ThereseV skrev 2013-01-31 12:44:19 följande:
Om man kollar kläningar på internet så behöver det inte bli dyrare än att köpa en ny "vanlig" klänning, så många som tror att dom inte har råd skulle nog ändå ha det. (om man inte har råd att köpa något nytt alls inför bröllopet så blir det ju såklart ändå dyrt)
Det handlar ju dock inte enbart om en klänning, utan om en frack också. Och vi (tex) skulle nog inte köpa något nytt oavsett vilken klädkod det var, nej. Vi hade nog gått om det var en klädkod som passade det som finns i vår garderob (kavaj eller mörk kostym). Och jag vet inte vad en "vanlig" klänning kostar där du handlar, men det är svårt att komma undan billigare än kring 700-1500kr ändå, även om man köper tex en kinaklänning. Ja, nog finns det klänningar för 200-300kr på Ebay, jag vet. Sedan är det ju frågan om vad mer man ska spendera pengar på, tex eventuell resa. Många bäckar små ;P
Och sedan, återigen, beror det ju lite på vilken relation man har till brudparet tycker jag. Om det var en kusin som man inte träffat på 3år och knappt haft någon kontakt med på 10år, så vet jag inte hur villig man skulle vara att hyra/köpa nya kläder om det inte finns gott om utrymme för det i ekonomin, eller ens öht. Är det däremot en syster/bror/nära vän som gifter sig, så skulle man nog anstränga sig betydligt mer :)
Jag tycker det är svårt att spekulera och gissa hur man skulle reagera och göra i såna här fall, för det beror ju även lite på timing tycker jag. När bröllopet äger rum, när man får inbjudan. Livet, med åsikter och tankar, kan ju ändras snabbt :)