Jag är bara glad om jag på något sätt kan bidra med något med mina erfarenheter.
jag tror på allvar att vi i vårt samhälle redan och framöver kommer att få en enorm ökning av ofrivilligt barnlösa, trots allt man idag kan göra för att hjälpa till rent medicinskt. Anledningen till det är att vi "stadgar oss" senare och också har lagt på oss gansk rejält höga krav på allt vi tycker att vi
-borde ha gjort och upplevt
innan barn för egen del
-bör uppfylla i fråga om levnadsstandard och trygghet rent ekonomsikt för att kunna känna oss ansvariga för ett barn
-tror att vi en dag kommer att känna att "nu är vi redo"
-inte kan tillräckligt om vår egen biologi för att förstå de faktiska förutsättningarna och tidsperspektiven rent fysiskt.
På "min" IVF-klinkk vittnar de om dagliga samtal med kvinnor en bit över 40 som har ungefär historien : "nu har jag äntligen träffat den rätte och vi har försökt få barn ett tag nu. Nu skulle vi vilja ha en IVF" Dvs, dessa kvinnor vet inte attt de inte längre kommer ifråga för IVF och de tror dessuom att en IVF mer är som en beställning. att man får hjälp som i att man också får ett barn.
det enda man gör, är egentligen att förbättra chanserna jämfört med "det gamla vanliga sättet"
Det är så sorgligt så det är inte sant, för hade de här kvinnorna vetat hur det ligger till, kanske de i många fall prioriterat annorlunda.
det Är för jäkligt att det också är viktigt att tänka på karriär och utbildning mitt i samma ålder som man är fertil, och jag tycker vi borde jobba hårt för att få oss att fatta att livet totalt sett är längre än så. vi kan jobba, utbilda oss och hålla på med allt det där andra i massor av år och man är inte slut efter 40 -fast arbetsmarknaden verkar vilja ha en mellan 27 och 37 typ. Det är faktiskt bara just fertiliteten det verklgen blir försent med.
och när man börjar rodda i de här sakerna, så bara rusar tiden iväg med en. Så har man längtan efter barn, kännner att man egentligen har det rätt ordnat omkring sig och ett förhållandemed någon man tror blir en bra förälder-så finns det oftast egentligen inte särskilt starka skäl att vänta.
Väldigt mycket som inte är optimalt går ändå att lösa. Bebisar behöver inte stora ytor-flytta och skaffa hus etc kan man göra allteftersom. Föräldrapenning är ju skönt om båda har, men det är
inte omöjligt att plugga och vara förälder heller om så är. Uppleva saker kan man -hör och häpna-fortsätta med även efter att man blivit förälder. Ända tills barnen börjar skolan är det tom rätt lätt att resa jorden runt om man så skulle vilja. Mognar gör man med uppgiften och lär sig gör man alltmedan man är med sitt barn. Redo blir man när man blir tvungen-man kommer att inse att man klarar mycket värre och läskigare saker än man trodde.
Jag hoppas jag inte stressar någon-istället vill jag ge perspektivet att "varför vänta om man redan vet att man vill" om saker egentlgien ser mer ordnade ut än man själv kanske tror.