Inlägg från: April2013 |Visa alla inlägg
  • April2013

Köpa lös diamant?

Jag funderar på att låta en lokal gulsmed göra en enstensring av rödguld med en diamant i storleken 0,5 carat ungefär. Men jag har förstått att det kan finnas massor av pengar att tjäna på att beställa en lös diamant från ex. James Allen... och lämna denna till honom. 

Jag har läst om de fyra c:na naturligtvis. Men skulle ändå behöva lite råd från er experter om mer exakt vilken typ av diamant som krävs i en enstensring. Vilka 4 c:n letar jag efter? och vilka mått på diamanten är bäst?  Har en vän i NYC, så kan ju be henne gå till JA och titta på den sten jag tänkt välja, men varken hon eller jag kan nog kvalitetsbedöma en sten med ögonen...

Eller gör jag bäst i att köpa även stenen hos guldsmeden? 

Tacksam för alla tips! 

• Svar på tråden Köpa lös diamant?
  • April2013

Bör förresten nämna att det är en briljant- eller princessslipad sten jag letar efter.... Glad

• April2013

Vi har nu varit hos guldsmed och tittat lite på ringar och stenar... och insett att jag antingen får en dubbelt så bra eller hälften så dyr sten om jag beställer den separat... :/  Svårt det här... :(

Dessutom är pundet ju väldigt lågt nu, tror ni att det gör att det är billigare att beställa från England (typ 77diamonds) än James Allen nu?

• April2013

Rebbs: Mer exakt, hur får man rabatten på James Allen? Hittar ingen klickbar rabattskylt på pricescope? :)

Svar på tråden Köpa lös diamant?