Inlägg från: josvi558 |Visa alla inlägg
  • josvi558

Viktstress inför bröllopet... =(

Jag ska inte säga att jag har samma problem. Jag är inte varken överviktig eller mullig, men känner dock att jag skulle vilja komma tillbaks till min trivselvikt, för att det ska kännas kul att ta på sig klänningen på bröllopet.

Jag har lagt om mina matvanor, då jag tidigare gått runt och småätit så fort jag haft det tråkigt eller så. Så nu äter jag endast frukost, lunch, mellanmål och middag. Jag är emot själva "bantnings" begreppet och tror snarare på en allsidig kost, äta tills man blir mätt, inte fortsätta för att det är gott, ta en portion och nöj dig med det. Jag har även sagt att jag inte ska dricka någon alkohol fram till typ månaden innan bröllopet, vilket känns superbra och man känner sig så himla fräsch och najs dagen efter en utekväll!

Sedan har jag ett superbra träningstips, men korta sjukt intensiva program som man kan klämma in lite närsom:

http://www.bodyrock.tv/

Jag tänker gå in helhjärtat fram till bröllopet, för jag vet hur jävla nöjd jag kommer vara när jag har nått mitt mål!

• josvi558
    Johanna78 skrev 2013-01-31 08:49:49 följande:
    Det finns många som tittar på mig och undrar varför jag ska tänka på maten och möts ofta av höjda ögonbryn och oförståelse "du som är så smal".

Min kollega sa en smart och klok sak - "Det handlar inte om hur du egentligen ser ut - det är en trivselfråga, att du ska trivas med dig själv."
    PChicita skrev 2013-01-31 08:43:20 följande:

Tja det började med att jag tränade sönder mina knän medan jag växte...

Jag blir så glad när jag hör detta, för jag upplever precis samma sak. "varför ska du träna?" och "du får inte gå ner ett gram till" till exempel.

Varför ska man inte tänka på hälsan, träna och äta nyttigt, även om man är smal?

Sedan till det andra...

Träning är bland det viktigaste som finns. Alla (ja alla, även dom som inte bara kan ta sig i kragen) behöver och mår bra av träning. Jag tänker mig att det finns någon typ av träning för alla. Kanske inte lika intensiv och hård som man själv vill om man har hinder, men fortfarande träning.

Tycker heller inte man ska stirra sig totalt blind på vad man INTE kan göra, utan istället försöka hitta något som passar en. Kan man inte simma, så kanske man kan cykla (spinning, som ett exempel). Såvida man inte fått höra från en läkare/sjukgymnast att man absolut inte FÅR röra sig på något vis.

Jag har haft extremt mycket problem med mina knän, vilket ledde till att jag var tvungen att sluta träna friidrott som jag tyckte var så sjukt kul. Jag har inte kunnat löpträna på flera år. Jag har däremot hittat annat, jag vet till exempel att jag kan gå på gymmet och göra vissa övningar, bland annat stärka upp musklerna runt knät utan att belasta dom för hårt osv.. Nu kan jag helt plötsligt löpträna igen, visserligen bara springa 5km, men jag kan springa.

Det känns ledsamt med människor som gett upp...

• josvi558
    Chicita skrev 2013-01-31 10:15:07 följande:
    Och du läste inte att det är just det jag fått?
    JAG FÅR INTE TRÄNA!
    Det säger både läkare och sjukgymnaster...

Och jag har inte gett upp. Läs om igen så kanske du kan inse det.
    Jag gör saker jag inte får, bara för att jag känner att jag inte kan sitta i ett hörn i en soffa hela livet och tycka synd om mig själv.
    Men det betyder inte att jag kan träna på ett sånt sätt att jag får ut någon typ av effektiv motion.
    Det är viktigare för mig att jag klarar av att sköta ett jobb och röra mig på stan som en normal människa än att jag ska kunna springa 5 kilometer och sen bli invalid.
    Men vi prioriterar alla olika Tungan ute

Du behöver inte använda versaler för att jag ska förstå.

Jag har faktiskt läst ditt inlägg två gånger för att se så jag inte missat den delen om när läkaren sa till dig att du inte får träna (vilket apropå prioriteringar gjorde så jag förlorade en massa arbetstid), Hittar den inte så jag får be om ursäkt att jag inte förstog det underförstådda i att du inte kan gå långa promenader, inte kan simma, inte kan.. ja, allt vad det nu var i ditt livs berättelse.

Konstaterar att du även fast jag skrev och du gjorde fet text av "Såvida man inte fått höra från en läkare/sjukgymnast att man absolut inte FÅR röra sig på något vis." tagit åt dig och ber därför om ursäkt.

