättenöjd med vårt online köp och vi har fått mycket för pengarna känns det som
Jag kan verkligen, verkligen rekommendera James Allen!!