fertilitetsutredning
Nu har jag inte läst hela tråden så med reservation för att någon redan skrivit det här:
Jag har endometrios och har också läst på nätet att det kan innebära svårigheter att få barn. Jag frågade min gynekolog om det och hon menade att det inte finns någon forskning som visar att det finns ett samband mellan de två sakerna. Det är iofs vanligt att upptäcka endometrios i samband med fertilitetsundersökningar, problemen består då i blockeringar av äggledarna. Men endometrios är mycket vanligare än man tror och det kan vara just därför det upptäcks vid utredningar, många som inte utreds har det utan att få diagnosen. Om man tar en grupp kvinnor med endometrios är det alltså inte säkert att deras fertilitet är sämre än en grupp utan. Enligt henne hade inga studier gjort på detta.
Jag vill mest säga det här för att jag själv höll på att bli totaltokig av att försöka leta fram info på nätet om det här och alla skräckhistorier jag hittade. Men visst blir man orolig när man inte är säker på om man tillhör en "riskgrupp"