Merilda skrev 2013-01-29 12:11:40 följande:
Lokalt cateringföretag! :) Jag bor inte i en storstad! ;)
Det lät för bra för att vara sant. Jag bor inte heller i en storstad men har jobbat i hotell & restaurangbranchen i 10 år.
Det enda som kändes som "riktiga" priser var efterrätt och tårta
Jag skulle sagt minst 45-60:- för entrérätt och 65:- för förrätt.
Sen beror det ju mycket på vad det är för mat också i och för sig.
Varmrätten kändes som ett "från"-pris
Har du fått dom priserna så ska du vara väldigt glad...
Men du har nog räknat väldigt smålt när det gäller serveringen. 3 servitriser om det är sittande middag är på tok för lite.
5 är nog det minsta som behövs om det är över 60 personer
Annars kommer de som får maten först ha ätit upp kanske 10 minuter eller mer, innan dom sista får sin mat.
En
duktig servitris tar 4 tallrikar per runda. Man kan ta upp till 6 tallrikar, men det är svårt om det är mycket folk och inte porslinet är väldigt lätt att bära.
Men sen ska dom ju hinna tillbaka till köket och hämta fler tallrikar som ska ut till nästa gäster. Det tar tid att gå ut med maten om det är tallriksservering...
Vi hade 4 servitriser (eller tja en servitör och tre servitriser om man ska vara korrekt
) och vi var 64 personer totalt. Men då hade vi något som man kan kalla för "halvbuffé". Dom bar ut stora serveringsfat som ställdes ner på borden med jämna mellanrum. Sen fick gästerna förse sig själva därifrån. Så det blev kanske hälften så många fat som dom bar ut, eller knappt det.