Gäster som osa'r "nya" respektive
Jag håller också med! Är det så att man har en etablerad respektive som brudparet inte känner till (man kanske inte har haft så mycket kontakt på senare tid men har blivit bjuden för gammal vänskaps skull) kontaktar man dem och säger "jo, vi har ju inte setts på ett tag och nu är det så att jag har flyttat ihop med Lena för ett år sen och jag vill förstås gärna att hon får följa med och träffa er, skulle det gå att ordna tror ni?"
Vi råkade ut för något liknande. En av makens kompisar ringde en vecka innan (till våra mammor som tog emot svaren) och frågade om han var bjuden med respektive eller? Vi stod som fågelholkar eftersom vi inte hade hört talas om att han var ihop med någon, i synnerhet inte att det skulle vara något så seriöst. Sen visade det sig att det var någon som maken kände, så då tyckte han det var lite mer ok. Men vi svarade att vi redan gett definitivt antal till festlokalen (vilket var sant) och att det möjligen skulle gå om vi fick något återbud. Nu föll det sig så att vi fick ett sent återbud, så vi lät honom ta med tjejen. Senare visade det sig dock att det inte alls var något seriöst förhållande, på sin höjd ett strul, så det kändes ju "sådär". Det var också lite svårt att veta hur vi skulle definiera henne i festhäftet, vi skrev "flickvän till X" och fick höra av en del att det var hon väl inte riktigt, men då svarade vi att det måste hon väl vara om det är så seriöst att han tar med henne på bröllop!
Folk, alltså.