Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet

Fast... förlåt... men jag förstår inte vad som är så oförskämt? Eller så är det så att jag också är en väldigt oförskämd människa. Det där är något som jag också skulle kunna undra över, för jag är en sådan som absolut inte kan lägga mig hungrig, och jag förstår faktiskt inte heller varför det är så hemligt?

Okej, det är väl kanske dumt att "skylla" på maken om det är hon själv som egentligen är nyfiken, men hon kanske kände att det var större chans att få veta om ni trodde att det var han. Jag vet inte hur er relation till henne ser ut, hur väl ni känner henne, men eftersom du inte verkar gilla henne (redan innan detta).. så kanske hon är medveten om det och kände att hon inte vill spä på det.

Men som sagt, jag förstår inte vad det är som är så hemskt med att fråga om det bjuds på vickning och vad?

• daniiel

Kan någon snälla berätta för mig varför det är så dumt och oförskämt och hemskt med en sådan fråga? För som sagt, det där är något jag skulle kunna göra, så jag vill gärna veta varför jag inte ska göra så. Varför det uppfattas som dumt och oförskämt.

• daniiel
    Chicita skrev 2013-02-07 10:54:01 följande:
    Jag tycker inte att själva frågan är så oförskämd. Men sättet att fråga på kändes inte så bra. 
    Njae, som sagt, hon kunde ju kanske varit lite smidigare gällande det som sagt.. men jag vette tusan om jag tycker sättet att fråga på är hemskt heller. Men framförallt frågan, så förstår jag inte riktigt varför TS reagerar så starkt. Jag hade inte brytt mig alls om jag fått den frågan inför vårat bröllop. Att folk undrar saker får man ju räkna med tycker jag och det är väl inget konstigt med att tala om vad för mat som kommer serveras. Och som snowstars skriver, speciellt om det inte finns några affärer eller liknande i närheten.

Men jag får också känslan av att det var mkt det att just hon frågade, för det verkar som sagt inte som att TS tycker speciellt mkt om henne. Ibland kan vara extra dömande och ibland nästan leta fel för att ha ännu mer rätt att inte gilla personen i fråga.
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-02-07 11:11:46 följande:
    Nej jag menar inte att det är så hemskt heller Flört
    Som sagt, vi hade kanske också behövt fråga om vi var bjudna... Men vissa saker är känsligare för vissa personer. Och som du säger - ibland är det känsligare beroende på vem som säger saken också.
    Frågan om det blir vickning över huvud taget tycker jag låter underlig. Det borde ju framgå av inbjudan om man får mat eller inte...

Varför maten är hemlig förstår inte jag heller riktigt. Visst vi avslöjade inte vår mat i detalj heller, men om någon frågade om maten så kollade vi om det var pga allergi eller annat. Om det var allergier så kollade vi bara upp om dom behövde någon specialkost (men det var bara glutenallergikerna som skulle undvika brödet, allt annat var ok). Annars kunde vi säga att det blev 4 serveringar med mat och att det borde finnas något som alla kunde äta. Och att det bland annat skulle bli helstekt vildsvin och honungsslungade rotfrukter. Men att det helt enkelt var ett klassiskt medeltida gästabud med tidsenlig mat. Både kött och vegetariskt.
    Lite spänning ville vi ju behålla i och med att maten var en så stor del av upplevelsen för just oss.
    Men vi förstod ju samtidigt om folk var lite oroliga över maten Glad 
    Haha jag vill som bara kolla så jag inte missar något, för som sagt, jag skulle mkt väl kunna få för mig att fråga något liknande i ett liknande sammanhang och då vill jag bara veta nu innan varför det är så hemskt oförskämt, varför så många tycker det, så jag kanske räddar mig själv från att trampa i klaveret en dag ;P

Men ja, det är klart att alla reagerar vi olika på saker och ting.
  • daniiel

Jag märker ju mer och mer att jag och mina vänner är väldigt oförskämda och kanske bortskämda ;P

Vi, ingen av oss, skulle varken ha problem med att ställa en sådan fråga eller att få en sådan fråga. Det är inte alls ovanligt att vi gör sådär, även om det är större och "finare" bjudningar. Vi kan också fråga om födelsedagspresenter och ja, vi kan säga "Köp inget rosa!", om vi inte vill ha något rosa. Vi är alltid väldigt öppna och ärliga med varandra. Tydligen är det inte alltid så uppskattat och det kan ju vara bra att veta hur andra, utanför vårat "gäng", kan uppfatta sånt :)

Jag läser alla inlägg (jag kanske får ett bra argument för att byta åsikt) och jag läser TS om och om igen, men nej, jag uppfattar inte det hon skrivit som oförskämt faktiskt. Jag är väl inte tillräckligt väluppfostrad helt enkelt haha

• daniiel
    Annamolly skrev 2013-02-07 12:38:07 följande:
    Jag kan nog ocksa saga sant till mina narmaste vanner (pa ett lite skamtsamt satt) men det verkar inte som att denna personen ar en nara van, aven om hennes man ar bestman...
    2013.06.22 Samos, Grekland
    Nej, precis som jag skrivit ovan, så gissar jag på att TS reaktion blivit extra stark pga av att frågan kom från en person hon inte verkar tycka speciellt mkt om eller känna väldigt väl. Då tror jag det är lättare att se saker och ting på ett negativt sätt, tolka in saker och reagera annars motför om det vore bästisen som frågade samma sak.

