Inlägg från: Marjasinus |Visa alla inlägg
  • Marjasinus

Bjudna som OSAr "nya" respektive

Problemet med inbjudningskort är att de inbjudna inte ser varandras. Mr X som får sitt kort vet ju inte om att det mer etablerade paret har fått ett inbjudningskort addresserat till Mr. Y och Ms. Z

Jag tycker att frågan tangerar den evigt debatterade, åtminstone på detta forum, barnfrågan.För om personen som du bjudit som singel ringer dig och frågar "är respektive också bjudna"? Du svarar Nej och sen när hen väl kommer till bröllopet ser han massa kompisar e t c som har sina respektive bjudna så kan det lätt bli dålig stämning.

Sen, klart man kan be dom betala men då får man ju ta risken att ingen av de kommer. Jag tycker nog man alltid ska bjuda med respektive och huruvida deras förhållande är "etablerat" eller inte är oväsentligt.

• Marjasinus

Jag har tänkt precis tvärtom, vi har 2 på vår lista som vi inte tror har någon flickvän så inbjudningarna är adresserade till bara dom. Men det är ju ändå 5 månader kvar till dagen d så hinner dom få ihop det med någon så antar jag att den kommer också. Vi har räknat med 2 på alla.

Så jag vet inte om det är nonchalans utan snarare vad man har för uppfattning om vad gängse norm är. 

• Marjasinus
    sommar2014 skrev 2013-02-04 11:12:08 följande:
    Det här med att man ska ha med en "dejt" till bröllop känns som en amerikansk sed. Och visst kan den som ordnar bröllop skriva t.ex. "Kalle +1" eller "Anna med sällskap"
    Det är väldigt vanligt i amerikanska inbjudningar att det står "valid for you + 1" eller motsvarande. Jag tror, som sagt, inte det är lika vanligt i Sverige, och att det är minst lika vanligt att man som gäst förväntas förstå att inbjudan _bara_ gäller en själv som att inbjudan även gäller en respektive som brudparet inte hade koll på.

Kommunikationsansvaret bör ligga på de som skickar ut inbjudan och som jag ser det är det minst lika nonchalant att inte vara tydlig mot sina gäster.

De som läser detta och inte har skrivit sina inbjudningskort ännu bör fundera starkt över att lägga till en text i stil med "inbjudan gäller för 1 person" eller liknande på de kort som skall gå till singlar.
Svar på tråden Bjudna som OSAr "nya" respektive