Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet

Försök borsta av dig det bara. 
    Man kan inte tycka om alla, och vissa finns det anledningar till att man inte gillar Flört 

Såna här saker kommer du att kunna skratta gott åt när bröllopet är över.
    Speciellt om du ser henne lassa på en stor tallrik med gott eller kanske gå fler än en vända och plocka Tungan ute {#emotions_dlg.djavulsk}

Jag hade frågat om det var allergier inblandade och i så fall vilka.
    Om man är kräsen så äter man det man kan, och låter bli det man inte kan. Ta med en banan i värsta fall liksom.
    Min make är verkligen kräsen. Hans mamma blev chockad när jag hade fått honom att äta tacos (och där lägger man ju på vad man vill, så då kan du förstå hur kräsen han är Tungan ute ) och visst kanske vi hade kunnat höra oss för också om vi skulle på något ställe där vi inte hade en aning om vilken mat det är. Men nästan alla i vår bekantskapskrets vet ju om att han är superkräsen också så dom brukar ta med det i planeringen.
    Och som jag sagt till honom ibland när han ska bort på någon jobbmiddag och är orolig för maten "det finns väl alltid potatis, sås och mackor. Och det äter du ju även om du inte vill ha resten". 

• Chicita
    daniiel skrev 2013-02-07 10:49:11 följande:
    Kan någon snälla berätta för mig varför det är så dumt och oförskämt och hemskt med en sådan fråga? För som sagt, det där är något jag skulle kunna göra, så jag vill gärna veta varför jag inte ska göra så. Varför det uppfattas som dumt och oförskämt.
    Jag tycker inte att själva frågan är så oförskämd. Men sättet att fråga på kändes inte så bra. 
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-02-07 11:00:08 följande:
    Njae, som sagt, hon kunde ju kanske varit lite smidigare gällande det som sagt.. men jag vette tusan om jag tycker sättet att fråga på är så hemskt heller. Men framförallt frågan, så förstår jag inte riktigt varför TS reagerar så starkt. Jag hade inte brytt mig alls om jag fått den frågan inför vårat bröllop. Att folk undrar saker får man ju räkna med tycker jag och det är väl inget konstigt med att tala om vad för mat som kommer serveras. Och som snowstars skriver, speciellt om det inte finns några affärer eller liknande i närheten.

Men jag får också känslan av att det var mkt det att just hon frågade, för det verkar som sagt inte som att TS tycker speciellt mkt om henne. Ibland kan vara extra dömande och ibland nästan leta fel för att ha ännu mer rätt att inte gilla personen i fråga.
    Nej jag menar inte att det är  hemskt heller Flört
    Som sagt, vi hade kanske också behövt fråga om vi var bjudna... Men vissa saker är känsligare för vissa personer. Och som du säger - ibland är det känsligare beroende på vem som säger saken också.
    Frågan om det blir vickning över huvud taget tycker jag låter underlig. Det borde ju framgå av inbjudan om man får mat eller inte...

Varför maten är hemlig förstår inte jag heller riktigt. Visst vi avslöjade inte vår mat i detalj heller, men om någon frågade om maten så kollade vi om det var pga allergi eller annat. Om det var allergier så kollade vi bara upp om dom behövde någon specialkost (men det var bara glutenallergikerna som skulle undvika brödet, allt annat var ok). Annars kunde vi säga att det blev 4 serveringar med mat och att det borde finnas något som alla kunde äta. Och att det bland annat skulle bli helstekt vildsvin och honungsslungade rotfrukter. Men att det helt enkelt var ett klassiskt medeltida gästabud med tidsenlig mat. Både kött och vegetariskt.
    Lite spänning ville vi ju behålla i och med att maten var en så stor del av upplevelsen för just oss.
    Men vi förstod ju samtidigt om folk var lite oroliga över maten Glad 
  • Chicita
    Mmmaria skrev 2013-02-07 12:18:30 följande:

Jag tycker att frågan var onödig. Självklart är det fritt att fråga, men om man märker att brudparet inte vill svara tydligare kan man väl låta det vara (även om jag inte heller förstår varför det ska vara så hemligt). Vet man med sig att man blir hungrig på kvällen (och är kräsen) så tar man väl med sig en frukt eller en macka. Om det sedan bjuds på god vickning så skiter man i att äta sin macka.

Till TS: Skaka av dig det där och fokusera på de gäster som du gillar.

Precis det är det jag menar... Glad

Jag tycker ju inte att frågan är oförskämd i sig, men sättet som frågan ställdes (och kanske just för att det kom från någon man inte står på så god fot med) kan tolkas som oförskämt.
    Men som sagt, om man frågar och inte får något svar så packar man väl bara med sig något.
    Det är ju dock inget man behöver säga till den som bjuder in Glad 
  • Chicita

Vet inte riktigt hur religion kom in i diskussionen över huvud taget. 
    Men jag skulle aldrig komma på tanken att servera en muslim griskött exempelvis. Det om något är oförskämt.
    Jag skulle däremot inte välja bort att servera griskött på en buffé bara för att det skulle komma muslimer. Men jag skulle ha märkt ut det ordentligt så dom kan välja bort det själva istället.
    Finns det många allergiker eller andra som inte kan äta vad som helst av andra skäl på en fest. Och man har buffé så skriver man ju innehållsskyltar till det som är i kantinerna och faten, och ber folk (gärna högt och tydligt, och flera gånger) att inte blanda skedar och annat på buffén. Alltså bara för att sleven till potatisgratängen är upptagen av någon annan så får man inte ta sleven till potatissalladen och ösa med. 

Om någon är intresserad av att läsa mer om varför muslimer inte får äta viss mat så finns det rätt intressant information här. www.islamiska.org/s/livsmedl.htm 
    Vissa saker kan vi västerlänningar ta efter faktiskt för det är väldigt logiskt Flört 

• Chicita
    Anonym (Fräckheten själv) skrev 2013-02-08 10:57:20 följande:

Och NEJ jag skulle inte med flit ställa fram fläsk till en muslim, ja det är oförskämt! Däremot så ser jag det inte på samma sätt som en allergi!

Nej du har helt rätt i att det inte är en allergi, men det är det väl ingen som påstår heller? 
    Men om man bestämt att man ska äta fläskfilé och potatisgratäng just den kväll man bjuder sin muslimska vän på middag så kanske det inte är så lyckat. Då får man kanske ändra sig och välja något annat istället. Kyckling exempelvis?
    Jag skulle inte ställa mig och laga speciell mat (alltså en extra maträtt) till någon som inte äter vissa saker (oavsett anledning) utan jag skulle försöka hitta mat som vi alla kan äta, speciellt då om det är ett mindre sällskap.
    Och som sagt - om det är buffé så märker man ut innehållet och så får alla välja själva vad dom vill äta där. 
    Då behöver man inte anpassa sig så mycket, mer än att man ser till att det finns något som alla kan äta även om dom inte väljer samma saker... 

Man behöver inte krångla till det, varken åt det ena eller andra hållet.
    Det är ju för sjutton gubbar bara mat Solig 
Svar på tråden Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet