Cakes skrev 2013-02-07 22:12:39 följande:
Okej, så om jag tar Twinrix (som väl är för hepatit A och B) så borde det egentligen räcka... och att man dricker Ducoral innan man åker?!
Har hört av några vänner att man typ kan få jättehög feber och hallucinationer av malariatabletter, så det låter ju inte så kul. Men som sagt, nog viktigare att ta dem om man åker till Afrika.
VictoriaE, inte kul att bli sjuk av vaccinationen :( Men en kompis som nyligen var i Indien berättade liknande, fast att hon blev jättesjuk efter att ha druckit Decoralen. Men du, vad tror du om man till exempel besöker landsbygden under en dag?
Carlsdotter, jag förstår det. Jag längtar så! Jag har rest en hel del innan, men mest till andra storstäder och inom Europa - så det ska bli så spännande att äntligen få se en del av Asien!
Jag skulle nog fraga lakaren pa vaccinkliniken vad de rekomenderar, da de brukar ha the most up to date maps pa vilka sjukdomar som finns var.
Jag hade som sagt ingen vaccin mot JE (inte min resepartner heller, mest for att han inte hann tidsmassigt), och hade inga problem trots att vi besokte de mest obebodda omraden vart vi an reste. Det verkar som om JE fortfarande forekommer, men ar lite mer sallsynt nufortiden:
www.gideononline.com/2010/06/17/japanese-encephalitis-in-vietnam/
Jag skulle nog ocksa ta malariatabletter. Det har med hallucinationer beror pa att det finns tva olika tabletter man kan ta. Lariam tar man en gang i manaden, och jag har hort om folk som har fatt en trip, och vaknat i nagon djungel med inget minne av hur de hamnade dar, sa jag skulle nog inte rekommendera den. Sedan sa finns Malarone (dyrare), som man tar varje dag, men som da har farre biverkningar (hjalper om man tar den tillsammans med nagon mjolkbaserad dryck). Medan jag rekommenderar att ta tabletterna, sa maste jag tillaga att mitt forrad med tabletter (Malarone) blev stulet ungefar 1 manad in i var resa (12 manader totalt), och pga byrokrati sa kunde jag inte kopa nya malariatabletter. Jag korde pa vad lokalbefolkningen korde pa (dvs. citronellatval- fick typ inte ett enda myggbett pa 11 manader nar jag borjade anvanda den... antingen det, eller sa slutade mitt immunsystem att spruta ut histaminer varje gang jag blev biten).
Forlat- hoppas att jag inte skrammer dig med vaccinationer! Vietnam ar ett underbart land, och jag ar lite avis pa att ni ska dit sa snart!! Ett litet rad- pruta som bara den, sa fort ni gar in i en affar. Jag hade som regel att borja pa 1/3 av priset, och motas i mitten.