Viktstress inför bröllopet... =(
Jag vet att alla kan om de genuitn vill, punkt och slut.
Men visst är det svårare att hitta tid när man fått barn, det gäller att prioritera.
Kanske kan dammsugningen och att vika tvätt vänta tills imorgon så du kan ta en timme och träna idag?Det blir lite mer pusslande, men det går!
Sedan är det så här - börja på en nivå som känns bra för dig och är hållbar. Kanske gäller det att börja med enklare joggingturer med gå-jogga-gå-jogga intervaller för att sedan succesivt öka med gym eller ngt annat som du trivs med.
Styrketräning är bra för att det formar och stärker upp kroppen, det ska inte glömmas bort bara för att du vill förlora vikt. Det är viktigt att vara stark i kroppen, men varva med högintensiv träning som bränner fett, ex HIIT-träning, spinning eller långa löpturer. Men som sagt, börja i en nivå som fungerar för dig och din situation.
Vad gäller kost så debatteras det här om dietar hit och dit.
Mitt råd - ät vanlig nyttig mat, sådant du stoppar i ditt barn.
Undvik feta friterade rätter, ta lite mindre av ris/pasta/potatis och såser och öka på med grönt och kött/fisk.
Vi behöver äta allt men med bra format. Skulle du vilja ha hjälp med maten trots allt så rekomenderar jag viktväktarna. För allt handlar om "vanlig" mat, en allsidig kost och kalorier. Det är ngt du kan följa och som är hållbart.
Det är faktiskt bara så enkel som ren matematik och subraktion, kalorier in - kalorier ut = hur du ser ut och hur du mår.
Att jobba med sin självbild håller jag helt och hållet med om!
Men - bara för att man blivit mamma finns ingen ursäkt till förfall, att inte träna och få tillbaks sin kropp eller må bra!
Sikta på en rimlig viktminskning som ett delmål till bröllopet men sätt ett större mål längre fram.
Sedan är det bara att börja, ett steg i taget, i din takt. Fokuserat.Se till att ha stöd av familj och vänner, det är viktigare än man tror.
"Go hard or go home"
Lycka till!