• Chicita

Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"

Svårigheten med hemsnickrade koder är ju att man inte vet hur dom andra gästerna tolkar den och vilken nivå dom lägger sig på. Och det kan skapa osäkerhet "kan jag verkligen ha den här klänningen, är den för fin/för vardaglig?" "Vågar jag ta kostymen, eller blir jag överklädd då?"

Jag har aldrig hört att man ska klä sig finare än vad klädkoden säger.
    Däremot är det ju bara en fingervisning, inte en order. Det är ju bara för att gästerna ska kunna veta vilken nivå klädseln ligger på och sedan kunna välja om dom vill ta något enklare eller klä sig finare.
    Man kan komma i jeans även om klädkoden är frack, eller i frack även om klädkoden är sommarfin. Men det är inte så troligt Flört 

Jag tycker att de vedertagna koderna är bäst.
    Men om ni vill ha en hemsnickrad så lägg med en förklaring.
    Typ:
    Klädkod: Sommarfin. Ej jeans, gärna klänning eller kavaj. 

• Chicita
    Marjasinus skrev 2013-02-18 11:35:23 följande:
    Dessutom är det fortfarande ingen som har gett ett bra exempel på en "etablerad" klädkod som beskriver den klädsel som TS ville ha. Finare än jeans och t-shirt men inte nödvändigtvis kavaj. 
    Nu läste du lite fel va? Flört

Hon skriver att hon inte vill använda Kavaj som klädkod för att hon hört att man ska klä sig snäppet finare än klädkoden anger.
    Och hon tycker alltså inte att det behöver bli så fint som Mörk kostym (som ju är nästa steg) även om hon inte vill att dom kommer i jeans.

Klädkoden är bara en fingervisning om vilken "finhetsnivå" man generellt förväntar sig att gästerna har.
    Det betyder inte att alla manliga gäster måste komma i ljus kostym. Man kan välja något som man tycker motsvarar det. Och man kan också välja att helt gå emot klädkoden och komma i något helt annat.

Därför kan det ibland vara bättre att välja dom etablerade klädkoderna eftersom det dels visar klart och tydligt vilken nivå det ligger på, men de flesta vet (eller kan läsa sig till) att det bara är en fingervisning, inte en order.
    Egenkomponerade klädkoder kan vara mer tvingande på så sätt eftersom man som gäst inte vet om det är ok att bryta mot koden.
    Om man vill att gästerna ringer och frågar så behöver man ju inte ha någon klädkod alls.
    Klädkoden sätter man ut för att underlätta och hjälpa gästerna, inte för att vara elak och detaljstyra. 
  • Chicita
    majjja skrev 2013-02-18 23:56:57 följande:
    Jag har varit på ett bröllop med klädkod "sommarfin" jag tog på mig en lång ljusrosa kjol och ett matchande linne. Kjolen var böljande och typisk "snurrkjol" och verkligen söt. Bruden hade på sig knälång klänning från me and i och jag kände mig verkligen överklädd i min fina kjol. Det kändes som att jag var mer överklädd än bruden, ingen kul känsla alls kan jag ju tala om.
    Det här har jag också varit med om... Eller tja en liknande situation i alla fall...
  • Chicita
    majjja skrev 2013-02-19 17:38:35 följande:
    Chicita: ja visst känns det dumt! Kändes som om jag hade gjot nåt fel
    Ja precis, man skäms nästan för att man är finare än resten. Det känns som om man försöker vara lite "för mer" än alla andra genom att visa "titta på mig vad finklädd jag är"... Skrikandes
    Man blir utanför - av helt fel anledning.
    Och det är precis lika illa om man kommer i för vardagliga kläder när resten kör på glitter och glamour... 
  • Chicita
    Alyllyra skrev 2013-02-19 17:49:31 följande:
    Ja det är ju inte så lätt som sagt...
    Och det visar du väldigt tydligt här Glad
  • Chicita
    majjja skrev 2013-02-19 22:40:37 följande:
    exakt! usch, led mest igenom middagen och gick hem så snabbt det bara var "tillåtet" .. hemskt men sant. 
    Det är dom gångerna man önskar att man hade ombyte med eller i alla fall kunde plocka av något som gör att man blir mindre "uppklädd" (eller lägga till något så man blir "finare")
    Som daniiel beskrev tidigare där dom hade ombyten med sig... 
  • Chicita
    amerika skrev 2013-02-20 10:07:21 följande:
     visst vet era vänner och släkt vilken nivå ni har tänkt vara klädda på bröllopsdagen? Så borde de kunna anpassa sig efter det.
    Hur ska man kunna veta vilken nivå brudparet tänker klä sig?
    Om dom sätter klädkod "sommarfin" om jag då hittar en fin klänning typ dessa... (bortse från färgerna, det är stilen jag tänker på). Det är ju ändå bröllop och jag vill ju vara fin... Dom här tycker jag är passande på ett sommarbröllop i stil och modell. Några bättre än andra förvisso...

Sen har bruden valt en sån här klänning för hon vill också vara "sommarfin" för det skulle inte bli så stelt (var ju tanken)...

Vissa av klänningarna är rätt lika i "nivå" men andra är snäppet finare.
    Ska man tänka "passande för ett sommarbröllop" eller ska man tänka "midsommarfest" när man får klädkoden "sommarfin"?
    Det är som sagt inte så lätt... Flört 
  • Chicita
    majjja skrev 2013-04-11 15:54:12 följande:
    Jättefin och lite sådär "lagom" klänning för ett sommarbröllop.

