Anonym (ledsen) skrev 2013-01-30 22:44:44 följande:
Har man förutsättningarna, som jag faktiskt har, så kan man ta sig i kragen lite grann.
Men har man inte det så blir man ju bara arg och ledsen om någon ber en göra det...
Får man fråga vad som hänt dig, eller varför du inte får röra dig? Låter väldigt jobbigt. Finns väl inget man kan säga som mildrar omständigheterna men var stolt över att du skaffat hund och rör dig ändå, ibland kan man ju trotsa sjukdomar, och om inte annat mår man kanske lite bättre under resan!
Precis...
![Glad Glad](https://www.brollopstorget.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Hehe du vet inte vad du frågar efter men här kommer hela historien
Tja det började med att jag tränade sönder mina knän medan jag växte.
Det är visst inte bra att simma på elitnivå och ha mellan 5-7 sim-pass, 3-4 styrkepass, cykla några mil i veckan och rida 3 gånger i veckan medan man växer upp...
Who knew
Jag får inte sitta på knä, inte stå på huk och jag får absolut inte springa. Doktorn som undersökte knäna när jag var 15 sa att han inte sett så slitna knän på någon under 80 förut.
Sen har jag varit med om en hel del olyckor, flera hästinblandade. Jag har blivit sparkad på knäna, fått senor i axeln avbitna, jag har landat mitt i hinder och knäckt bomarna med ryggen och på så sätt skadat ryggkotor.
De allvarligaste sakerna är först en fotskada från 1996 där jag på mitt jobb som stallchef på ett stuteri blev omkullknuffad av stoet som skulle betäckas och hon hoppade sönder min vänsterfot.
Chefen trodd dock inte på mig utan menade att jag bara hade blivit trampad på foten lite lätt (trots att 15 ridlägerelever hade stått och sett olyckan och förstod att något var fel) så chefen vägrade ringa efter sjuktransport och förbjöd alla mina kollegor att skjutsa mig "för jag var bara fjantig". Så dagen efter när det ju fortfarande gjorde extremt j-a ont så fick jag
gå 500 meter uppför en väldigt brant backe hem till chefen och låna telefonen där, vilken var den enda på anläggningen man kunde ringa ut på.
3 operationer, 1 år i gips och 3 år på kryckor senare så har jag fortfarande nervskador och bara jag trampar lite snett så "bryter jag foten" igen. Samma om jag belastar den för mycket med för långa promenader. Dessutom säger nervskadan att det inte har läkt ihop utan att det fortfarande är brutet och öppet sår på foten *typ*... Men det vet jag ju att det inte är, så det är en mental kamp för att överkomma det och kunna fungera i vardagen utan kryckor och annat.
Smärta är bara ett tillstånd, det är inte farligt om man vet varför man har ont...
Sen började jag träna Ju-Jutsu.
Min Sempai visste att jag inte kunde göra vissa saker så jag körde egen uppvämning där jag promenerade runt i lokalen och värmde upp lederna mjukt och försiktigt medan dom andra körde fullt ut.
Efter 3,5 termin så visade det sig att överrörliga leder och Ju-Jutsu inte är en så bra kombination, för min vänstra axel gick ur under en träning (andra lite mer allvariga grejen). Jag fick tillbaka den igen, men efter det så blev det bara värre och värre.
Ett tag kunde jag inte moppa golvet utan att axeln klickade i och ur igen med varje 8-rörelse man gör.
Axeln opererades och ca 4 veckor efter operationen var jag tvungen att åka till stallet och ta hand om hästen. Ingen av mina medryttare och ingen i stallet kunde fylla på vatten åt henne då och jag tänkte att jag borde klara det i alla fall, jag hade ju en arm till att bära med och jag hade precis blivit av med mitellan...
Jag skulle bara gå ut på bron vid dyngstacken för att hälla ur lite gammalt vatten ur hinken,när en rutten planka brast under mig och jag rasade ner i hålet med ena benet (fick en lårkaka som satt i 6 månader på djupet) och automatiskt tog jag ju i med armarna och slog sönder axeln igen i fallet. Slet även av ett av dom översta fästena till bicepsmuskeln på vänster arm då.
