• April2013

Köpa lös diamant?

Jag funderar på att låta en lokal gulsmed göra en enstensring av rödguld med en diamant i storleken 0,5 carat ungefär. Men jag har förstått att det kan finnas massor av pengar att tjäna på att beställa en lös diamant från ex. James Allen... och lämna denna till honom. 

Jag har läst om de fyra c:na naturligtvis. Men skulle ändå behöva lite råd från er experter om mer exakt vilken typ av diamant som krävs i en enstensring. Vilka 4 c:n letar jag efter? och vilka mått på diamanten är bäst?  Har en vän i NYC, så kan ju be henne gå till JA och titta på den sten jag tänkt välja, men varken hon eller jag kan nog kvalitetsbedöma en sten med ögonen...

Eller gör jag bäst i att köpa även stenen hos guldsmeden? 

Tacksam för alla tips! 

• Svar på tråden Köpa lös diamant?
  • April2013

Bör förresten nämna att det är en briljant- eller princessslipad sten jag letar efter.... Glad

• MissAdelaide

Flera har beställt från 77diamonds och är jättenöjda. Gå in under fliken lösa diamanter och kolla. Där ser du lätt i skalorna från dyrast och bästa klarhet/färg/form ner till billigare och lite sämre klarhet/färg/form.

Lycka till

• MissAdelaide

Min diamant kom precis nu från 77diamonds. Supernöjd är jag och vilken service !!! Rekomenderas !

• mamma41
    April2013 skrev 2013-01-24 18:36:56 följande:
    Jag funderar på att låta en lokal gulsmed göra en enstensring av rödguld med en diamant i storleken 0,5 carat ungefär. Men jag har förstått att det kan finnas massor av pengar att tjäna på att beställa en lös diamant från ex. James Allen... och lämna denna till honom.

Jag har läst om de fyra c:na naturligtvis. Men skulle ändå behöva lite råd från er experter om mer exakt vilken typ av diamant som krävs i en enstensring. Vilka 4 c:n letar jag efter? och vilka mått på diamanten är bäst? Har en vän i NYC, så kan ju be henne gå till JA och titta på den sten jag tänkt välja, men varken hon eller jag kan nog kvalitetsbedöma en sten med ögonen...

Eller gör jag bäst i att köpa även stenen hos guldsmeden?

Tacksam för alla tips!
    jag rekomendar att du går till guldsmed , darlingsguld är jätte bra o har bra priser köp aldrig på netet el liknad
  • Ladurée Addict

Slipningen är viktigast! Jag skulle aldrig köpa en sten som inte var Ideal/ Excellent slipad. Personligen skulle jag gärna köpa lokalt, OM de hade lika bra priser och välslipade diamanter som vissa internetförsäljare. Jag blir ofta förvånad över hur dåligt utbud av riktigt välslipade diamanter det finns i Sverige. AGS-certifierade diamanter säljs ju inte överhuvudtaget. Dessa internetförsäljare skulle jag våga handla från: whiteflash.com, briangavindiamonds.com, goodoldgold.com och jamesallen.com.

Vad är det för slipning på diamanten som du eftersöker? Rent generellt skulle jag ha dessa sökkriterier för en rund briljanslipad diamant:

Depth: 60-62.4

Table: 55-57

Crown Angle: 34-35

-Pavilion Angle: 40.6-41

• Rebbs

Hej!

Jag har bott med min partner i Australien och vi besökte tillsammans massvis med olika guldsmeder och butiker. Det jag ville ha kostade dock hur mycket som helst men efter att ha lärt oss väldigt mycket om diamanter och hur man ska prioritera etc. kände vi oss självsäkra nog för att våga beställa en lös diamant från James Allen. Om du läser på ordentligt och ser till att köpa en GIA certified diamant så kommer du få mycket för pengarna! Skrattande
    Jag förstår i alla fall om du är nervös, det var vi med! 

Min internet-diamant-bibel är forumet/hemsidan www.pricescope.com
    Där kan man få all info i världen och dyrbara råd av folk med hur mycket kunskap som helst. Jag kan särskilt rekommendera att titta runt under kategorin "Knowledge" - där finns allt!!
    Går man in på pricescope och klickar sig in till James Allen därifrån, får man även en rabatt när man handlar! Vi sparade över $200 på det. Internet i kombo med att gå till många butiker, därbland en riktigt fancy och proffisionell buik där de i stort sett gav oss en 1 h föreläsning om prinsesslipade diamanter, gav oss all info vi behövde! 

Nu har vi köpt en prinsesslipad GIA diamant för 3300 USD hos James Allen som har blivit värderad till 6500 AUD- enbart för DIAMANTEN! Aussie guldsmeden kunde såklart även bekräfta att det faktiskt var en riktig GIA diamant så det kändes skönt att veta att vi inte blivit lurade :) 

Diamanten:
    Carat: 0.77
    Colour: E
    Clarity: VVS2
    Total depth: 73.3%
    Girlde thickness: Slightly thick
    Finish polish grade: Excellent
    Symmetry grade: Very good

Sen måste vi även betala för ringen vi vill skapa, så det kommer ju tillkomma pengar. Men jag kan säga att just en sån ring jag vill ha, med en sten från butiken av samma kvalitet som den vi köpt, skulle det gå på runt 9 000 AUD till 12 000 AUD i butik enligt det vi såg i Australien. Rena rama rånet! Särskilt när butiksbeträdena/guldsmedarna insisterade på att det var just mittenstenen som fick priset att fara iväg så högt, även om jag ville ha bling runt om också. Så vi kommer nog få exakt vad vi vill ha utan att tumma på storlek eller kvalitet etc. men samtidigt inte heller bli rånade, haha :) Så summan av kardemumman är jag jättenöjd med vårt online köp och vi har fått mycket för pengarna känns det som Glad

Jag kan verkligen, verkligen rekommendera James Allen!!

• FruForsmark

Satsa på Weselton- top weselton i färg och nalla (om du behöver) på klarhet. Färgvalet är mer framträdande. Jag skulle inte gå under SI1 i klarhet.

• April2013

Vi har nu varit hos guldsmed och tittat lite på ringar och stenar... och insett att jag antingen får en dubbelt så bra eller hälften så dyr sten om jag beställer den separat... :/  Svårt det här... :(

Dessutom är pundet ju väldigt lågt nu, tror ni att det gör att det är billigare att beställa från England (typ 77diamonds) än James Allen nu?

• Hoffsennanen Tottoplex

Kan man då säga att detta alternativ och de val jag klickat i är en bra diamant? www.77diamonds.com/loose_diamonds.html Och vad skulle göra den bättre? Samt vad kostar det egentligen att göra resten av ringen?

• April2013

Rebbs: Mer exakt, hur får man rabatten på James Allen? Hittar ingen klickbar rabattskylt på pricescope? :)

Svar på tråden Köpa lös diamant?