Bjudna som OSAr "nya" respektive
Hur tydlig var er inbjudan? Har ni skrivit namnet på själva inbjudningskortet ("Fredrik är välkommen till ...") och Fredrik svarar att han och hans flickvän tackar ja till inbjudan, då är det lite oförskämt gjort av vännerna tycker jag. Men om ni inte varit tydliga och skrivit namnet på inbjudan (kuvertet slänger man ofta) kanske Fredrik tror att hans flickvän också är inbjuden. Då är det kanske inte konstigt att han svarar att de båda kommer.
Hur pass nya är de nya respektive som bjudits in av sina partners? Det vanliga är ju att man alltid bjuder "etablerade par", sen vad det innebär är ju kanske inte helt enkelt. Jag tycker att det känns fel att ta kuvertavgift för vissa men inte för andra, samtidigt är det helt fel som bröllopsgäst att börja bjuda in fler gäster....
Om det bara är ett par stycken kan ni kanske hålla god min och kanske skära ner på något annat eller spara lite extra pengar. Men börjar det bli så att ni faktiskt inte har råd eller plats att ta in fler gäster tycker jag att ni kan säga det när folk bjuder in extra gäster: "tyvärr kan vi inte ta in fler gäster än de som var bjudna pga platsbrist".