Inlägg från: carlsdotter |Visa alla inlägg
  • carlsdotter

Förlovningsringar

Min älskling har friat! Skrattande

Så nu har vi gett oss in i djungeln att hitta förlovningsringar, jösses vad svårt det är! Tror vi har kommit så långt att vi bestämt oss för en guldsmed, men den stora frågan nu är om det är värt att köpa en sten på nätet eller om vi låter smeden göra det åt oss?

Som vi sett så verkar det som att vi kan få en mycket finare sten för pengarna om vi handlar via nätet mot vad man får hos en smed, men det stora problemet är ju att smederna (såklart) inte är försäkrade mot att stenen går sönder vid infattningen.

Är det någon som vet hur vanligt det är att en sten går sönder, speciellt om det är en sten av hög kvalitet?  

• Svar på tråden Förlovningsringar
  • carlsdotter
    FruForsmark skrev 2013-01-29 11:49:59 följande:

Grattis! :)

Det beror på vilken sten du vill ha. Vill du ha en diamant så är ju det världens hårdast material så gå sönder gör den inte. Om det är diamant du vill ha så var mycket noga med vilken sida du beställer från och att du får rätt certifikat (GIA t.ex.) och var försiktig om du beställer stenar från Thailand (det har framgått via media att par som beställt fått stenar som inte är det det stod att de var). Jag skulle kolla bröllopstidningar och de annonser på sidor som finns där. När det gäller diamant så är det 4 kriterier som skall uppfyllas för värdet av stenen: storlek, slipning, klarhet och färg. Om du skall göra avkall på något tillförmån för ett lägre pris skulle jag rekomendera storlek och klarhet. Lycka till. Lycka till!

Tack :) 

Ja för mig är det diamant som gäller och jag har nog lyckats läsa mig till vad ungefär vad jag vill ha gällande kriterierna. Främst har jag kollat på stenar från 77diamonds och som företag verkar de bra att ha att göra med.

De stenar jag har tittat på som ligger ungefär i vår prisklass (på 77) har ungefär dessa kvalitéer:
    Carat: 0.4-0.5
    Cut: Excellent
    Color: D-G
    Clarity: IF-VVS2

Det jag känner mig lite undrande över är mest att för att få ungefär samma sten här hemma hos en guldsmed så verkar priserna stiga och när vi har pratat med dem så säger de att det händer att även diamanter går sönder och det vore ju tråkigt om den inte är försäkrad. Även om jag som du tror att det är ytterst ovanligt att den skulle göra det så känns det som att jag vill ändå betala ganska mycket mindre via nätet för att det ska vara värt risken.. 

Åh det är verkligen en hel vetenskap det här och jag har bara börjat fundera på hur jag vill att den ska se ut! Fast viktigast är ju ändå att min drömprins vill dela resten av sitt liv med mig Glad

Är det någon som har hört talas om att en diamant gått sönder när smeden gör infattningen? 
Svar på tråden Förlovningsringar