Jag skrev inte heller att du skulle ut och springa 5km eller att JAG riskerar att bli invalid av att göra det så det handlar INTE om prioriteringar.

Klart att vi prioriterar olika, jag prioriterar att göra det jag kan och inte fokusera på det jag inte kan. För det mår jag bra av.

• josvi558
    Anonym (Luther) skrev 2013-01-31 11:44:31 följande:
    Varför är du på Bröllopstorget på arbetstid?

Inte för att det har med denna tråd att göra över huvudtaget. Så lägligt att det var ett anonymt inlägg..

Jag är egen företagare och kan jobba när jag vill.

• josvi558
    Anonym (Luther) skrev 2013-01-31 14:17:53 följande:
    Det var du som drog in din arbetstid i tråden. Du verkade tycka det var Chicitas fel att du fick lägga din arbetstid på att läsa hennes inlägg ordentligt för att se om du hade missat något. Men om du är egen företagare är det väl du själv som väljer vilka tider du arbetar och vilka tider du har "fritid" och surfar på nätet och vad du i så fall väljer att lägga din fritid på?

Vad tröttsamt... Ja, jag nämnde det och ja, jag väljer själv arbetstid, har inget med ursprungsämnet att göra. Anledningen till att jag skrev det var för att jag blev sne då Chicita fick det att låta som att jag "prioriterade" att bli invalid. Starta en ny tråd eller skicka ett mail till mig om du vill fortsätta diskutera min arbetstid.

Jag tyckte inte att det var Chicitas fel på något vis och jag ber alla som tagit illa vid sig om en stor ursäkt.

• josvi558

Det går inte att citera verkar det som. Svar till chicita: jag har bett om ursäkt! Det verkar du ha missat. Det var inte meningen att förolämpa någon och det är ju ett öppet forum så vem som helst kan svara på det som skrivs. Och nej, jag kan inte veta något om din situation heller eftersom att även om jag hade läst alla dina inlägg så känner jag inte dig. Jag skrev klart och tydligt att jag inte syftade på dom som fått höra från en läkare att de inte kan träna, så jag förstår fortfarande inte varför du tar åt dig. Sedan tyckte jag att du menade att jag prioriterade att bli invalid även om du inte menade det. Du har absolut inte sabbat min dag, vad du nu fått det ifrån.. Kanske var det den anonyme som drog igång något sånt.. Allt jag ville säga var det du svarade på, att du faktiskt kan träna, även om det inte ger de resultat du vill nå och inte så mycket som du känner inombords att du vill.. Och jag vet inte, men kanske med tid och försiktigt, försiktig träning (som det varit för mig) att du i så fall kan bli lite bättre. Det var inte sett som en förolämpning utan snarare som en inspiration, sedan får man tillbaka slängt i ansiktet att man tycker det låter checkt att vara invalid... Det tycker jag känns trist.. Så, än en gång ber jag nu om ursäkt.

• josvi558
    Chicita skrev 2013-02-01 00:05:12 följande:
    Vi får nog vara överens om att vara oense i denna diskussion tror jag eftersom det verkar vara missförstånd på missförstånd.
    Det jag såg var att du bad om ursäkt för att du hade skrivit om din arbetstid. Alltså inte för något av det jag tog illa upp över. Och alltså tog jag inte åt mig av din ursäkt.
    Den träning jag får är alltså fortfarande inte direkt träning. Det är mer terapijobb. Det är inget som ger effekt varken fysiskt eller mentalt. Inte mer än vad du skulle få ut av att sitta i soffan och vicka på tårna *typ* Flört
    Jag har inte sagt att du tycker att det är "käckt att vara invalid" heller.
    Vet inte vart det kom ifrån...
    Men nu drar vi ett streck över det hela innan vi blir osams på allvar

Har ingen tanke på att bli osams över huvudtaget så att dra ett streck över detta tycker jag låter bra.

Ursäkten i svaret till anonym handlade inte om min arbetstid och var inte menat till anonym, tänker inte be om ursäkt för något som inte har något med saken att göra.

När du skrev delen om att bli invalid så lät det som att du trodde att jag hade menat att du skulle springa 5 km, när det jag ville komma fram till var att om man tränar lite och försiktigt så kan man komma sakta framåt, även av att vicka på tårna...

Terapi är också träning ;)

• josvi558
    Anonym (Luther) skrev 2013-02-01 10:54:06 följande:
    Ber om ursäkt. Jag har PMS.
    Jag med, tydligen ;)
Svar på tråden Viktstress inför bröllopet... =(