Men som sagt, själva frågan i sig (och jag har inga större problem med hur den ställdes, även om det mesta såklart brukar gå att göra på ett smidigare och "finare" sätt) tycker jag inte är oförskämd.
  • daniiel
    stormhelen skrev 2013-02-07 13:03:40 följande:

"Intressant trå det blev här. Glad

Jag är nog som daniiel här, då jag inte häller förstår vad det är som är så hemskt med att fråga om maten. (Samtidigt förstår jag ju att man kanske vill hålla den hemlig). Men till skillnad från daniiel så är det jag och inte min m2b som är kräsen, och det har jag alltid varit.

Det har blivit bättre med tiden, men det är fortfarande mycket som jag inte äter.

Här är det också jag som är kräsen och jag som både har och skulle kunna ställa en sådan fråga ;) Maken äter i princip allt (förutom exotiska saker som ananas, mango, avokado och liknande), så han bryr sig sällan om mer än ifall det bjuds på mat :P

Men jag håller med om allt du skriver, otroligt bra inlägg!

Jag tycker faktiskt också det är väldigt intressant att höra att en sådan här sak, som inte jag tycker är något speciellt, kan uppröra så många. Att man kan reagera så starkt på det. Det tycker jag kan vara, som jag skrivit ovan, en bra sak att ha i åtanke, att vissa reagerar starkt och tar illa vid sig av såna här frågor. Samtidigt som det kan vara bra för någon som reagerar så att få veta att alla inte tänker på samma sätt, att det finns vi som inte tycker det är oförskämt och inte ställer en sådan fråga för vara elaka.
  • daniiel
    mirreth skrev 2013-02-07 14:50:49 följande:

Som kock måste jag bara säga att -Låt henne gå hungrig då om hon/han har sådana problem...!

Att ha en allergi är en sak, det tar man hänsyn till, men det där med "tycker inte om".... väx upp!

stormhelen skrev 2013-02-07 15:02:50 följande:

Nu är du onödig elak!

Tror du att man väljer att inte tycka om saker (liksom man väljer vad man tycker om)??????

Nu är det så att även om man äter något hemma innan, äter när man kommer hem ELLER tar med sig saker i väskan så blir det ett väldans liv. Skulle värdparet se att man har med sig mat så börjar de att gapa då också. Att ta med sig mat till en fest är inte en lösning på ett problem liksom att äta hemma innan eller efter festen.

Bara för att man inte tycker om vissa maträtter så är man enligt din bortskämd?!

Herre gud att man kan vräka ut sig en sådan komentar. Väx upp själv och sluta bli irriterad över så små bagateller.

Var glad istället för att irritera sig på små saker.

Återigen kan jag inte annat än hålla med om det stormhelen skriver till fullo. Speciellt någon som jobbar med mat, som är kock, bör väl kunna förstå att inte alla kan tycka om allt.

Och som stormhelen skriver, så är det ju inte så att man inte tycker om något med vilje. Och många gånger, tydligen, blir det livat oavsett hur man gör. Frågar man i förväg, så är det oförskämt. Äter man inte, så är det ofärskämt. Tar man med sig egen mat (snacks), så är det också oförskämt. Uppenbarligen finns det ibland ingen lösning och det slutar i sura miner. Då är det ju, egentligen, ett ganska enkelt och bra alternativ att fråga i förväg och kunna lösa det.

Nåja, bortskämd för att man inte tycker om och äter allt.. nej, det kan jag då rakt inte hålla med om.
  • daniiel
    Oskarsdotter skrev 2013-02-07 17:28:41 följande:

Jag förstår dig, om det första du skriver är att du vill hålla den hemlig så får ju hon resperktera det när det endast gäller att man är kräsen. Allergier och t ex diabetes får man ha an annan översyn med. Då tycker jag hon kan ta med sig 5 bananer om hon är orolig för att bli hungrig. Och äta dom kan man göra i skymundan och man inte vill visa det.

Jag är också kock, och jag träffar ju också en hel del intressanta (idioter) männisor varje dag, så vi har väl även en annan inställing och insyn på sådant här.

