jimmyojennifer skrev 2013-02-11 16:37:46 följande:
Kommer inte det där lite från amerikansk tradition med "maid of honor" som är lite "viktigare" än det andra tärnorna. Där "maid of honor" har en lite viktigare roll i hela bröllopsammanhanget än de andra tärnorna?
Eller? Jag vet faktiskt inte. Jag har två tärnor, mina två bästa vänner. Dom kommer ha exakt likadana klänningar, skor hår osv får dom välja själva. Men ingen av dom är "viktigare" tärna än den andra. För om någon är hederstärna så vet jag inte vad en sådan skulle göra egentligen hihi =)
Givetvis är det så. Maid of honor och bestman, sedan bridesmaids och groomsmen/ushers. Vi ser alldeles för mkt hollywoodfilmer här i Sverige ;)
I svensk tradition finns ingen hederstärna eller bestman. Ingen av mina tärnor var viktigare än den andra heller, ingen av dom var med mer eller sådär. Inte när det gällde själva uppdraget att vara tärna. En utav dom höll ju buketten, men det blev den som kände sig mest bekväm med att göra det.
Och TS, självklart kan dom ha likadana klänningar om det är vad du/ni helst vill :)