Anonym (Tomhet) skrev 2013-02-11 18:40:44 följande:
Jag hör inte hemma här för jag blev gravid några månader efter bröllopet men förlorade barnet i v.12. Vi vet ju att vi kan bli gravida men det gör så otroligt ont när vi går på vänners dop och får frågor som: "är det inte dags för er snart?", "blir ni inte lite sugna nu?" eller "men ni som är gifta borde väl ha en liten påväg snart?" och jag vill bara ställa mig och skrika. Jag vet att folk menar väl men varför måste de lägga sig i sånt de inte har med att göra? Nu väntar ett nytt dop där jag vet att vi kommer få pikar från vännens mor. Hon har tidigare varit spydig och sagt att man minsann behöver inte gifta sig och vara ihop i 100 år för att skaffa barn (hennes son och hans tjej blev gravida efter 3 månaders dejtande) känner mig redan kallsvettig... Lycka till ni andra tjejer och hoppas ni inte tog illa upp att jag blandade mig i, men det var så skönt att få ur mig det här... :'(
Jag vet hur ont sådana där kommentarer gör. Det är hemskt. Men, jag tror man måste försöka komma ihåg att deetta med familj alltid har engagerat människor-just för att det är en sådan stor sak i livet och hela den här grejen med samhällets fortlevnad osv. det har helt enkelt alltid betytt något för hela byar och familjer, det här med barn. Jag tror att det är viktigt att hålla i huvudet att de flesta inte menar något illa, utan det är mest ett sätt att prata på. Tanklöst måhända, men inte ondsint.
Jag har haft hållningen att väldigt ofta säga rakt ut att
"vi vill inget hellre, men barn är inget man beställer på postorder och det är mer som ska klaffa än man kan tro". Det jobbiga med att säga det, är ju att man dels riskerar att börja lipa-vilket man kanske helst vill undvika framför folk, även om det ibland kanske inte skulle göra så mycket. Dels säger folk då gärna något mer-som tillexempel något klämkäckt om någon de känner som minsann blev gravid preciiiiis när de slappnade av och skulle adoptera...
Det händer också att jag bara låter kommentarerna passera-men det är inte riktigt min stil allmänt
, så jag svarar oftast något-det blir lite som en utbildning för folk, dels i vad de kanske borde tänka på att inte fråga ( inte minst för att slippa långa jobbiga svar och pinsamheter för deras egen del) och dels i vad IVF-behandlingar, adoptionsregler ocha nant faktiskt handlar om -för shit vad många myter som florerar!
Generellt sett, så tycker jag nog egentligen att vi borde prata mer och ha mer med varandra och livets riktiga samtalsämnen att göra-inte stänga och ha hållningen "det är privat och det har ingen med att göra" för det blir lätt så ensamt, det där helt privata, och folk omkring får svårt att förstå och hänga med i ens känslor. Men, ska man ha med varandra att göra, måste man också ha tid och lust att lyssna och förstå svaren man får på sina frågor. Fråga bara om du faktiskt vill veta svaret liksom.
Jag menar inte att du ska fläka ut ditt liv hur som helst-men ibland kanske det skulle friska upp att säga rakt ut som det är? Eller tom faktiskt skrika rakt ut...
Jag tror själva hemskheterna blir lite mindre och folks ödmjukhet inför livet kanske ökar något. och man kanske börjar tänka sig för och inse att man inte vet vad andra kämpar med och ahr för hemliga sorger och prövningar.