• ofelia

Brudbukett!

Jag hade från början tänkt skippa brudbukett helt eftersom jag ville ha händerna fria till att klamra mig fast vid min man under vigseln (i händelse av att jag skulle bli supernervös) ;) Men ett par dagar innan det var dags ändrade jag mig, det är ju så vackert med blommor.

Hur mycket du måste betala beror självklart på vad du vill ha för typ av bukett. Det som ofta gör att brudbuketterna drar iväg i pris är bindningen, men det är också denna som garanterar att buketten håller sig vacker och fräsh under vigsel och transporter. Har du möjlighet att låta blommorna stå i vatten före (och kanske efter) vigelakten kan det räcka med att knyta ett vackert band runt själv (akta dig för droppar på klänningen bara).

Själv gick jag helt enkelt in till en vanlig blomsterbutik dagen före bröllopet och bad att få en blomma som höll sig väl i värme utan vatten. Fick en underbart vacker vit ros med gräs och ett stålband som utsmycknad för ca 50 kr. Den fick stå kallt över natten och på bröllopsdagens morgon gjorde jag ett nytt snitt. Den började inte sloka på de tre-fyra timmar vi hade fotografering, vigsel och picknick och fick stå i en vas under kvällens festligheter. Fyllde mina behov och förväntningar till punkt och pricka alltså.

Kanske inte den mest elaborativa brudbuketten någonsin, men personligen föredrar jag en enklare estetik. Det här är då en större ros. Du skulle ju kunna låta tärnorna ha mindre rosor i någon fin färg så blir det inte så likt. Hoppas i alla fall att det kan vara till hjälp att se vad man kan få för minimalt med pengar och ansträngning. Lycka till!
Svar på tråden Brudbukett!