Egentligen kan man nog tänka sig att de flesta som inte har klädkod har nog ändå ungefär det som motsvarar kavaj-koden i åtanke. Men dom vill inte att gästerna ska känna sig "tvingade" att ha kostym med slips och hela grejen...
  • Chicita
    majjja skrev 2013-04-11 16:16:29 följande:
    jo jag kan tänka mig det. Det känns bara så besvärande för det är ju vid det tillfällena som jag inte vet vad jag ska ha på mig alls. blir liksom tvärtomeffekt på mig, haha 

Men klänningen blir nog bra, hoppas på att det är rätt storlek från början så man slipper strula med att byta och så.
    Fanns ett erbjudande på Ellos med 25% rabatt så det blev klänning, skor, jeans och ett par sneakers för 1000 kr inkl. frakt. Kul med lite nytt i min vintertrötta garderob 
    Jo men exakt... 
    Det är jobbigt att komma i för fina kläder precis som det är att komma och vara underklädd.
    Man blir besvärad och stel liksom 
  • Chicita
    imoen skrev 2013-04-11 16:21:05 följande:
    Jag tycker att sommarfin eller kalasfin är bra klädkoder. Det signalerar att man inte bör komma i arbets/vardagskläder men att man inte heller behöver köpa en kostym för att få komma på mitt bröllop. Heja heja för att få klä sig så man själv känner sig fin och bekväm!
    Och jag tycker att det är väldigt förvirrande.
    Du kan ju se bildkollaget jag la in tidigare som exempel på hur förvirrande det kan bli 
  • Chicita
    froll skrev 2013-04-11 18:00:24 följande:
    När vi funderade på vad som skulle stå i inbjudan så kikadejag i in vett och ettikettbok. Vad jag läste så ska gästn om man skriver kavaj ha på sig mörk kostym. I vårt fall avsåg brudgummen ha ljus kostym och då känns det fel att inte gästerna får ta på sin fina sommarkostym. En orsak till att man väljer mellan sommarkavaj, sommarfin eller fin.
    Det är fel.
    Det är skillnad på kavaj och mörk kostym.
    När man anger kavaj så ska mannen ha kostym (gärna ljus) med skjorta och slips/fluga.

Däremot tror många att man ska skriva Kostym och inte Kavaj.
    Kostym är det vi hade - dvs maskeradklädsel (medeltidsklädsel i vårt fall) 
  • Chicita

Jag säger nog i alla fall hellre svart i en modell som följer klädkoden - än något i färg som är helt fel.

När man som jag är storlek 48 så kan man inte bara gå och köpa något snyggt. Passformen är jättesvår att få till och ofta är klänningar i större storlekar formade som storblommiga tält.
    I butiken jag har jobbat så har vi i princip bara haft vita och svarta klänningar nu ett tag. Och om jag måste välja mellan någon av dom (som sitter bra och passar till kavaj) men är svart.
    Eller ett tält/ långklänning (passande till Mörk kostym)  från "Big is beautiful" eller andra "tjockis-hörnor" på dom vanliga butikerna så väljer jag den svarta som jag känner mig fin i och som passar klädkoden i övrigt. 

Man kan alltid fixa till en mörk klänning med ljusa accessoarer. 
    Kanske en ljus boléro/ kavaj, ljusa strumpbyxor och skor. Färgglada smycken och kanske en blomma i håret 

• Chicita

Jag hade en tjej i affären i dag som förälskade sig i en cremevit klänning som hon ville ha på sin systers bröllop men blev övertalad av mamma och kompis att inte välja den.
    Nu är det så att den hade lätt kunnat fixats till så att det var tydligt att hon inte var bruden.
    En färgad kofta eller boléro och ett färgat band/bälte i midjan skulle gjort den till en fin somrig blommig klänning (då den är överdragen med en lite grövre blommönstrad tät spets).
    Och sen ett par färgglada skor till det så hade hon varit som vilken gäst som helst i en ljus och somrig klänning...

Nu måste hon leta vidare.
    Och om man inte är en storlek 38 så har man inte så många valmöjligheter.
    Hon var dessutom gravid så det minskar ju ännu mer 

• Chicita
    daniiel skrev 2013-04-13 09:53:39 följande:
    Jepp precis den.
    Överdelen sitter bara fast med ett par stygn i axelsömmen så den går att ta av.
    Då är det en slät trikåöverdel (typ linne) under med en spetskjol.
    Den är inte fullt så vit som den ser ut på bilden. Färgen kallar vanilla ice och ser väl ut ungefär som glass gjord på grädde och äkta vanilj, lite sådär gulvit .

Det går ju som sagt att göra den mindre vit med hjälp av asseccoarer Glad 
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-04-13 12:19:30 följande:
    Ahaa, ja för på bilden ser det ju väldigt vit ut. För vit för min del egentligen :P Men den fanns ju i blått och svart också. Jag gillar egentligen inte blått, men det såg ut att vara en väldigt fin blåfärg faktiskt :) Usch, ska inte kika på kläder, kan inte köpa kläder nu haha

Men ja, det mesta går att "hotta upp" med accessoarer så det blir passande :)
    Den finns inte i blått i Sverige tror jag. Då måste man nog beställa den från Danmark.

Ja jag känner igen det där. Det blev 3(!) par byxor i går. 
    Förvisso väldigt billiga. en kort modell i tunnt tyg. Perfekta "ut och gå med hunden-byxor" i sommar sen. Och dom svarta kan jag till och med ha på nya jobbet om det är extra varmt någon dag Glad 
    Men nu är det slutshoppat med kläder på ett tag.
    Jag ska lägga pengarna på nya medeltidskläder istället inför sommarens evenemang Skrattande 
Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"