Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"
Klädkoden kavaj innefattar oftast det dom flesta ser som sommarfin. Att killarna har en ljus kostym, alternativt kavaj och udda byxa. Vissa skippar kavajen och kör på bara skjorta, som inte behöver vara vit. Dom flesta vill undvika jeans, nästan oavsett vilken klädkod dom sätter. Tjejerna har någon fin sommarklänning eller liknande.
Om det ändå är ungefär vad man är ute efter, varför inte sätta klädkoden kavaj redan från början och inte förvirra gästerna mer än nödvändigt?
Jag tycker definitvt att man bör använda sig att etablerade klädkoder i den utsträckning det går. Och en klädkod är aldrig en regel. Ingen måste följa klädkoden. Det är bara en rekommendation och en hjälp för gästerna, för att man ska veta nivån på festen.
Vi var på en tillställning (större födelsedagskalas inom släkten) en sommar där det inte vad någon klädkod, utan mer "sommarfin" och jag vet att många av gästerna vånades över vad dom skulle ta på sig. Jeans, var det okej? Skulle det vara skjorta och kostymbyxa? Kanske chinos och en fin kofta? Eller var det hel kostym som förväntades? Men, åtminstone kavaj och udda byxa? Och för oss tjejer, går det bra med strandklänningen från HM eller ska jag ha en lite finare klänning? Går det bra om den är lång eller kommer alla andra ha korta? Kan jag ha shorts och en fin tunika?
Både min make och min pappa valde det säkra före det osäkra och tog kostymbyxor och skjorta, dom tog med slips och kavajen samt en vit skjorta. Jag och mamma hade väldigt svårt att välja, var det okej med linnebyxor? Ja, vi valde tillslut varsin klänning, men hade med byxor och tröja som ombyte. När vi väl kom dit, så var det inte bara vi som hade med oss ombyten märkte vi. Flera som var klädd lite enklare, hade helt plötsligt piffat upp jeansen med en kavaj eller bytt ut shortsen mot en kjol. Några hade bytt från mörk kostym till kostymbyxor och en färgad skjorta enbart.
Ja, nu menar jag inte att alla gäster kommer ta med sig ombyten och börja byta om på bröllopet, utan det jag försöker poängtera med att skriva hur det blev den gången, är att det kan vara otroligt svårt för gästerna att veta vad som räknas som "sommarfin" då alla kan tolka det på helt olika sätt och hur obekväm man sedan kan känna sig om man är både över- och underklädd på tillställningen. Det kan faktiskt dra ner stämningen, även om det inte borde göra det, så jag tycker att skriva en klädkod som finns är ganska enkelt för att undvika sådant.