• Alyllyra

Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"

Problemet är väl inte att gästerna inte förstår "sommarfin". Problemet är väl att alla har sina egna tolkningar av "sommarfin". Och när alla 100 gästerna ska ringa och fråga vilken nivå av "sommarfin" man har tänkt sig så hade nog jag börjat ångra att jag inte angett en etablerad klädkod som hade kunnat googlas fram så att man slapp lägga tid på att svara på frågan. Tungan ute

Men om man, som TS skriver, inte vill att folk ska komma i jeans så kanske man ska undvika klädkoder som kan tolkas som att jeans är ok (eller göra ett förtydligande ang. detta). Jag hade absolut kunnat sätta på mig jeans och blus om jag hade blivit bjuden på ett bröllop med klädkoden "sommarfin", framför allt i somras när det var så fruktansvärt kallt...

"Kavaj" däremot lämnar inget utrymme för jeans, men är ändå en ganska fri klädkod eftersom den kan innebära både mörk yllekostym och ljus linnekostym för herrar (med alternativet att ta av kavajen om det är jättevarmt) samt allt från byxdress till kjol och blus till klänning för damer.

• Alyllyra
    Marjasinus skrev 2013-02-18 11:35:23 följande:
    Problemet är att om man har den inställningen så har inga andra klädkoder än typ kavaj någon chans att bli etablerade.
    Ok, men ska vi försöka definiera "sommarfin" då? Gärna en definition som alla är överrens om! (OBS! att detta riktar sig till alla i tråden och inte enbart personen som citeras ovan!)

Får man ha jeans? Kjol (hur kort?)? Shorts?
    Är det ok med bara ben, eller bör man ha strumpbyxor?
    Överdel, kan man ha magtröja? Linne? T-shirt? Eller bör det vara åtminstone 3/4-ärm? Får männen rulla upp skjortärmarna? Eller knäppa upp skjortan?
    Slips, är det önskvärt? Förbjudet? Valfritt?
    Skor - får de se ut hur som helst (ljusa, mörka, klack, ingen klack, öppen tå, sneakers, träskor, flip-flop...)?
    Smycken, vad gäller här? Hur pråligt får det vara?

Kan man tänka sig en motsvarande klädkod som är "vinterfin", "höstfin" eller "vårfin"? Vad innebär då dessa?

Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"