Inlägg från: Principisessan |Visa alla inlägg
  • Principisessan

Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"

Själv tycker jag mest egenkomponerade klädkoder är jobbiga, jag har ingen aning om det är långklänning, eller för "casual" och ärligt talat så blir jag lite störd på,är folk ska använda en klädkod men då någon de hittat på själva. Tanken med en klädkod är ju för gästen att veta vilken nivå på klädsel som förväntas.
    jag menar verkligen inte något illa men tror att ni får betydligt mer frågor om ni inte har en etablerad klädkod, än om ni har en.

vi blev själva bjudna på bröllop för ett år sedan och klädkod var inte angiven, så jag tvingade min sambo , vars släkting skulle gifta sig, ringa och fråga vilken klädkod det var.
    jagdom inte kände brudparet alls ville absolut inte komma med fel nivå på kläder.

• Principisessan

Jag har varit på ett bröllop med klädkod "sommarfin" jag tog på mig en lång ljusrosa kjol och ett matchande linne. Kjolen var böljande och typisk "snurrkjol" och verkligen söt. Bruden hade på sig knälång klänning från me and i och jag kände mig verkligen överklädd i min fina kjol. Det kändes som att jag var mer överklädd än bruden, ingen kul känsla alls kan jag ju tala om.

• Principisessan
    Chicita skrev 2013-02-19 21:13:47 följande:
    Ja precis, man skäms nästan för att man är finare än resten. Det känns som om man försöker vara lite "för mer" än alla andra genom att visa "titta på mig vad finklädd jag är"... Skrikandes
    Man blir utanför - av helt fel anledning.
    Och det är precis lika illa om man kommer i för vardagliga kläder när resten kör på glitter och glamour... 
    exakt! usch, led mest igenom middagen och gick hem så snabbt det bara var "tillåtet" .. hemskt men sant. 

• Principisessan

Vi har precis blivit bjudna på ett bröllop med valfri klädsel. Och tanken från brudparet är ju säkert god men jag tycker det är jobbigt. Antar då att de inte räknar med att 100 gäster ska ringa och fråga vad de ska ha på sig.

Så nu har jag beställt en klänning och hoppas för guds skull att hon inte ska ha samma klänning själv. Såg att det fanns några trådar där blivande brudar funderade på samma klänning fast i vitt som brudklänning. Har ju tidigare varit med om att jag känt mig överklädd på bröllop med fri/sommarklädsel. Och jag tycker att det är oerhört svårt, speciellt med tanke på att alla kanske inte väljer en regelrätt brudklänning. Och då är det gästen som såklart känner sig mest dum. 

Eller som ett annat bröllop jag var på, då hade bruden en svart brudklänning och hade till sina tärnor och närmaste kompisar sagt att de inte fick ha svar på sig för det var "hennes färg". Det kom ju inte fram till alla gäster då det inte stod i inbjudan så det fanns ju flera som hade svart med lite färgglada accessoarer på sig. Alla dessa märkliga egenkonstruerade klädkoder eller avsaknad av klädkoder är jobbiga *gnäller lite*

• Principisessan
    Chicita skrev 2013-04-11 16:07:35 följande:
    Jättefin och lite sådär "lagom" klänning för ett sommarbröllop.

Egentligen kan man nog tänka sig att de flesta som inte har klädkod har nog ändå ungefär det som motsvarar kavaj-koden i åtanke. Men dom vill inte att gästerna ska känna sig "tvingade" att ha kostym med slips och hela grejen...
    jo jag kan tänka mig det. Det känns bara så besvärande för det är ju vid det tillfällena som jag inte vet vad jag ska ha på mig alls. blir liksom tvärtomeffekt på mig, haha 

Men klänningen blir nog bra, hoppas på att det är rätt storlek från början så man slipper strula med att byta och så.
    Fanns ett erbjudande på Ellos med 25% rabatt så det blev klänning, skor, jeans och ett par sneakers för 1000 kr inkl. frakt. Kul med lite nytt i min vintertrötta garderob 
  • Principisessan
    daniiel skrev 2013-04-11 16:13:11 följande:
    Åh, jag fullkomligt älskar den där klänningen. Har inte sett den i den där färgen/mönstret tidigare, supersnygg! Personligen hade jag nog valt något ännu lite mer mörkt/färgglatt och inte fullt så ljust till ett bröllop, men det är ju min personliga smak. På sommaren har ju dom flesta rent allmänt lite ljusare kläder, så det blir nog bra :)
    den fanns bara i kritvitt, svart, korall, denna eller en blåblommig. Det har funnits en med mörk botten och röda blommor men den var slut. Så denna kändes mest rätt. Helt korallfärgad kändes inte som "jag" och den är ju definitivt inte helvit så jag tror väl att det ska bli bra. Den var så sockersöt så tänkte att den kan vara gångbar på fler bröllop eller midsommar eller så kanske. 
  • Principisessan
    Chicita skrev 2013-04-11 16:22:39 följande:
    Jo men exakt... 
    Det är jobbigt att komma i för fina kläder precis som det är att komma och vara underklädd.
    Man blir besvärad och stel liksom 
    ja och så kan jag inte hjälpa att tänka " vad tänker de andra gästerna om mig nu" även fast man egentligen inte gör något fel. 
    Sen är det ju så olika i olika kulturer, har en arbetskompis som visade bilder från en släktings bröllop och då hade brudens mamma och svärmor typ brudklänningar i sjöjungfrumodell i en väldigt ljust beige färg, snäppet mörkare än ivory bara.
    Jag blev helt paff och frågade om de inte tog illa upp medan kollegan bara skrattade och sa "vänta tills du ser brudens klänning" och så kom vi till nästa bild med en brudklänning modell "enorm maräng" och säkert 5 meters släp, utan att överdriva. Släpet slingrade sig runt dem på hela dansgolvet. 
    så ja, där var det ju ingen som kunde missta sig över vem som var bruden iallafall.  
Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"