• lordoz

Kall vegetarisk buffémat

Hejsan alla!

Jag har en gäst som kommer till bröllopet. Hon är vegetarian. Jag är fruktansvärt dålig på vegetarisk mat och behöver hjälp med recept och förslag på mat som fungerar till kall buffé.

Köttätarna kommer bjudas på fläskytterfile, rostbiff och kyckling. Och till det (som även vegetarianen kan äta) är det potatissallad och pastasallad, grönsallad, bröd, smör och ost. Och kanske lite småplock som ostpajer och liknande...

Men snälla hjälp mig med vegetariska recept!

• Svar på tråden Kall vegetarisk buffémat
  • Juni 2012

Steg 1a är att kolla om hon äter ost med löpe i. Om hon gör det kan hon äta ostpajen, annars kanske ni kan göra ostpajen på ost utan löpe så slipper ni göra flera.
    Om ni ska ha småostar, typ till kex, kolla så det inte är gelatin i dem (creme bonjour i olika smaker innehåller gelatin).

Andra tips är t.ex. bönröra, rödbetsbiffar med örtsås (jättegott även kallt, eller i allafall svalt), fylld paprika, fyllda champinjonhattar, m.m.

• afturelding

Jag sitter och funderar på vad jag skulle vilja ha, som varande vegetarian. En annan paj kanske? Man kan aldrig ha för många pajer, och de går att variera i det oändliga. Denna är god:
     kjerstismatochprat.blogspot.se/2012/07/vegetarisk-festpaj-med-spenat-sparris.html
    Men som ovan sagt så är det bra att kolla förpackningen så att det inte är löpe i osten. Marknadsförs den som "fetaost" så är det  ystenzym istället för löpe, men ostar som marknadsförs som "ost av grekiskt typ" eller dylikt kan innehålla löpe. 

Ska ni ändå ha bröd kanske ni kan servera en kall soppa? 

Svar på tråden Kall vegetarisk buffémat