Så det blev ju ny operation, men den här gången fanns det ju inte så mycket att fästa i då dom redan varit och knackat i skelettet för att få fast grejerna förra gången.
Så när jag började träna upp rörligheten igen efter läkningsperioden så märkte jag att det började släppa igen men långsamt. Jag är nu så känslig i den axeln att om min lilla dvärgpincher-hund rycker till i kopplet i fel vinkel så åker axeln ur led. Och om det händer ett par gånger så kommer det att bli steloperation.
Ortopeden vill också ersätta mina knäleder, armbågar, fästa in andra axeln bättre och eventuellt göra något åt höfterna för det börjar bli slitet där med och jag har inte fylt 40 än...
Ja och uppepå det så har jag en yrsel som dom inte kan hitta orsaken till.
Tänkt dig att du har halsat en flaska vin och är på en finlandsfärja i hög sjö. Ta dig nu från din hytt och till andra änden av båten (typ matsalen eller nåt). Så känns det för mig varje dag.
Jag kom på för ett tag sen att det kanske kan ha något att göra med bilolyckan jag var med om för 10 år sen då jag fick så ont i nacken. Men dom gjorde aldrig någon riktig undersökning. Jag har varit väldigt spänd i nackmusklerna sen dess och haft extra mycket migrän men vi har trott att det kom ifrån axeln som jag drog ur led bara ett par månader efter den olyckan...Men det behöver det ju alltså inte vara.
Nu brukar jag få rådet av de flesta som läst detta tidigare - Men gå och simma då? Det är ju jättebra träning...
Jo visst är det jättebra träning men det är inte bra när man har problem med axellederna eftersom det blir rätt stor belastning på dom.
Jag kan inte "sparka ifrån" med vänsterfoten heller, för om jag tar i och liksom särar på tårna som man gärna gör i vattnet när man simmar (av någon konstig anledning, tror man att man ska få simfötter eller?
![Tungan ute Tungan ute](https://www.brollopstorget.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-tongue-out.gif)
) så "bryter jag foten"...
Situps och sånt funkar inte heller pga att mina ryggkotor är skadade efter flera fall från hästryggen som sagt.
Så jag
kan inte gå så långa sträckor (jag får inte heller) pga fysiska skador. Men sen är det inte så lätt att gå med yrseln heller.
Vi har skaffat ett promenadband som jag gick rätt flitigt på ett tag, men just nu funkar det som klädhängare
![Tungan ute Tungan ute](https://www.brollopstorget.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-tongue-out.gif)
Yrsen blev värre nämligen och jag kom av mig ett tag.
Fördelen med promenadbandet är att jag kan gå tills jag inte klarar av mer, och bara kliva av bandet och vara hemma. Om jag går ut och går så måste jag ju veta att jag klarar av att ta mig hem också.
Promenadbandet blir dock jobbigare för knäna för man går inte på samma sätt som när man strosar runt med hunden ute, så jag bör inte gå på det egentligen.
Med de skador jag har så borde jag egentligen vara sjukpensionär och sitta i rullstol när jag ska ut någonting. Men jag vägrar.
Min kamp består i att leva ett "normalt" liv, trots smärtor och annat, och det är min dagliga utmaning.
Det är inte det minsta synd om mig, och jag tycker inte om när folk tycker synd om mig heller. Saker händer... och det har råkat hända mig. Väldigt enkelt...
Men om inte alla dom här sakerna hade hänt så hade jag inte varit den jag är i dag och jag hade inte heller träffat min underbara make.
Det här betyder ju inte att jag sitter hemma och tycker att "jag kan lika gärna ta en chokladbit till, för jag kan ändå inte göra något åt vikten".
Men det betyder att det inte "bara" är att bestämma sig och ta tag i saken.
Som sagt - det är inte så enkelt för alla...