Nej, man väljer inte vad man tycker om, och man är inte bortskämd för att man är kräsen, men har man problem med det tycker jag man får ta hand om det själv, och inte lägga över det på festfixarna/värdarna.

Lycka till!

Så, dessa idioter som du kallar dom, är det människor som är kräsna menar du?

Och vart i TS har hon, vännens fru, lagt över det på brudparet? Att lägga över det på brudparet vore väl att säga att man vill (eller kräver) att brudparet ska ordna annan mat för att hon inte tycker om. Att fråga om det kommer serveras vickning, och vad, är ju bara för att enklare kunna ta ställning till om man ska ta med något eget. Det är inte på något sätt att lägga över det på brudparet.
  • daniiel
    Oskarsdotter skrev 2013-02-07 18:15:28 följande:
    Nej, det håller jag med om. Att man inte kan förvänta sig eller kräva annan mat för att man inte tycker om något. Däremot kan det ju vara bra i såna fall att få en chans att veta att det kommer bli något man inte tycker om, så man har en chans att lösa det själv på något sätt. För personligen förstår jag inte vad som är så hemskt med att en vän (eller en fru till en vän) frågar om vad som kommer serveras. Hon sa ju ingenstans att hon ville att dom skulle ändra sin meny eller vickning.

Jag håller också med om att man ska försöka repsektera brudparets önskan om att hålla vickningen hemlig, man har ju som inget val, men jag kan inte förstå varför det ska vara hemligt.. nåja, det är en annan sak.
  • daniiel
    Sara 120707 skrev 2013-02-07 18:40:45 följande:

Oavsett frågeställning hos TS så vill jag bara fråga om det bara är jag som inte förstår varför man vill hålla vickningen "hemlig"?

Jag upplever det som en underlig sak att ha hemlig, visst nåt spex eller kanske en solosång men; vickningen???

Trumvirvel.......

..................

...............

Hamburgare!!

Känns väl lite överhysteriskt??

Hehe nej, det är verkligen inte bara du som inte förstår det, men vi har som lagt den grejen åt sidan i diskussionen här.
  • daniiel

Det är ju dock ingen här som säger att brudparet (värdparet, festfixaren eller vem det nu kan vara) ska ordna med någon annan mat för att man "inte tycker om". Det handlar om att fråga angående vad som ska serveras, för att själv eventuellt kunna ordna något annat. En stor skillnad tycker jag. Då har man inte belastat brudparet, man har inte ställt krav på brudparet och man har inte gnällt över vad dom vill och har tänkt servera. Man har helt enkelt bara ställt en fråga. Jag förstår inte hur mat kan vara så känsligt.

Och som jag skrev ovan "Frågar man i förväg, så är det oförskämt. Äter man inte, så är det ofärskämt. Tar man med sig egen mat (snacks), så är det också oförskämt."

Jag har tidigare varit med om, som andra här, att man fått frågor och blickar om man petar i maten. Jag har också upplevt att någon tagit illa vid sig över att man bara helst plötsligt hivat fram en banan och struntat i att äta av efterrätten eller vad det kan tänkas vara. Inte vill jag behöva gå på toaletten och sitta där och äta en macka eller banan. Därför har jag alltid tyckt att en öppen och ärlig konversation varit lösningen. Jag frågar innan vad som kommer serveras och kan då förbereda mig, tex genom att äta något innan vi far dit, äta mer till middagen om jag vet att snacksen/vickningen inte kommer vara något jag tycker om eller så har jag förberett värdparet på att jag kommer ta med något eget, så behöver det inte bli några sura miner från någon under middagen/festen.

Men, om man nu inte ens ska kunna ta upp frågan i förväg för det är oförskämt, hur ska man då gå tillväga? För som tex stormhelen skriver, man (jag) vill inte vara oartig eller oförskämd, men man vill inte heller sitta och pinas genom en middag eller gå hungrig en hel kväll. Jag vet att många här skriver att man kan ta med något eget, men eftersom jag själv upplevt att det också kan anses väldigt oförskämt och oartigt, så vågar då inte jag göra det utan att ha frågat först. Men.. fråga får man ju inte heller göra.. tydligen.. så.. hm.

Och angående TS, så tror jag som sagt att i det där fallet kan det nog vara bröllopsnerver i kombination med att det var just hon som ställde frågan, som fick den blivande bruden reagerade starkt.

• daniiel
    jimmyojennifer skrev 2013-02-08 10:58:56 följande:
    Det känns som den här tråden har urartat lite?
    En aning kanske.. TS verkar då ha avregistrerat sig också, så vi lär inte få veta något om den situiationen heller. Eller hennes syn på saken nu såhär i efterhand.
Svar på tråden Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet