Inlägg från: Anonym (Fräckheten själv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fräckheten själv)

Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet

Vi har varit så fräcka att vi inte ens tar hänsyn till allergier. Vi har en extremt tajt budget och ska ordna maten själva till 65 personer. Vi kommer ha buffé så att det finns något för alla. Min bror är glutenallergiker och till och med han har sagt köp nu inte massa extra tårta och så. Jag kan smaka en liten bit av tårtan som bjuds det blir bara omständigt om ni ska tänka på massa allergier.

För ja, vi kan inte göra en stor tårta, en liten glutenfri, en liten laktosfri, en utan hallon, en utan choklad, en utan marsipan och en utan socker. Det är fullt omöjligt! Det är alltid någon som är allergisk mot något! Det skulle bli jättedyrt att köpa tårta till alla som har en allergi!
    Sen kommer vi självklart inte ställa in jordnötskålar i hela lokalen eftersom det är en sådan grej som kan vara livshotande bara att det är i rummet.
    Och vi kommer försöka se till att saker inte blandas på buffébordet. I övrigt så får man äta det man tål och låta bli det man inte tål.

Däremot om jag har en tillställning med ett mindre antal människor tar jag ALLTID hänsyn till allergier! Även om det är sån enkel sak som att någon är allergisk mot persilja!

Min nästa mening kommer säkert få enorm kritik men så trångsynt och elak är jag: Om din religion säger att du inte kan äta något då är du inte allergisk. Du har du valt bort något för att en (enligt mig) låtsas figur i en flera hundra år gammal bok säger att det inte är okej, det för mig är samma sak som att inte gilla fisk eller vara kräsen med exotiska frukter. Och jag skulle aldrig någonsin ha en tillställning där jag tar hänsyn till att folk av religionskäl valt bort en viss typ av mat. Jag är inte rasist eller religionshatare eller något jag bara tycker att det inte är en allergi.

Är man allergisk har man all rätt i världen att vilja ha mat man kan äta men det handlar ju om att man inte kan äta en viss sak, inte att man inte gillar det, eller att religionen säger att det är fel utan man kan inte!

Om något bjuds då äter man. Kanske inte allt, eller mycket men man äter så länge man tål det. Man kan ha någon eller ett par saker man bara inte klarar av och då är det okej att säga nej, men man kan inte säga nej till allt och alltid peta i maten, eller begära att folk ska anpassa sig efter en hela tiden.

Är man så jäkla kräsen ta med dig en proteinbar, en banan en naturdiet shake. Smyg iväg och stoppa i dig. Jag tror inte att folk på ett bröllop/tillställning med 60-100 pers märker om en smiter iväg 10 minuter och tar en banan och en shake.

Ställ dig inte framför brudparet/värdparet och tryck i dig medhavd mat gör det lite fint.

Hade någon frågat mig om vad det blir hade jag inte tagit illa upp, jag hade svarat. Man kan inte ha "hemlig" mat just av det skälet att alla gillar olika.
    Hade någon krävt att jag skulle ändra/köpa till/fixa då hade jag blivit arg och sagt det.

Herregud ska inte vuxna människor kunna anpassa sig lite?

Annamolly skrev 2013-02-08 09:48:40 följande:

OK, detta ar ju valdigt OT men jag maste bara kommentera pa det har for jag haller inte med dig alls! En religion handlar inte om "en latsasfigur i en flera hundra ar gammal bok". Det ar mycker mera an sa. Det kan var en viktig del av en manniskas kulturella arv och identitet, knappast saker man valjer rationellt eller kritiskt, inte heller du som rakar vara fodd i en liberal ateistkultur. Jag hoppas verkligen att du aldrig hamnar i en situation da du maste respektera andras livssyn for du verkar inte speciellt bra pa det.

2013.06.22 Samos, Grekland

Intressant att du talar om för mig vart jag är född. Speciellt med tanke på att det inte framgår alls vart jag är ifrån, eller vart jag är född. Men om du är så säker på mitt ursprung så okej, vi kör på den!

Du verkar inte heller så bra på det med tanke på att du inte förstår mig och min "ateistiska" åsikt eller hur? Precis som du tycker att jag borde ha förståelse för någon annans religon borde väl du ha respekt för mitt sätt att se på det? Eller?

Ett arv och en kultur gör dig inte till allergisk! Det gör inte att du får andnöd eller utslag om du äter en viss typ av mat.
    Peta bort det du inte vill äta av religionskäl, begär inte att det ska finnas anpassad mat efter det.

Och NEJ jag skulle inte med flit ställa fram fläsk till en muslim, ja det är oförskämt! Däremot så ser jag det inte på samma sätt som en allergi!

Svar på tråden Ingen vett och etikett öht! Tappade hakan i golvet