• Aniara4

Gäster som osa'r "nya" respektive

Jag håller också med! Är det så att man har en etablerad respektive som brudparet inte känner till (man kanske inte har haft så mycket kontakt på senare tid men har blivit bjuden för gammal vänskaps skull) kontaktar man dem och säger "jo, vi har ju inte setts på ett tag och nu är det så att jag har flyttat ihop med Lena för ett år sen och jag vill förstås gärna att hon får följa med och träffa er, skulle det gå att ordna tror ni?"

Vi råkade ut för något liknande. En av makens kompisar ringde en vecka innan (till våra mammor som tog emot svaren) och frågade om han var bjuden med respektive eller? Vi stod som fågelholkar eftersom vi inte hade hört talas om att han var ihop med någon, i synnerhet inte att det skulle vara något så seriöst. Sen visade det sig att det var någon som maken kände, så då tyckte han det var lite mer ok. Men vi svarade att vi redan gett definitivt antal till festlokalen (vilket var sant) och att det möjligen skulle gå om vi fick något återbud. Nu föll det sig så att vi fick ett sent återbud, så vi lät honom ta med tjejen. Senare visade det sig dock att det inte alls var något seriöst förhållande, på sin höjd ett strul, så det kändes ju "sådär". Det var också lite svårt att veta hur vi skulle definiera henne i festhäftet, vi skrev "flickvän till X" och fick höra av en del att det var hon väl inte riktigt, men då svarade vi att det måste hon väl vara om det är så seriöst att han tar med henne på bröllop!

Folk, alltså. Skrikandes

• Aniara4

Oj, det fanns visst två likadana trådar!

• Aniara4
    Marjasinus skrev 2013-02-03 21:15:24 följande:
    Jag tycker man gott kan förutsätta att varje inbjudan gäller för sig själv + 1. Jag skulle inte se någon nonchalans i det och jag blir bara glad för varje person som vill komma. Vi räknar 2 på alla, även de vi inte vet har någon partner för tillfället. Hittar dom någon innan 1 juni (vårt OSA-datum) så hoppas jag de inser att de är medbjudna också. 
    Nu förstår jag inte. Varför ska man förutsätta det?

Den sed som finns är ju att man bjuder etablerade par, i "en relation syftande till en gemensam framtid" - sen hur man definierar det är ju lite av en knäckfråga för många. Det är oartigt att bara bjuda den ena i ett gift, förlovat eller sambopar. Däremot har vi ingen tradition av att man ska få ta med sig en dejt vilken som helst som man hinner hitta mellan inbjudan och bröllopet.

Sen KAN man förstås bjuda in fler om man vill vara generös, det är väl aldrig fel att vara generös, däremot är det fel av gästen att förvänta sig att man ska kunna ta med sig nån som inte funnits med i bilden hyfsat länge.

Jag träffade min man ungefär 1½ månad innan min bästa väns bröllop, och efter att inbjudningarna hade gått ut. Hon var förstås glad för min skull och frågade om jag ville att han också skulle få en inbjudan. Jag uppskattade generositeten men tackade nej, eftersom det för mig är ett ganska stort "statement" att gå på ett bröllop tillsammans och jag ville inte skrämma honom (eller mig själv)!

Det är roligt att ni är så öppna och generösa och välkomnar även väldigt nya partners, men jag tror inte de allra flesta bara blir glada över att fler vill vara med om man har begränsat med platser och varje kuvert kostar mycket pengar!
Svar på tråden Gäster som osa'r "nya" respektive