• Augusti13

Kan ens föräldrar bjuda in till bröllopet?

Min blivandes föräldrar står för halva bröllopet ungefär (75 000 kr), är jätteengagerade och tycker det är kul att vi ska gifta oss. De är runt 65 år gamla och lite gammalmodiga, och undrar om de ska bjuda in till bröllop? Alltså att det ska se ut till att de skriver inbjudningarna och sedan kanske fungerar som värdpar på själva dagen (vi har redan en toastmadame).

Vad tycker ni om att ens föräldrar bjuder in? Är det för gammaldags numera?

• Svar på tråden Kan ens föräldrar bjuda in till bröllopet?
  • Augusti13

Ja, passionsblomman, vi är superglada för att de är så engagerade, hade aldrig fixat ett drömbröllop utan dem :) Och som du säger - de har själva valt ut flera "kompispar" som ska komma, det har vi självklart inget problem med.

Ett litet problem är dock att ingen av min blivandes syskon ska få reda på att deras föräldrar hjälper oss såpass mycket ekonomiskt med detta. Det råder alldeles för mycket problem och avundssjuka syskonen emellan, så det skulle bli kaos. Då kanske det är märkligt att de bjuder in?

Men de kan definitivt vara värdpar, det är sant!

• Augusti13
    tiger skrev 2013-01-31 14:23:39 följande:
    Vi bjuder själva in till vårt bröllop, men jag vet andra där föräldrarna har bjudit in och då hållit i välkomst talet samt taget mot tagit emot folks osan. Om dom vill så varför inte, en sak mindre att tänka på för er.
    Faktiskt :) Hade tenkt att sätta vår toast madam som OSA, men det blir väl lika bra med ett värdpar.
  • Augusti13
    passionsblomman skrev 2013-01-31 14:52:12 följande:
    Det däremot, låter som en lite lurigare sak att dölja...

..jag undrar om det ens är en bra idé att dölja det. Blir det inte ännu mer infekterat då, den dag det antagligen ändå uppdagas?

Har andra syskon gift sig utan att få samma hjälp?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Haha jo jag vet.. Du kanske har rätt - lika bra att vara ärliga från början. Vi kan ju bara nämna att de hjälper till ekonomiskt, men inte berätta att det rör sig om så mycket pengar. Ska ta upp det hemma ikväll.

En av hans bröder gifte sig för många år sedan (min blivande är en riktig sladdis) i stadshuset och hade sedan en superenkel middag hemma hos sina föräldrar. Hans andra bror vet vi skulle gå i taket om han hörde beloppet, han tycker det är vansinnigt att ens köpa en julklapp till någon - så ett bröllop för 150 000 kr skulle han typ säga upp kontakten för. Hans syster tycker också vi är tokiga som vill ha ett stort bröllop och påpekar det jämt. Så som du förstår - känsligt ämne.
  • Augusti13

Sant! Tack för vettiga tankar :)

Svar på tråden Kan ens föräldrar bjuda in till bröllopet?