• Fjärilen

Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"

Jag fick en bröllopsinbjudan där det stod sommarfin. Jag tyckte det var en jobbig klädkod, för jag funderade bla annat på om jag fick lov att ha på mig en svart kjol. Är det sommar fint?

Eller får jag ha på mig mina fina sommar shorts?

Eller den där strand tunikan, den är ju fin på sommaren.

Ska ni skriva klädkod, så skriv antingen de klassiska eller ut hela mening över vad ni menar.

Alla människor går inte på bröllop stup i kvarten och känner till det senaste. Tänk på stackars faster agda....

Lycka till 

• Fjärilen

Ni som har valt koden sommarfin. Får man komma i mörkkostym eller svart kjol eller klänning?

• Fjärilen

Jag undrar fortfarande (och det är inte en tyken fråga) får man lov att ha på sig svart kostym som man eller svart kjol eller klänning som kvinna vid klädkoden sommarfin?

• Fjärilen
    imoen skrev 2013-04-11 16:21:05 följande:
    Jag tycker att sommarfin eller kalasfin är bra klädkoder. Det signalerar att man inte bör komma i arbets/vardagskläder men att man inte heller behöver köpa en kostym för att få komma på mitt bröllop. Heja heja för att få klä sig så man själv känner sig fin och bekväm!
    Jag har fått en inbjudan med klädkod sommarfin, får jag ha på mig en svart klänning?
  • Fjärilen
    Red Lion skrev 2013-04-11 21:11:19 följande:
    Det har jag aldrig hört. Och etiketten, enligt Ribbing, säger ju nej (om man nu vill följa sånt och henne, men hon är ju en auktoritet på ämnet..) Kanske är olika var man kommer ifrån, skulle aldrig ha svart på bröllop. Tycker svart skulle vara värre än vitt på gästerna på mitt bröllop, blir som att man visar sin sorg, missnöje, på en glädjens dag. 
    Men om Sommarfin inte är en "riktig" klädkod, så behöver man väl inte bry sig om vad etiketten säger? För då har ju brudparet redan undgått etiketten.
Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"