Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"
Jag skulle inte sätta klädsel: Sommarfin. Om man inte har en bekantskapskrets där alla är vana vid att gå på frackbröllop kommer det alltid att komma någon i jeans eller shorts. Har varit på bröllop med "valfri klädsel" och det finns alltid de som inte klär upp sig nämnvärt för ett bröllop.
Om man vill att gästerna ska klä sig på kavajnivå är det enklast att skriva Klädsel: Kavaj. Det är ju inget tvingande utan ger bara gästerna en vink om på vilken nivå de flesta gästerna kommer att vara klädda.
Om man har ett utomhusbröllop/picknickbröllop etc och vill att gästerna ska vara avslappnat klädda (pikétröjor, shorts, enklare klänningar etc) är det bättre att skriva "Klädsel: valfritt, tänk på att bröllopet är utomhus och klä dig efter väder" eller något liknande. Då tar man inte på sig finaste festklänningen.
Men klädsel: Sommarfin - det säger ju absolut ingenting! För någon kan det vara kavajnivå, för någon annan mer avslappnade kläder. Förutom svårigheten att lägga sig på rätt "finhetsnivå" - betyder sommarfin att mörka kostymen, mörkblå klänningen, svarta skorna etc är bannlysta? Ska man komma i blommigt?
Tycker Chicita visar hur fel det kan bli i inlägget här under:
Om dom sätter klädkod "sommarfin" om jag då hittar en fin klänning typ dessa... (bortse från färgerna, det är stilen jag tänker på). Det är ju ändå bröllop och jag vill ju vara fin... Dom här tycker jag är passande på ett sommarbröllop i stil och modell. Några bättre än andra förvisso...
Sen har bruden valt en sån här klänning för hon vill också vara "sommarfin" för det skulle inte bli så stelt (var ju tanken)...
Vissa av klänningarna är rätt lika i "nivå" men andra är snäppet finare.
Ska man tänka "passande för ett sommarbröllop" eller ska man tänka "midsommarfest" när man får klädkoden "sommarfin"?
Det är som sagt inte så lätt...